Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Compass har været den største sællert nogensinde for Jeep i Danmark. Plug-in hybrid-udgaverne af den kompakte crossover kom til landet på det rette tidspunkt til 2021-eksplosionen i PHEV-salget, og priserne var mere appetitlige end vi har været vant til fra Jeep.
På det seneste har Jeep ligget helt stille på Compass-fronten. Compass 4xe, plug-in hybriden, optræder på hjemmesiden, men med “priser under opdatering” – og sådan har Jeep længe haft det stående. Det giver pludselig mening, når Jeep nu lancerer en opdatering af Compass til 2024.
Det er grundlæggende samme Compass, som Jeep har produceret siden 2016 og givet et omfattende facelift i 2020. Håbet, ser det ud til, er, at Compass kan komme tilbage og sikre sig en luns af de tilbageværende PHEV-kunder, selv om alderen ikke helt er til at skjule.
Vi opfatter Jeep som et ærkeamerikansk produkt, men både den nye Avenger og Compass er lavet i Europa. Compass løber af et samlebånd i italienske Melfi, og det er også italienere, der har forfattet pressemeddelelsen med 2024-modellen. Der er rigtig meget fyld og mange floskler, og vi skal holde tungen lige i munden for at finde frem til de reelle nyheder.
LÆS OGSÅ | 10 nye biler som flopper
Vi kan ikke aflæse, om Compass 4xe igen kommer i to styrker – med 190 og 240 hk – eller kun i en enkelt variant, men mellem linjerne kan vi tyde, at der ikke sker noget med drivlinjen. En 1,3-liters turbomotor, el og et forholdsvis lille batteri skaber plug-in hybriden, og firehjulstræk er standard.
En mild-hybrid, E-Hybrid, med 48V-system, findes også, men den skal vi ikke forvente at se på det danske marked, når Jeep-importøren en dag offentliggør priser og modelprogram.
Jeep har brugt midler på at opdatere de aktive sikkerhedssystemer (Compass har op til 80, siger italienerne), så Compass er mere selvsikker og “selvkørende” end før. Vi tolker det som, at eksempelvis den adaptive fartpilot og sporassistenten opfører sig bedre end før, og at førerovervågning, udvidet automatisk nødbremse og andre systemer nu er standard.
Der er lavet en strømlining af modelprogrammet, som nu omfatter fire udstyrsvarianter. Altitude er basismodel, mens Summit og Overland prioriterer henholdsvis design med 19″ alufælge (Summit) og off-road-look (Overland). Endelig er der den terrænduelige Trailhawk.
Et nyt og hurtigere infotainmentsystem, Uconnect 5, som arbejder fem gange hurtigere end det gamle, er en af de mest markante forbedringer i Compass. Trådløs opkobling til Apple CarPlay/Android Auto og trådløs opladning af smartphones er standard.
Når de danske priser på Compass er klar, kan du selvfølgelig finde dem her på Bilbasens blog.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.