Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Italienerne er et stolt folkefærd, og den nationale stolthed er så stor, at man skulle tro, at Romerriget stadig eksisterede. Den nyeste begivenhed i Italien viser, at intet skal komme på tværs, når det handler om landets historie og ære.
For en uge siden var der verdenspremiere på den spritnye Alfa Romeo Milano. En lille crossover, som altså er opkaldt efter modebyen i det nordlige Italien. Milano er stedet, hvor Alfa Romeo blev grundlagt i 1910.
Men den går ikke! Navnet Milano, som er valgt af offentligheden til modellen, har fået mange italienske politikere til at fare op af stolene. Det er ikke noget nyt, at de farer op af stolene, men denne gang har det en næsten øjeblikkelig effekt. Den nationale stolthed er nemlig på spil, og politikernes vrede har ført til, at Alfa Romeo omdøber sin Milano til Junior.
Præcis som så meget andet i Italien, der sker med forsinkelser eller manglende punktlighed, kunne det her godt være en forsinket aprilsnar. Men det er ikke noget, hverken Bilbasen eller Alfa Romeo bare har fundet på, så Milano er med øjeblikkelig effekt omdøbt til Junior.
Det politiske stormvejr handler om den stærke nationale stolthed. Milano skal ikke produceres i Milano, og den skal end ikke produceres i støvlelandet. Den skal produceres på Fiat-fabrikken i Tychy i Polen, hvor der i forvejen produceres Fiat 500 og Lancia Ypsilon, og politikerne vil ikke tillade, at den nye crossover sælges under navnet Milano.
Den italienske industriminister Adolfo Urso har udtalt til nyhedsmediet Automotive News Europe, at “… en bil produceret i Polen kan ikke hedde Milano. Det forbyder den italienske lovgivning.”
Alfa Romeo udtaler sig med slet skjult politikerlede i en pressemeddelelse, at “Til trods for Alfa Romeos tro på, at navnet (red.: Milano) overholdt alle lovmæssige krav, og at der er større og langt mere vigtige emner end navnet på en ny bil, har Alfa Romeo besluttet sig for at ændre navnet fra “Milano” til “Alfa Romeo Junior” i den fælles forståelses ånd.”
Den italienske lovgivning er en mærkelig størrelse, når den fører til, at et unikt navn som Milano, der ville vise den nye crossovers oprindelse i Europa og andre steder i verden, skiftes ud med det ligegyldige og den-er-godt-nok-lille-og-sød-navn Junior.
Alfa Romeo har tidligere brugt navnet Junior i 1960’erne som en tilføjelse til en bilmodels navn. Modellen kørte med navnet GT 1300 Junior.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.