Ny Renault Symbioz er en kompakt og rummelig hybridbil
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det er slut med at kigge misundeligt på de ledige lynladere på Tesla-ladepladserne, når du tålmodigt forsøger at suge en smule strøm fra en af de få 11 kW-standere til alle andre elbilsejere. I dag åbner Tesla-ladenetværket, på forsøgsbasis, op for alle elbilsbrugere, så man frit kan benytte de hurtige ladere.
Pilotprojektet kører allerede i en række lande som bl.a. Holland, Frankrig, Norge og Sverige, og i dag kommer Danmark så med i forsøget. Det samme gør Tyskland, Finland, Luxemborg og Schweiz – så det bliver lettere at krydse Europa i elbil.
I Danmark indgår 128 af Teslas hurtigladere, fordelt rundt i landet på otte stationer, i første omgang for alle elbilister. På lynladerne har man mulighed for at lade med mindst 150 kW (afhænger af kapacitet og bilen). En bil som VW ID.4 har mulighed for at lade med 135-150 kW, afhængigt af version, mens en Kia EV6 kommer med mulighed for at lade med op til 240 kW. MG Marvel R sætter grænsen allerede ved 90 kW.
LÆS OGSÅ | Test: Endelig en ægte Tesla-killer? BMW i4 eDrive40 knækker koden!
For at lade på Tesla-netværket skal man bruge Teslas app til iPhone eller Android. Man opretter sig som bruger og indtaster betalingsoplysninger – og så er man klar.
I app’en møder man “Oplad din bil (anden elbil end Tesla)”, og ved hjælp af det menupunkt kan man søge på de 128 lynladere, som er tilgængelige for alle. Vi har lavet et hurtigt tjek, og blandt de danske stationer kan man som ikke-Tesla-bruger lade i Køge, Odense, Hedensted, Rødekro, Randers, Ikast, Haverslev og Hjørring.
Og hvad koster det så? Prisen afhænger af, om du tegner et abonnement hos Tesla. Det koster 99 kr. om måneden og åbner op for en pris, der er 4,35 kr. for hver kWh. Det er samme pris som Tesla-ejere betaler, og i det er en pris der er lavere end lynopladning hos bl.a. Clever.
Vælger man at køre frit og lade elbilen op hos Tesla uden abonnement, er prisen for en kWh 1,18 kr. højere. Uden abonnement betaler man 5,53 kr. for hver kWh. Det er en gennemsnitspris, som varierer mellem de otte stationer, men prisen er tilgængelig i app’en, før man starter opladningen.
LÆS OGSÅ | Video: Frisk, tysk Tesla Model Y Performance
Tesla vurderer hele tiden forsøget med de åbne Superchargers, og det er især tilbagemeldinger fra Tesla-ejere, der virker til at fylde i vurderingen. Hvis Tesla-ejere møder lange køer eller andre problemer, er det ikke svært at forestille sig, at nogle stationer tages ud af forsøgsordningen.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.