Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten B. Bek FOTO PR/Morten B. Bek
“Det sku’ vær’ så godt, og så’ det faktisk skidt”. Den triste sætning kommer fra Sangen om Larsen, som er skrevet i 1935. Vi er ret sikre på, at folkene bag sangen ikke har tænkt på bilindustrien, da de skrev den (den handler om en kontoransat, som har mistet gejsten), men den passer perfekt til de tilfælde, hvor bilproducenter med stor fanfare introducerer en ny bilmodel – for så at se den falde til jorden med et brag.
Håbefulde bilforhandlere holder åbent hus, sender potentielle kunder ud på prøvekørsel og taler om store skærme, fine fælge og ekstra sikre sikkerhedssystemer. Det er fuldstændig ligegyldigt, hvis der et eller andet sted ved den nye bilmodel er et problem. Den kan være for dyr. Den kan også være for særpræget. Eller måske for lille, for stor eller for billig i kabinen.
LÆS OGSÅ | Ny Suzuki Swift klar til at køre i foråret
Når danskerne siger nej tak til en ny bilmodel, kan det ses sort på hvidt i indregistreringstallene hos Bilstatistik, som Bilbasen har adgang til. Vi kan se, hvor usædvanligt og massivt et hit Tesla Model Y er blevet. Over 15.000 styk fra 1. januar til 30. december. Og vi kan se, at en bil som Opel Astra er endt i den modsatte grøft, og der er slet ikke liv i den.
Vi har gravet lidt i tallene og fundet 10 nye eller næsten nye bilmodeller, som klarer sig langt dårligere i Danmark, end mange havde troet og end bilproducenterne havde regnet me (vi tager ikke hensyn til, om der er leveringsvanskeligheder, eller om der er 1.000 biler klar liiiiige om hjørnet til indregistrering). Det sku’ vær’ så godt, og så’ det faktisk skidt.
Den første elektriske Jeep er som skindet der blev solgt, før bjørnen blev skudt. Avenger kan ikke helt holde, hvad den lover. Når charmen og det fede design har imponeret, finder man ud af, at der gemmer sig en gennemsnitlig elbil under metallet.
Avenger så ud til at kunne blive et hit, da priserne fra 280.000 kr. i februar blev annonceret. Vi skrev selv, at priserne er skarpe. Måske det var Jeep-charmen, for i dag virker priserne ikke som noget særligt (de er stadig de samme) – og det hjælper så heller ikke, at Avenger bare er gennemsnitlig. At give den Årets Bil i Europa 2023-titlen virker ikke helt gennemtænkt.
Avenger har så langt fra haft et fuldt kalenderår på markedet i Danmark, men at kun 44 af dem er indregistreret siden opstarten, er overraskende. Der er til sammenligning indregistreret 51 nye Ford Mustang i perioden mellem 1. januar og 30. november, og det er ikke elbilen, men den klassiske med V8-motor, det tal dækker over.
Det står virkelig skidt til hos Alfa Romeo, og især på et marked som det danske er bilmærket så lille, at det undrer os, hvad forhandlerne egentlig findes for. De faceliftede versioner af Giulia og Stelvio sælges lige nu ikke i Danmark (der blev solgt en enkelt Giulia her i 2023, før den røg ud), og på hjemmesiden er den eneste bil derfor den nye Tonale.
Den Audi Q3-store Tonale sælges i Danmark kun som plug-in hybrid, og den elektrificerede Tonale kommer med en sund ydelse på 280 hk. Problemet for Alfa Romeo er så bare, at Tonale ikke er elektrificeret nok til at kunne være med. Det konstant faldende salg af plug-in hybrider gør tidspunktet for introduktion af en ny til en uheldig situation.
LÆS OGSÅ | Første tur: Den nye Alfa Romeo Tonale PHEV
Det gør prisen på Tonale også. En Audi Q3 som PHEV koster 450.000 kr., og tyskerne har solgt 625 af dem i år til og med november; Tonale koster mindst 525.000 kr., og så kan det åbenbart være ligegyldigt for danskerne, at den har flere kræfter end Q3 og firehjulstræk. Der er indregistreret 21 eksemplarer af Tonale i de første 11 måneder af året (fem af dem er til salg som demobiler på Bilbasen). Hvis du har set en derude, så har du været heldig, for den er mere sjælden end den store BMW i7.
Få biler har fået så meget omtale i de senere år som Hyundai Ioniq 5. Den elektriske koreaners unikke, tekniske design og fine indretning er kombineret med ny teknologi og udmærkede priser – det hele passer sammen i Ioniq 5.
Det kunne man også tro, at det gør i den nyere Ioniq 6. Den måtte da kunne ride på bølgen af succes fra sin kantede søster? Det kunne den bare ikke, viser det sig. Måske den er for upraktisk, men mere sandsynligt er det, at designet er mere særligt, end det er sexet.
Vi testede den kinesiske JAC E-JS4 tidligere i år, og konklusionen var at … “E-JS4, Niro EV og E-2008 er familiebiler, og familiebiler skal opfylde strenge krav til sikkerhed og sikkerhedsudstyr. Mange transporterer deres børn i biler som dem. Derfor kan jeg ikke anbefale nogen, hverken familier eller andre, at købe en JAC E-JS4.”
For 280.000 kr. køber man hos JAC en elbil, som kun på ganske få punkter føles moderne. E-JS4 skraber bunden, når det kommer til sikkerhedsudstyr, og køreegenskaberne reddes kun af, at bilen har en ret komfortabel undervogn.
LÆS OGSÅ | Test: JAC skal oppe sig for at være med
Alligevel har 60 danskere gennem 2023 købt en E-JS4. De må først og fremmest være blevet overbevist af prisen, som ligger 100.000 kr. under en VW ID.4. Men de skulle have brugt 20.000 kr. mere og have købt en MG Marvel R, som har tidssvarende sikkerhedssystemer.
Nio er et skoleeksempel på, hvor svært det er at komme fra ingenting og starte salg af biler fra et nyt mærke op. Nio er kinesisk og kommer samtidig med en række andre kinesiske mærker, som danskerne ikke kender, som har samme mission: at sælge dyre elbiler til danskerne.
Vi kan sige så meget, som at bilerne i sig selv intet fejler. Om det så er ET5 Touring, EL6 eller ET7, så er det elbiler med lækker indretning, gode køreegenskaber og attraktivt design. Jo, der er en ting i vejen. I forhold til batteristørrelsen er rækkevidden under middel.
Det er nok mere prisstrukturen, der er problemet. Den kan være svær at forstå. Selv om der altid er batteri i en Nio, kan man købe en uden batteri. Altså, det kan man ikke, men man kan leje batteriet i stedet for at købe det. Så koster bilen en pris. Køber man den med batteri, er den meget dyrere. Som i 93.-168.000 kr. dyrere, hvis det er ET5, vi kigger på.
Man kan bytte batteriet til et friskt på en Swap Station (som i EN station, for der er kun den ene i Slagelse), hvis man vel at mærke lejer batteriet.
Der er indregistreret 20 eksemplarer af ET5, seks eksemplarer af ET7, fire eksemplarer af EL6 og otte eksemplarer af EL7 fra 1.1.2023 til 30.11.2023. Det er virkelig, virkelig få biler.
Det skal også være rimeligt. Mercedes‘ nye EQE SUV er ikke faldet til jorden med et brag på det danske marked. Det ville være helt urimeligt at sige sådan om bilen og salget. Men det er rimeligt at sige, at den slet ikke klarer sig godt nok i konkurrencen.
196 eksemplarer siden introduktionen kan indikere, uden at vi siger, det rent faktisk er tilfældet, at Mercedes har besvær med at skaffe biler. Det kan også indikere, at danskerne hellere vil have andre elbiler end EQE SUV. Som eksempelvis de direkte konkurrenter Audi Q8 E-Tron og BMW iX.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQE SUV
EQE SUV starter på cirka 760.000 kr., og til prisen har basismodellen en rigtig fin WLTP-rækkevidde på 577 kilometer. Det er bedre end konkurrenterne, men de har så markant flere hestekræfter i basisudgaverne. Q8 E-Tron (fra 715.000 kr.) er der indtil videre i 2023 indregistreret 414 af (det inkluderer 18 eksemplarer af før-facelift-modellen E-Tron), og for BMW iX (fra 750.000 kr.) er tallet 390.
Set i lyset af, at de ældre modeller fra Audi og BMW sælges i langt flere eksemplarer, så er det ikke gået, som det var meningen i forhold til EQE SUV.
Der var engang, hvor Opel havde nogle af de mest populære bilmodeller i Danmark. Kadett og senere Astra var uvurderlige på markedet i 80’erne og 90’erne. Det er faktisk lidt trist at se på, hvor Astra ligger i dag. En helt ny bilmodel, der kom på markedet i foråret 2022, som er faldet til jorden med et kæmpe brag.
I løbet af de første 11 måneder af 2023 har den samlede stand af Opel-forhandlere i Danmark indregistreret i alt 65 eksemplarer af den nye Astra. Det svarer sådan cirka til, at hver forhandler har solgt et eksemplar hver af Astra. Lad champagnepropperne springe!
65 eksemplarer af Astra får den ligeledes upopulære søstermodel, Peugeot 308, til at ligne et hit. 308 er der indregistreret 261 eksemplarer af indtil nu i 2023. Hvad er det, Opel (og Peugeot) har gjort forkert? De har sat priserne for højt. En basis-Astra med 110 hk og manuel gearkasse må ikke, skal ikke, koste 310.000 kr., og en plug-in hybrid med højt udstyrsniveau skal så heller ikke koste 400.000 kr.
Den elektriske Astra, Astra Electric, der kommer så hatchback og stationcar, har længe været på vej til landet, men vi gætter på, at forventet høje priser gør, at den endnu ikke er introduceret. Astra Electric har 156 hk og en rækkevidde på maksimalt 418 kilometer, og en bil med de tal bør koste cirka 300.000 kr.
Er det en crossover? En hatchback? En stationcar? At putte Peugeot 408 i en kasse er ikke nemt, og det er i grunden meget fedt. Uden en kasse er der dog også risiko for, at ingen helt forstår, hvad en bilmodel drejer sig om. At dømme efter 408-salget i Danmark er det lige præcis, hvad der foregår.
Peugeot har sat nummerplader på 83 eksemplarer af 408’eren i år. Næsten alle er PHEV-udgaven med 225 hk, men to af de indregistrerede er benzinudgaven med 130 hk. Vi har kun haft lejlighed til at prøve den del-elektrificerede, og Peugeot gør det virkelig ikke nemt at elske den – for den koster over 500.000 kr., når metallakken (blå-metal er gratis) er talt med.
Det er nærliggende at tro, at kunderne så i stedet ville købe en konventionel model som 308 eller en tidstypisk crossover som 3008. Det er så desværre, for Peugeot, ikke tilfældet; de to modeller ligger med samlet kun cirka 500 eksemplarer gennem hele 2023.
Kinesiske BYD er kommet okay fra start i Danmark med først Kia Niro EV-konkurrenten Atto 3 og senere den kompakte Dolphin, men når det kommer til de to store biler i modelprogrammet, så går det mere end trægt. Det går nærmest bare ikke.
Den store SUV Tang og den store sedan Han koster begge omkring 600.000 kr., og det er for meget at bede danskerne om, når de ikke engang kan finde ud af at udtale navnet på bilerne. Sedanen Han er både lækker, flot og hurtig, og den accelererer – som det står skrevet på bagklappen – til 100 km/t på 3,9 sekunder. Det er navnet, og det er prisen, der hæmmer Han.
Man bliver medlem af en særdeles eksklusiv klub, hvis man betaler det høje medlemskontingent for Han. For 610.000 kr. har tre danskere fra januar til og med november købt (eller privatleaset – fra 12.000 kr. om måneden) en Han. Hvis de mødes med ejerne af SUV’en Tang, så skal de kun dække bord til i alt otte personer.
Her kommer et alt for godt eksempel på, at den almindelige dansker meget hellere vil have en SUV eller crossover end en god, gammeldags sedan: Xpeng G9 og Xpeng P7. Som et af de få kinesiske mærker, som har fået hul på bylden har Xpeng på få måneder solgt og indregistreret 309 eksemplarer af sin SUV, G9. Det er en stor bil, der fås fra 480.000 kr., men som først til 550.000 kr. har et batteri, der virkelig kan siges at give bilen lang rækkevidde.
For 400.000 kr. er der så den store sedan P7, som har været på markedet længere og som tidligere i år fik et facelift. Den har en WLTP-rækkevidde på 576 kilometer i basisudgaven – 6 kilometer mere end G9’eren med det store batteri til 550.000 kr.
Hvis nogen ellers kunne få sig selv til at prøve en P7 og ikke kun en G9, ville de måske se, at man også her får en virkelig lækker elbil. Endda en, der kører bedre end G9, fordi den ligger dejlig lavt på vejen. Men sådan spiller klaveret ikke, og derfor er der i år til dato kun skruet nummerplader på 59 eksemplarer af P7.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.