februar 24, 2023

Første tur: Toyota Corolla Hybrid er nu nemmere at holde ud

18 hestekræfter lyder ikke af meget, men de er med til at løfte den faceliftede Toyota Corolla 1,8 Hybrid ud af sløvheden og gøre den til en bedre bil.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Nogle gange fortæller tallene slet ikke den rigtige historie. Toyota Corolla 1,8 Hybrid, også kendt som snusfornuft på fire hjul, har fået et facelift, og med det har japanerne givet bilen 18 hestekræfter mere end før. Før havde Corolla 1,8 Hybrid 122 hk, og nu har Corolla 1,8 Hybrid 140 hk.

Det er intet imponerende tal, intet stort spring i ydelse. Tallene fortæller, at den snusfornuftige Corolla har fået helt overskuelige 15 procent mere kraft i drivlinjen, men i virkeligheden gemmer der sig noget bag de 18 hk og 15 procent.

LÆS OGSÅ | Toyota Corolla årgang 2023: Fra 309.990 kr.

Jeg er taget ned til meget blandede veje på Costa del Sol i Spanien for at prøve den faceliftede Corolla. Toyota stiller med både Corolla 1,8 Hybrid som hatchback og den ligeledes forstærkede 2,0 Hybrid, der har 196 hk mod den udgåede models 184 hk, som Touring Sports. Touring Sports er, for de uindviede, Toyota-slang for stationcar.

Det ser ud til at være en sejr til den meget stærkere 2-liters drivlinje, som det har været, lige siden Corolla tog over efter Auris. Men tallene fortæller ikke, hvordan det er i virkeligheden.

Bilbasen var inviteret af Toyota Danmark.

5. generation hybridsystem

Man skal passe på ikke at træde alle over tæerne på samme tid. Men jeg tror, jeg holder ryggen fri ved at sige, at Corolla 1,8 Hybrid med 122 hk langt fra har for meget motorkraft. Her er en drivlinje, hvis der findes en, som er udviklet med fremragende brændstoføkonomi og holdbarhed for øje. 

Fornøjelsen ved den lettere apatiske Corolla er helt klart størst, når tanken skal fyldes, og man opdager, at det godt nok er længe siden, der er fyldt benzin på. Den kunne godt trænge til mere skub, vil jeg sige, mens mennesker som hader motorstøj, høje omdrejninger og sløv acceleration sikkert mener, Corolla 1,8 Hybrid er så tarvelig en bil, som man kan finde.

LÆS OGSÅ | Toyota Corolla Cross: Færre kræfter, lavere pris

Faceliftet med de 18 hk til 1,8’eren er en del af 5. generation hybridsystem fra Toyota, som Corolla Cross var første model med. Fokuspunkterne har været mindre støj, færre omdrejninger, mere effektivt batteri og større køreglæde. 1,8’eren er stadig en svagelig type med bare 72 hk og 142 Nm, så den store effektforøgelse skal findes i elmotoren.

Man kan godt være snusfornuftig uden at være kedelig

Elmotoren yder 95 hk og 185 hk. Og fordi det lille batteri, den får sine kræfter fra, er nyt og bedre til både at hente strøm fra nedbremsninger og frigive den til elmotoren, sker der et mindre mirakel bag rattet af den faceliftede Corolla 1,8 Hybrid.

Hybridsystemet reagerede også i den udgåede Corolla meget prompte ved igangsætning, men dampen var meget kortvarig og støjen fra benzinmotoren enerverende, når man søgte for grundigt efter de 122 hk. 

LÆS OGSÅ | Test: Toyota Corolla Cross Hybrid er ren fornuft fra ende til anden

Den store overraskelse er ikke, at motorstøjen er væk, for det er den ikke. Den er bare lettere og mindre påtrængende, for benzinmotoren skal sjældent bruge høje omdrejninger, som den skulle før. Elmotoren er stærk, og man kan både overhale på landevejen og følge med på motorvejen.

Instrumenteringen viser, at Corolla kører på strøm meget af tiden, og den samler strøm til batteriet på ingen tid. Den er snusfornuftig, men de 140 hk føles solide og næsten sprudlende. De 122 hk i den gamle føltes spinkle og som om det rigtige tal var tættere på 100 hk.

LÆS OGSÅ | Første tur: Opdateret Toyota RAV4 fortjener opmærksomheden

Forbruget tager ikke ikke skade. CO2-udledningen er endda faldet med 2 gram for hver kilometer, og nu ligger det på runde 100 gram/km i basisudgaven 1,8 Hybrid Essential som hatchback.

På jagt efter 196 hk

Tallet 9,1 fortæller, at Corolla 1,8 Hybrid er en meget hurtigere bil end før. Det er sekunder fra 0-100 km/t, og før faceliftet var den tæt på en af de mest langsomme i klasse med 10,9 sekunder. I Corolla 2,0 Hybrid får man selvfølgelig en meget lavere 0-100-tid: 7,4 sekunder. Det er ingen selvfølge, at den nu 196 hk stærke 2,0 Hybrid har lavere CO2-udledning end 1,8’eren og lidt lavere forbrug.

2-liters motoren er nyere og bruger mere af benzinen på at drive bilen, og mindre af den går op i “røg” som varme og spild. Med et forbrug på 21,8 km/l kører den i visse udgaver 0,4 km/l længere på literen end 1,8’eren. Det er effektivt for en bil i Golf-klassen med næsten 200 hk.

LÆS OGSÅ | Test: Uret tikker for Toyota GR86, så køb den nu

Der er den fejl ved Corolla 2,0 Hybrid, at den ikke er pengene værd. Isoleret set er den interessant for nogle kunder, og det er især for de som måtte sammenligne den med 1,8’eren og se de 56 ekstra hestekræfter og bedre acceleration.

Før var der en god grund til at puge ud og tage den 2,0 Hybrid med dens 184 hk. Den var 1,8’eren og de 122 hk forbavsende overlegen. Det var før, for nu er 1,8’eren stærk nok, slet ikke så støjende og mere spændende at køre.

LÆS OGSÅ | Ny Toyota C-HR kommer som plug-in hybrid

De 196 hk rammer aldrig rigtig, og 2-liters benzinmotoren støjer markant mere end 1,8’eren. Det kan stærkt anbefales at prøve 1,8’eren, før man bruger 35.000 kr. mere på 2,0’eren. Corolla 2,0 Hybrid er desuden bundet til høje udstyrsniveauer, hvorfor den starter på næsten urimelige 404.990 kr.

1,8’eren starter i 309.990 kr., og med det anbefalelsesværdige og omfattende udstyrsniveau Active og en enkelt udstyrspakke til 1.000 kr. med regnsensor, el-klapbare spejle og automatisk nedblændeligt bakspejl (den burde være standard) løber den op i 355.900 kr.

Nu laver Toyota et brugbart infotainmentsystem

Faceliftet er, som mange nok har bemærket, fordi de ikke kan se en forskel på Corolla fra før til nu, så godt som usynligt. Toyota forklarer det med, at kunderne sætter stor pris på designet, og når Corolla nu er af de mest populære biler i sin klasse i Europa og mange andre steder, køber jeg forklaringen. Corolla var og er en pæn og attraktiv bil, og især danskerne vælger i høj grad stationcaren, når de køber Corolla. Den er elegant og lettere ved øjnene end eksempelvis VW Golf Variant.

Forlygterne har samme form, men ny indretning med nye LED-kørelys, og det samme er sket i baglygterne. Nye fælge, to nye farver (den blå hedder Juniper Blue) og lidt småting i luftindtag og kofangere viser, med nød og næppe, at her er den seneste Corolla.

LÆS OGSÅ | Duel: Har Toyota BZ4X noget på Hyundai Ioniq 5?

Jeg finder mig fortsat rigtig godt til rette bag rattet, hvor klimaanlægget kan betjenes uden instruktion, og knapperne i rattet er mange og ret ens, men også klassiske og med på, at når man trykker, så vil man noget. Det nye infotainmentsystem med 10,5” skærm og 12,3” (basismodellen Essential har kun 8” og delvis digital instrumentering med 7” skærm) får Corolla med på en bølge, den ikke tidligere har reddet på.

Den digitale instrumentering er klar, rar at se på og meget variabel, og det nye infotainmentsystem med netforbindelse og opdateringer via skyen er meget nemmere at betjene og har langt flere funktioner end det gamle.

LÆS OGSÅ | Toyota Prius som du aldrig har set den før

Pladsforholdene afhænger meget af valget af model. Vælger man Corolla som hatchback er bagagerummet lille og kun tilstrækkeligt, og bagsædepladsen er som i en af de mindre minibiler. Som stationcar har Corolla 7 cm længere akselafstand, og de ser ud til at gå ubeskåret til bagsædet, hvor de gør rigtig stor gavn. Bagagerummet har også en rigtig god størrelse.

Entydig køreoplevelse

Corolla er også efter faceliftet en godmodig bil med en komfortorienteret affjedring og høj stabilitet i sving. Den har nemme køreegenskaber og klarer selv de værste spanske veje med selvsikkerhed. Styretøjet er hverken sprælsk eller direkte, men ikke desto mindre er det så præcist, som det skal være i en fornuftig hybrid.

Spanien har mange steder mere ru asfalt, end vi er vant til i Danmark, så det gør det til en udfordring at vurdere vejstøjen. Corolla har en monoton støj fra dæk og undervogn, der irriterer og står som et minus for mig. Det kan vise sig ikke at være så slemt, når den kommer ud på de danske veje.

LÆS OGSÅ | Første tur: Opel Astra GSe burde være 100 procent elektrisk

Ingen kommer til at købe Corolla 1,8 Hybrid for spændingens skyld. Heller ikke når jeg siger, at den er sjovere og mere oplagt end før. Nu kan man købe den fornuftige japanske bil – lavet i England – og få samme oplagte dyder som før faceliftet, men også det kraftoverskud Corolla 1,8 Hybrid hele tiden har haft brug for.

10 års garanti når Toyota laver service

Corolla er fornuftigt prissat uden at være prisbillig, og basismodellen Essential til 309.990 kr. (10.000 kr. mere for stationcar) har ikke alarmerende udstyrsmangler, hvorfor den er et udmærket køb.

Der er 35.000 kr. op til Active med alufælge, det store infotainmentsystem, fulddigital instrumentering, læderrat med varme og tågeforlygter, så mens jeg gerne havde set den 10.-15.000 kr. billigere, vil den være en bedre investering. En mere komplet bil i hverdagen og en mere attraktiv bil på brugtmarkedet.

LÆS OGSÅ | Duel: Japansk livskraft i Honda Civic og Mazda 3

De dyrere udstyrsvarianter får Corolla op i et meget højt prisleje, så en stationcar med 2-liters motor, Elegant-udstyr og nogle ekstraudstyrspakker kommer over 500.000 kr.

Toyota har de første udgaver af den fornyede Corolla i Danmark allerede i marts, og som de andre modeller fra Toyota kommer den med 10 års mekanisk garanti. Det kræver, at man får lavet service hos Toyota, men det er noget, der er rigtig god fornuft i. Corolla er lidt sjovere nu, men den er stadig så fornuftig som ganske få andre biler på markedet.


SPECIFIKATIONER

Toyota Corolla 1,8 Hybrid GR Sport 

Motor: R4, 1.798 cm3 + el
Ydelse: 140 hk/185 Nm
0-100 km/t: 9,1 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 20,8 km/l
CO2-udledning: 107 gram/km
Mål (L/B/H): 437/179/146 cm
Køreklar vægt: 1.285 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 361 liter

Pris: 404.990 kr. (Corolla fås fra 309.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Kontakt forhandler


Brugte Toyota Corolla til salg på Bilbasen

Se flere brugte Toyota Corolla til salg på Bilbasen

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS