Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Vi kigger misundeligt over Atlanten og mod et af de nyeste produkter, Ford har i stalden i USA. Bronco. SUV’en er genopstået som fuldblodsfirehjulstrækker og den eneste reelle konkurrent til den ikoniske Jeep Wrangler.
Vi har hørt, at Bronco kører langt bedre end Wrangler, og at Fords firehjulstrækker er mere moderne og nemmere at pille alle dørene af (når man skal luftes i gennem i terrænnet). Vi har også hørt, stærkt rygtebaseret, at Ford kunne overveje at sende Bronco til Europa. Præcis som de har gjort med Mustang og Explorer – kransekagefigurer, som giver et løft til Ford.
LÆS OGSÅ | 10 nye biler vi IKKE må få fingrene i
Hverken Mustang, Explorer eller Bronco har en grøn profil. Selv ikke Explorer, som i Europa kun fås som plug-in-hybrid, er tæt på at være lidt grøn. Med mindre man vælger den i Forged Green. For så er den virkelig grøn.
Bronco, som kun fås med benzinmotor, kan på den måde sagtens passe ind i Fords profil med motorstærke benzinslugere. Og nu er der endnu en grund til, at vi gerne modtager leveringer af Bronco til Europa. Den nye Bronco Raptor. Som i en fætter til den stærkt underholdende Ranger Raptor, vi rent faktisk kan købe.
Vi kender Raptor fra Ranger, men Raptor-navnet er bedst kendt fra den store amerikanertruck F-150, som udkom første gang i 2010. Mens Ford har spist europæiske kunder af med en omdrejningsuvillig og tæt på svagelig dieselmotor i Ranger Raptor, så står Raptor i USA for store motorer med muskler – V8 i første generation, V6 med turbo i anden generation.
Bronco Raptor hører til i afdelingen for de muskuløse. Den har en ny 3-liters V6-benziner med dobbelt turbo, som folkene hos Ford Performance, som resten af bilen, har haft fingrene dybt nede i.
Ford har endnu ikke regnet ydelsen helt ud, men over 400 hk bliver det. Mens det er omkring 70 hk mindre end den kæmpe V8’er på 6,4 liter, amerikanerne nu kan købe Wrangler med, så lægger Raptor-navnet op til, at Bronco kan noget andet end bare være stærk.
Raptor-modellerne er vilde til det, man på engelske kalder overlanding. Terrænkørsel i ørken og over store strækninger, men typisk med fokus på højere fart end på den teknik, der skal til ved klassisk, langsom terrænkørsel.
Bronco Raptor er derfor udstyret til tænderne med vilde opgraderinger. Sporvidden er øget med hele 22 cm, så stabiliteten maksimeres. Den bredere bil skyldes store Dana-aksler, som kan tage ekstreme belastninger, og nær skærmforøgelsen tælles med, er Raptoren hele 25 bredere. FOX-støddæmperne har meget lang vandring og er semi-aktive, og af alle SUV’er produceret i USA har Bronco Raptor de største dæk: 37×12.50R17LT.
Bronco Raptor er også udrustet med bl.a. udvidede G.O.A.T.-køreindstillinger (Goes Over Any Terrain), og en ny indstilling er Baja Mode. Så er man klar til at deltage i Baja 1000-ørkenløbet i Mexico, hvis det skulle være. Eller måske en tur til stranden på Rømø, hvis Ford en dag opfylder vores ønske.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.