Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
TEKST Morten Bek FOTO Simon Hallenslev/PR
Fiesta. Det spanske ord for fest. Men i indtil videre mere end 46 år har navnet også været ensbetydende med en vellidt minibil fra Ford. Der har været fiesta hos Ford siden 1976, da den første generation Fiesta blev introduceret som et alternativ til VW Polo og Renault 5.
Fiesta er lille, men den har været en kæmpe på markedet. I perioder har den lille Ford været den bedst sælgende bil i Europa.
LÆS OGSÅ | Test: Friskt facelift til fortsat fin Ford Fiesta
Det kan ikke redde Fiesta. Se bare på salgstallene i Danmark. I 2018 knuselskede danskerne den stadig, så de købte 3.557 styk. I de første ni måneder her i 2022 står Fiesta for 521 salg hos Ford, så bare at nå 700 biler bliver en prøvelse.
Stødt faldende salg i Danmark og andre europæiske lande har konsekvenser. Derfor stopper Ford endegyldigt produktionen i juni næste år af Fiesta på fabrikken i Køln. Slut med Fiesta – der kommer ingen afløser.
Det er kun godt et år siden, Fiesta fik et facelift med ganske nydelige ændringer og en omplacering af Ford-logoet, så det endelig er kommet ned i grillen.
LÆS OGSÅ | Facelift: Her er den stærkt forskønnede Ford Kuga
Det er andet og mere end bare manglende kunder (og produktionsomkostninger, som ikke kan tjenes hjem med små biler), der får Ford til at skille sig af med Fiesta, som altså når at fylde 47 år, før den udgår. Ford elektrificerer sine biler i en grad, så der ikke er plads til benzinbiler som Fiesta.
På fabrikken i Køln er der ved at blive opgraderet og omlagt til produktion af en nye elbiler. Den første, en af flere modeller udviklet på MEB-platformen fra VW, skal gå i produktion i 2023.
Et farvel til Fiesta betyder et farvel til en af de mest velkørende minibiler, der nogensinde er skabt. Og hvad endnu værre er, så skal vi sige farvel til en af de sjoveste biler, der findes – Fiesta ST. En knaldperle med tre cylindret motor og manuel gearkasse. At ST allerede nu er udgået i Danmark, siger desværre meget om, hvor få af den slags biler, danskerne køber.
Når Fiesta udgår, bliver den lille crossover Puma den mindste Ford. Puma udgår ikke lige foreløbig, for i 2024 får den et boost. Den kommer som elbil, så den får lov at blive.
LÆS OGSÅ | Ford på vej med VW-baserede elbiler
Ford bruger den store le, nu hvor de alligevel er i gang. S-Max (introduceret første gang i 2006) og Galaxy (introduceret i 1995) udgår også uden afløsere. Det sker allerede i april. I modsætning til udfasningen af Fiesta, er de to MPV’ers skæbne noget, vi har ventet på.
Med tre biler færre i modelprogrammet har Ford kun fem modeller i personbilsprogrammet, indtil de nye elbiler kommer: Puma, Focus, Kuga, Mustang og Mustang Mach-E.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.