Første kig: Polestar 4 har ingen bagrude men en pæn pris
Polestar har brug for en succes, og Polestar 4 kan meget muligt være vejen til den.
Rygterne har fulgt Hyundai Ioniq 5, siden Kia introducerede deres crossover på samme platform: Kia EV6 har et større batteri i Long Range-modellen, end den tilsvarende Ioniq 5, og det batteri skulle Hyundai efter sigende skifte til.
Rygtet er ikke helt ved siden af. Den amerikanske gren af Hyundai tilbyder allerede ved introduktionen af Ioniq 5 her i starten af 2022 elbilen med det større batteri fra EV6 og den tredje i kuldet, Genesis EV60. – Batteriet har en kapacitet på 77,4 kWh mod det nuværende på 72,6 kWh.
En officiel udmelding fra Hyundai bekræfter, at også kunder i Europa med skiftet til modelår 2023 kan se frem til batteriet på 77,4 kWh. Samtidig får elbilen længere rækkevidde og ekstra hestekræfter.
De nye Long Range-versioner af Ioniq 5 får længere rækkevidde, men kun udgaven med baghjulstræk får flere kræfter. I den stiger ydelsen fra 217 til 229 hk. Performance-versionen med hidtil 306 hk får et boost til 325 hk, men på grund af det større batteri, som øger vægten, går den stadig fra 0-100 km/t på 5,2 sekunder.
For Ioniq 5 Long Range med baghjulstræk og 229 hk stiger den optimale rækkevidde til 507 kilometer (med 19″ hjul), som er 26 kilometer mere end før. I Long Range Performance med 325 hk får 25 kilometer mere at gøre godt med, så det officielle tal for rækkevidden er 485 kilometer.
LÆS OGSÅ | DUEL: Hyundai Ioniq 5 vs Kia EV6 – hvilken er bedst?
De danske priser findes allerede, og der er prisstigninger for de nye 2023-modeller. Long Range Ultimate med 229 hk stiger eksempelvis med 15.000 kr. Selv om de nye versioner først lander i anden halvdel af 2022, har de allerede erstattet de gamle versioner.
Grunden er ganske simpel. Bestiller man en Ioniq 5 nu, vil levering først ske efter skifte til modelår 2023. Leveringstiden er 6-9 måneder.
Polestar har brug for en succes, og Polestar 4 kan meget muligt være vejen til den.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.