Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Af: Esben Skrumsager / d. 17. november 2017
Er du bange for ikke at kunne komme ud igen? Eller kan du bare bedst lide at ligge i midtersporet? Uanset hvad undskyldningen er for ikke at lægge dig i højre spor, så er du højst sandsynligt til gene for andre bilister.
I nogle små film tester Vejdirektoratet det psykologiske værktøj “psykoedukation” på nogle udvalgte bilister. Det er en metode, der skal gøre bilisterne mere bevidste om de problemer, som de skaber for deres medtrafikanter, når de ikke holder til højre på motorvejen.
En af de bilister, der medvirker i filmen er Henrik, der i kraft af sit arbejde ofte færdes på vejene. Henrik lægger sig som hovedregel i ydersporet og kører stærkt, når han kører på motorvejene. Men gennem samtale om kørslen går det op for Henrik, der gerne vil have fart på i ydersporet, at hans adfærd i trafikken påvirker andre bilister negativt.
– Jeg er da et normalt og hensyntagende menneske. Men der sker et eller andet, når man tager trafikhatten på, siger Henrik.
Han har samtidig denne karakteristik af andre bilister, der mere eller mindre permanent lægger sig i venstre spor på motorvejen:
– Han er skide irriterende. Hvorfor faen flytter han sig ikke?
Filmene er en del af kampagnen “Hold til højre – det er det modsatte af venstre”. Herunder kan du se filmen, hvor du møder bilisterne Henrik og Solvejg, som på diplomatisk vis får banket lidt fornuft ind i bolden.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.