Ny Renault Symbioz er en kompakt og rummelig hybridbil
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Genesis er kommet meget, meget langt siden der stod Hyundai på bilerne og danskerne kunne købe den svulstige Genesis Coupé med 3,8-liters V6 og 347 dovne heste.
Hvis navnet Genesis slet ikke får en klokke til at ringe hos dig, skal du ikke tro, det er dig, der mangler bilviden. Det er Genesis, der var en forglemmelig fiasko.
LÆS OGSÅ | Hyundai med V6-motor?
Er og ikke var, for i årene siden Genesis Coupé – og der er gået 11-12 år siden, de første kom til Danmark – er Genesis blevet skilt fra moderskibet Hyundai, og mærket har været ude for en vild transformation.
Med modeller som BMW 3-serie-konkurrenten G70, luksussedanen G80 og i de senere år SUV’erne GV80 og GV70 er Genesis-mærket blev en succeshistorie i Sydkorea og USA. Det koreanske luksusmærke er startet op i Europa i sommeren 2021 med salg i tre lande: England, Tyskland og Schweiz.
Det danske marked er et lille et. Men fordi vi elsker elbiler, og mange mennesker i Danmark har penge til at købe en stor elbil (eller have den som firmabil), er vi blevet til et vigtigere marked for en række bilproducenter.
Genesis har ikke umiddelbart Danmark i kikkerten til en europæisk udvidelse. Det er synd for danskerne, for de koreanske luksusbiler har intet til fælles med den store coupé, Hyundai Genesis Coupé. Designet er enestående og helt på linje med det bedste fra Audi og BMW – og så er Genesis allerede kommet langt med elbiler.
Som den ukendte søster i trioen med Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 står Genesis GV60. En funky crossover med en lækker indretning. Den har det store batteri på 77,4 kWh, og den har altid to elmotorer og firehjulstræk. 318 eller 490 hk.
For at skille sig ud fra sine mindre fine søskende har den finere materialer og en adaptiv undervogn, der via kamera forudser vejens tilstand og indstiller sig efter den.
Genesis’ nye elbiler skiller sig ud fra biler fra Hyundai og Kia ved endnu mere teknologi og et skarpt øje for interiørdesign og -materialer. Også i forhold til det pompøse design i en Mercedes-EQ er interiøret stiligt og klassisk.
Den kompakte GV60 er designet fra bunden som elbil, mens de to større elbiler hos Genesis er konverterede benzinbiler. Den mellemstore SUV GV70 Electrified går direkte i kødet på Audi Q4 E-Tron, men den har langt flere kræfter. Tyskeren topper ved 299 hk, mens koreaneren leverer 490 hk. Batteriet, 77,4 kWh, går igen fra GV60.
LÆS OGSÅ | I Hyundai Ioniq 6 rækker strømmen endnu længere
Den store sedan G80 Electrified er til kunder, som vil det klassiske, men i fuld-elektrisk form. Den er 5 meter lang, i klasse med Mercedes EQE, men kan i kraft af sin 800 volt-arkitektur lade meget hurtigere. Fra 10-80 procent på 22 minutter. 370 hk, firehjulstræk, rækkevidde på 520 kilometer og luksus hele vejen i gennem.
Polestar er kommet rigtig godt fra start i Danmark. Hjulpet rigtig godt på vej af sit tilhørsforhold til Volvo. Det kunne på alle måder være interessant at se, hvad Genesis, med sit bånd til Hyundai og Kia, kunne blive til i Danmark. Hvis Danmark er stort nok som marked for Lexus, vil Danmark også være det for Genesis.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.