Test: Opdateret VW ID.3 tilbyder flere hestekræfter på abonnement
En teknisk opdatering af ID.3 giver både hurtigere opladning men også mulighed for ekstra hestekræfter på månedsbasis.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det føles som om, den nyeste Hyundai Tucson næsten lige er kommet på markedet. Men det er næsten 3 år siden, den ret så kontroversielle nye Tucson kom til Danmark, og da Hyundai arbejder med modelgenerationer med kortere levetid end mange andre mærker, markerer 3 år tidspunktet for et facelift.
Vi synes ikke selv, det var helt nemt at spotte ændringerne, så for at gøre det nemmere har vi sat billeder ind af både den udgående Tucson og den faceliftede version. Den nyeste er den med mat lakering, og den nemmeste måde at kende den på er grillen og de integrerede LED-kørelys; på den gamle var der fire LED-trekanter ved grillens midte og en over hovedlygten. På den nye er der kun tre – i ny form – og selve forlygten, der sidder i “kassen” i hjørnerne, har også fået ny form.
Grillens felter er der færre af, og der er mere kant på felterne. Det passer godt til det, der i forvejen er SUV med mange forskellige kanter. Men helt så stor en omvæltning som interiøret er det ikke. Hyundai har nemlig skiftet ALT omkring førerpladsen.
Af et facelift at være er det nye interiør en usædvanligt stor ændring. Ikke bare nogle nye knapper i rattet eller en større skærm, men en grundlæggende ændring af design og betjening. Det gamle interiør var elegant og unikt for Tucson, men kom med betjeningsmæssige udfordringer – især touchknapperne til klimaanlæg og infotainment var små og kunne frustrere.
Interiøret er nu nemmere at gå til, og det er meget synligt på billederne. Meget af opsætningen kommer fra den nye Kona, og det betyder, at der er gode og nemme knapper til klimaanlæg, sædevarme og meget andet. Gearskiftevælgeren, som i plug-in hybriden har bestået af spredte knapper, er nu installeret som i Ioniq-modellerne og i Kona – til højre bag rattet.
På billederne er det tydeligt, at der er en helt ny digital instrumentering og nyt infotainmentsystem. De to ting er samlet i et fælles panel, som giver er mere moderne indtryk. Det nye infotainmentsystem, også kendt fra Kona, er mere logisk bygget op og reagerer generelt hurtigere. Luftdyserne sidder meget lavere end før, hvor de sad højt i instrumentpanelet.
Sammen med de første fire billeder af den faceliftede Tucson er der meget lidt information, og det bliver et kvalificeret gæt fra vores side, at de tekniske og mekaniske ændringer bliver beskedne, hvorfor der stadig vil være et udvalg af motorer – blandt andet den populære Plug-in Hybrid med 265 hk og firehjulstræk.
En teknisk opdatering af ID.3 giver både hurtigere opladning men også mulighed for ekstra hestekræfter på månedsbasis.
Med saksedøre, 12-cylindre og et avanceret firehjulstræk satte Murciélago standarden for Lamborghinis fremtid, og du kan købe din del af historien lige her.
Med mere modernitet og rene linjer skal den nye X3 holde skansen, indtil BMW er klar med store elektriske satsninger. Vi kører første tur i den nye BMW X3.
MG Cyberster er den første elektriske roadster i nyere tid, og den kommer med enten 340 eller 510 hestekræfter. Priserne starter på 499.999 kroner.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.