Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen/PR
Der sker meget på bilmarkedet i øjeblikket. Nye modeller lanceres i hobetal, mens importørerne samtidigt forsøger at skubbe eksisterende modeller over dørtærsklen med skarpe knaldtilbud. Det gør det svært at danne sig et overblik, men frygt ej. Vi har samlet de 10 billigste elbiler på markedet lige nu.
Da vi lavede samme overblik for et år siden, kostede alle elbilerne under 300.000 kr. mens en enkelt sneg sig under 200.000 kr. I dag er priserne noget lavere. Danmarks 10 billigste elbiler koster alle under 250.000 kr. mens hele tre biler fås for under 200.000 kr.
Et par af priserne i dette overblik er kampagnepriser på lagerbiler, der varer indtil slutningen af december 2024 eller så længe lager haves. Disse er tydeligt markeret. Det er ikke alle bilerne, der er på vejene, men alle bilerne kan bestilles nu til levering i det nye år.
Blandt Danmarks 10 billigste elbiler, kan der kun være én, der er billigst. Den titel tilfalder Citroën ë-C3 med blot en femmer i forskel til andenpladsen. Den europæiske ë-C3 er en længe ventet budgetmodel, som bryder den gyldne grænse på 200.000 kr. uden at føles som en kabinescooter (som Dacia Spring, der ikke længere kan købes i Danmark).
Bestiller man den billigste udgave af Citroën ë-C3 til 179.990 kr., så får man hverken infotainmentsystem, bakkamera eller varmepumpe. Sidstnævnte kan ikke engang tilkøbes. Til gengæld får man et 44 kWh batteri, der, i ledtog med en elmotor på 44 hk, klarer 321 km på en opladning.
For fem kroner mere får man Hyundai Inster, der med 42 kWh batteri og 97 hk klarer 327 km på en opladning. Foruden seks kilometer mere i rækkevidde sammenlignet med ë-C3, så køber den flade femmer i merpris både en infotainmentskærm på 10,25” og et bakkamera. For en merpris på 6.995 kr. kan varmepumpe desuden tilkøbes.
Selvom designet på Hyundai Inster måske indikerer det, så er der ikke tale om en glorificeret kabinescooter á la Spring. Den koreanske budgetbil er udstyret med en kabine, der ikke alene føles rummelig, men også er spækket med spændende løsninger.
Allerede da Mazda MX-30 blev lanceret i 2020, var batteriet på 35,5 kWh til den klejne side. Med den hurtige udvikling på batterifronten virker det derfor nærmest mikroskopisk i dag, hvor rækkevidden på op til 200 km garanteret afskrækker mange fra at hoppe på den ellers fine kampagnepris.
Hvis rækkevidden går an, så har Mazda MX-30 flere ting kørende for sig. Et lille batteri giver lav vægt og dermed fine køreegenskaber. Ser man på design og kabine virker MX-30 heller ikke bedaget, hvor man indvendigt finder mange alternative materialer og smarte løsninger. I kabinen føles den i øvrigt markant dyrere bygget end de to førnævnte budgetbaskere.
Frikørte flådebiler fra Italien betyder, at brugtmarkedet flyder over med brugte Fiat 500e. Det har Fiat Danmark taget konsekvensen af og kører derfor en skarp kampagnepris på den kompakte livsstilsbil. For 209.990 kr. får man et 42 kWh batteri og en rækkevidde på op til 331 km. En pæn rækkevidde når man tager i betragtning, at 500e blev lanceret i 2020.
Til kampagneprisen fås 10,25″ infotainmentskærm med Apple CarPlay og Android Auto samt nøglefri betjening som fremhævet udstyr. Foruden udstyret får man, ligesom i MX-30, fine løsninger i kabinen og en solid køreoplevelse, der gør 500e til en oplagt bil nummer to.
Det er marginaler, der gør de store forskelle, hvor kun ni kroner betyder, at MG4 får en femteplads i stedet for en fjerdeplads. Merprisen køber en lidt længere rækkevidde, hvor man i den billigste MG4 Nordic Edition får 51 kWh batteri og en rækkevidde på op til 350 km – foruden selvfølgelig to ekstra døre og betragtelig bedre plads end i 500e.
Til den faste lave pris får man også LED-forlygter, nøglefri betjening, 10,25″ infotainmentskærm samt varme i rat og forsæder. Desværre er der også et stort aber dabei ved MG4 Nordic Edition, da den, som den eneste model i dette lavprisoverblik, kun lader med 3,6 kW AC. Det giver en opladningstid fra 0 til 100 procent på 14 timer.
Opel Corsa-e har, ligesom sin franske fætter Peugeot e-208, fået en opdatering, der giver større batteri og flere kræfter. Det er dog ikke den pakke, som man får, hvis man bestiller sin Opel Corsa-e til kampagneprisen.
Til 219.990 kr. er den gamle drivlinje nu ikke så ringe endda. Man får 50 kWh batteri, 136 hk og en rækkevidde på op til 359 km. Det er specifikationer, der minder om den førnævnte MG4 med den store forskel, at Corsa-e kan oplades med 11 kW AC. På udstyrsfronten får man automatisk klimaanlæg, rat- og sædevarme, bakkamera og 7” infotainmentskærm med trådløs Apple CarPlay.
LÆS OGSÅ | Test: Er Opel Corsa bedre uden benzin?
Som du vil læse, er Opel Corsa-e langt fra den eneste bil i dette overblik med Stellantis-batteri og -teknik. Fælles for alle bilerne, der kører med denne teknik, er, at de er letkørte og komfortable, ligesom betjeningen af kabinen er præcist, som du forventer det af en Opel eller Peugeot. De udgør således en let overgang til elbiler, fordi de køres og betjenes præcist som deres fossile modstykker.
BYD Dolphin er ikke dumpet ind i et marked med lave priser og tvunget til at følge med, som det er tilfældet med et par af de andre modeller i artiklen. Dolphin er født som budgetbasker, hvorfor man både får det største batteri, den længste rækkevidde og den mest iøjnefaldende liste af standardudstyr til en fast lav pris på 234.995 kr.
Batteriet har en kapacitet på 60,4 kWh og sammen med en elmotor med 204 hk giver det en rækkevidde på op til 427 km. En rækkevidde, der ikke er helt skæv i virkelighedens verden, som Bilbasens Morten Bek kunne konkludere i en grundig forbrugstest.
Udstyrslisten i Dolphin inkluderer lækkerier som elektrisk justerbare forsæder med varme, stor 12,8” infotainmentskærm og 360 graders kamera. Alt sammen er ganske uhørt til den lave pris, der ikke er tidsbegrænset eller forbeholdt lagerbiler.
Peugeot e-208 deler mangt og meget med den førnævnte Opel Corsa-e. Derfor er den billigste e-208 også udstyret med det gamle 50 kWh batteri, 136 hk og en rækkevidde på op til 359 km. Den opdaterede drivlinje med 54 kWh batteri og 402 km i rækkevidde koster 20.000 kr. ekstra.
Til forskel for Opel Corsa-e, så er den lave pris på 239.990 kr. ikke begrænset til en kampagne, ligesom udstyrslisten også tæller et par ekstra goder. I Peugeot e-208 Style får man en større 10” infotainmentskærm samt 360 graders kamera.
Nu bliver forvirringen total. Selvom Opel Mokka-e deler teknik med både e-208 og Corsa-e, så kommer den rent faktisk med den opdaterede batteri- og motorpakke til startprisen på 244.990 kr. Det vil sige, at Mokka-e får det opdaterede 54 kWh batteri og de 156 hk, som e-208 og Corsa-e snydes for i de billigste varianter. I Mokka-e giver den opdaterede Stellantis-drivlinje en rækkevidde på 403 km.
Mængden af udstyr ligner den, som man får i lillebror Corsa-e, med automatisk klimaanlæg, rat- og sædevarme, bakkamera og 7” infotainmentskærm med trådløs Apple CarPlay. Det eneste, man må undvære, er den nøglefri betjening.
Minsandten om det ikke er endnu en Opel, der skriver sig ind til slut. Som med Mokka-e er der igen tale om den opdaterede batteripakke, der, for repetitionens skyld, betyder 54 kWh kapacitet og 156 hk. Med en rækkevidde på 412 km har Opel Astra-e den længste rækkevidde af sine Stellantis-søskende i denne artikel – foruden selvfølgelig de klart bedste pladsforhold.
På udstyrsfronten får man 18″ alufælge, infotainment med 10″ skærm og automatisk klimaanlæg. I Astra-e får man dog desværre kun P-sensorer og ikke kamera, som man gør i de andre, ligesom varme i forsæderne og nøglefri betjening også mangler på udstyrslisten.
Selvom du nu kan gengive specifikationerne på Stellantis elektriske drivlinje i søvne, så er det ikke sikkert, at den er noget for dig. For bare fem kroner mere end Opel Astra-e kan du købe dig noget helt andet fra både Skoda og VW, som fortjener en benævnelse i dette overblik. Også selvom de ret beset ikke hører til i top-10.
Med en pris fra 249.995 kr. ligner Skoda Elroq årets elektriske nyhed. Her er plads og Skoda-praktik, 52 kWh batteri og 370 km rækkevidde. Der er også udstyr som 13” infotainmentskærm, adaptiv fartpilot, navigation, trådløs Apple CarPlay, bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, nøglefri betjening, og multifunktionsrat med varme. Den kan bestilles nu, mens leveringerne begynder at rulle i foråret 2025.
Er det for længe at vente, har VW også presset priserne på ID.3, der nu fås fra tilsvarende 249.995 kr. Her er 52 kWh batteri og 430 km i rækkevidde. Udstyrsmæssigt er der i indgangsvarianten Pure et par mangler, når man sammenligner med Elroq 50. Bakkamera, nøglefri betjening og ratvarme mangler, mens klimaanlægget har en enkelt zone. Til gengæld fås den mere eller mindre med det samme.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.