Første tur: Ny Mini Cooper Electric – karakter, køreglæde og flere kilowatttimer
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Af: Bilbasen Blog / d. 13. maj 2021
Elbilers strømforbrug varierer alt efter, hvilken bilmodel der er tale om. Derfor er det svært at give et fuldstændigt eksakt svar på, hvor meget strøm en elbil bruger.
Vi kan dog komme tæt på. Der findes nemlig en række tommelfingerregler, når man taler om elbilers strømforbrug. Det er tal, som mange autoriteter inden for markedet læner sig op ad i forhold til, hvor mange kWh en elbil bruger per kilometer.
LÆS OGSÅ | 2020 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Konklusionen er, at elbiler i gennemsnit bruger 17-18 kWh (kilowatt-time) på at køre 100 km. Det svarer til, at køre 5-6 km per kWh.
FDEL (Elbilforeningen Forende Danske Elbilister) og Sperto (Danmarks åbne ladenet som er grundlagt af elbilster og prioriterer at levere ladeløsninger som er miljømæssigt og økonomisk bæredygtige) er blandt de aktører, som regner med, at elbiler kan køre cirka 5-6 km per Kwh.
Det betyder, at en elbil bruger omkring 0,2 kWh i gennemsnit per kørte kilometer.
Eftersom elbilers batterikapacitet er opgjort i kWh, er det relativt simpelt at regne ud, hvor meget strøm elbiler bruger om året.
Det kan antages, at forskellige størrelse elbiler har cirka følgende batterikapaciteter:
– en lille bybil (45kWh): 45*5 = 225 km
– en familiebil (65 kWh): 60*5 = 325 km
– større biler (90kWh): 90*5 = 450 km
Hvis du har en elbil og kører 20.000 kilometer om året, vil din elbil bruge cirka 4000 kWh på et helt års kørsel.
I forhold til elbilers strømforbrug er det selvfølgelig interessant at se på, hvor mange penge du skal betale for at lade din elbil op.
For at finde det præcise svar skal vi kende bilmodellen, og det præcise kørselsbehov. Men der findes nogle generelle tommelfingerregler, hvis man ikke har abonnement hos en udbyder:
– Den gennemsnitlige elpris når du lader derhjemme er omkring 2,2 kr. per kWh (inklusiv strømspild)
– Den gennemsnitlige elpris når du lader ved den offentlige elboks er omkring 5,5 kr. per kWh
Hvis du bruger 4000 kWh (cirka 20.000 km kørsel) og altid lader hjemme, kan du regne med at betale omkring 8.800 kr. om året for strøm til din elbil.
Hvis du bruger 4000 kWh (cirka 20.000 km kørsel) og altid lader ude, kan du regne med at betale omkring 22.000 kr. om året for strøm til din elbil
Det er langt de færreste, som altid enten lader hjemme eller ude. Der kan også være andre faktorer, som gør regnestykket mere kompliceret end ovenstående. Men et sted midt imellem 8.800 – 22.000 kr. om året er et realistisk bud, hvis du ikke har abonnement hos en udbyder.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.