Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
I 2020 var udmeldingen fra Mitsubishi klar: Ingen nyudviklede biler til Europa i fremtiden. Mærket havde, strengt taget, lagt sig til at dø i Europa.
I 2021 begyndte japanerne at trække i land. Udviklingsstoppet skulle nu kun vare i alt tre år, så fra 2023 ville de komme nye Mitsubishi-modeller til Europa. Og der er brug for dem, hvis det engang så populære mærke skal overleve i Danmark.
LÆS OGSÅ | TEST: To elmotorer kan ikke redde Mitsubishi Eclipse Cross PHEV
I 2021 fik de danske forhandlere skubbet 257 nye personbiler ud over rampen. 155 styk af den “nye” Eclipse Cross PHEV og 102 styk af den større Outlander PHEV, som udgik sidste år. Eclipse Cross PHEV skal slæbe læsset for Mitsubishi på det danske marked, og det er en svag hest at satse på. Bilen er alt for dyr, fra 350.000 kr., og de fleste konkurrenter er markant bedre biler.
Redningen er – måske – på vej. Mitsubishi har sat tidspunkt på for lancering af to nye modeller. Den første, en afløser til den udgåede og så godt som glemte ASX, introduceres i foråret 2023.
Mitsubishi har på intet tidspunkt lagt skjul på, at japanerne ikke selv står for udviklingen af teknik og mekanik i de to nye modeller til europæerne. Det arbejde ligger primært hos Renault, og platformen til ASX bliver den samme – CMF-B – som gemmer sig i bl.a. Captur og Nissan Juke.
Hvis den første tegning, som viser den nye ASX skråt forfra i mørket, er en god indikation, vil ny Captur kunne genkendes i bilens grundform, men have en unik front.
LÆS OGSÅ | VIDEO: Renault går all PLUG-IN
Den nye ASX bliver introduceret i foråret 2023, og produktionen skydes i gang på Renault-fabrikken i spanske Valladolid kort forinden. Mitsubishi modtager den nye ASX fra Renault med mindst to drivlinjer, som begge stammer fra Captur. Plug-in-hybrid med 160 hk og en traditionel hybrid med 145 hk (sidstnævnte drivlinje findes i Danmark i Clio og Arkana. Almindelige benzinudgaver vil sandsynligvis også blive en mulighed i ASX-afløseren.
Den anden nye Mitsubishi-model, som også introduceres i 2023, står mere uklart end afløseren for ASX. Det vil blive en lille bilmodel, igen på Renault-basis, og det er svært at tro andet, end at der bliver tale om en Clio-aflægger.
En ny minibil, som med tiden kan introduceres i en 100 procent elektrisk version, vil være et godt kort at have på hånden for forhandlerne i Danmark. Den vil afløse Space Star, men være langt mere moderne, sikker og fysisk større. Den gamle Space Star er stadig i live, men den sælges ikke længere i Danmark.
For Mitsubishi-forhandlere, som ikke fører andre mærker, kan 2022 blive et hårdt år. Kun Eclipse Cross PHEV og pickup’en L200 har de at tilbyde kunderne – den første for dyr, den anden uinteressant for langt de fleste kunder. Hvis forhandlerne holder ud til 2023, kan bedre tider være på vej.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.