Test: Opdateret VW ID.3 tilbyder flere hestekræfter på abonnement
En teknisk opdatering af ID.3 giver både hurtigere opladning men også mulighed for ekstra hestekræfter på månedsbasis.
Af: Esben Skrumsager / d. 24. januar 2019
Hvert år kårer Motorjournalisternes Klub Danmark (MKD) den absolut bedste nye bilmodel blandt alle årets nyheder, og vinderen får den eftertragtede titel som Årets Bil i Danmark.
Juryen består af 26 motorjournalister fra hele landet – heriblandt Bilbasens redaktion bestående af Anders Berner, Ebbe Sommerlund og overtegnede. Og hos alle tre var den friske familiebil fra Ford en entydig favorit.
– Jeg er glad for, at Focus vandt Årets Bil i Danmark 2019. Jeg stemte på den, og jeg håbede til det sidste, at den ville vinde, for jeg synes, at den har fortjent det. Den holder fast i en gammel tradition om, at en bil godt må køre godt, og det kan jeg faktisk godt lide, lyder reaktionen Anders Berner.
I finalen havde Ford Focus selskab af Hyundai Kona, Jaguar I-Pace, Kia Ceed og Peugeot 508. Blandt de fem finalister blev Ford Focus en sikker vinder med 187 stemmer. Anderledes tæt var kampen om andenpladsen, hvor der kun var fem stemmer mellem Peugeot 508 og Hyundai Kona på henholdsvis anden- og tredjepladsen.
LÆS OGSÅ: Her er finalisterne til Årets Bil i Danmark 2019
Hyundai Kona gør sig bemærket ved at findes som ret billig elbil med meget lang rækkevidde – foruden benzin- og dieselversioner.
– Ford Focus er bilen for den køreglade fører. Den fås med en virkelig velskiftende automatgearkasse, der løfter køreoplevelsen, og pladsforholdene i kabinen er også blevet bedre. Det er i det hele taget en god bil til familien Danmark. Men jeg savner en plugin-hybrid eller el-udgave af Focus, siger Karsten Meyland Lemche, der er formand for Motorjournalisternes Klub Danmark.
Udover at være både fornuftig, rummelig og velbygget, er Ford Focus også en sikker bil, der i 2018 blev testet til de maksimale fem Euro NCAP-stjerner. Ford Focus har blandt andet alle de nye vigtige sikkerhedssystemer som fartbegrænser, vognbaneassistent og en velfungerende nødbremse, der også bremser for bløde trafikanter, som standard.
Det er ottende gang, at Ford vinder Årets Bil i Danmark. Kåringen af den nye Ford Focus sker i øvrigt 50 år efter, at Ford Capri som den første løb med titlen i 1969.
Den nye Focus fås til priser fra 198.785 kroner. Modellen fås både som hatchback med fem døre og i en stationcar-version. Selv den billigste Focus har udstyr som automatisk nødbremse (Precollision Assist), alufælge, læderrat, SYNC3-infotainmentsystem med 8” touchskærm, varme i forsæderne, tågeforlygter og elektrisk parkeringsbremse som standard.
Ford Focus 187
Peugeot 508 132
Hyundai Kona 127
Kia Ceed 112
Jaguar I-Pace 92
En teknisk opdatering af ID.3 giver både hurtigere opladning men også mulighed for ekstra hestekræfter på månedsbasis.
Med saksedøre, 12-cylindre og et avanceret firehjulstræk satte Murciélago standarden for Lamborghinis fremtid, og du kan købe din del af historien lige her.
Med mere modernitet og rene linjer skal den nye X3 holde skansen, indtil BMW er klar med store elektriske satsninger. Vi kører første tur i den nye BMW X3.
MG Cyberster er den første elektriske roadster i nyere tid, og den kommer med enten 340 eller 510 hestekræfter. Priserne starter på 499.999 kroner.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.