Første kig: Polestar 4 har ingen bagrude men en pæn pris
Polestar har brug for en succes, og Polestar 4 kan meget muligt være vejen til den.
Af: Simon Hallenslev / d. 17. juni 2021
GTX er fremtidens GTI. VW vil nemlig kalde alle sine elektriske modeller med sportsligt islæt for GTX. Og da VW samtidigt planlægger at lade de elektriske modeller fylde hele 70 % af forretningen allerede i 2030, kan de elektriske GTX-modeller meget vel lægge det ikoniske GTI-navn i graven.
Selvom det er en svær pille at sluge, at GTI muligvis kommer til at høre fortiden til, må vi i stedet se fremad mod GTX. VW ID.4 er den første til at få kastet GTX-navnet på bagsmækken, og så er spørgsmålet, om den kan løfte GTI-arven med flere kræfter og firehjulstræk.
Vi kører første tur i VW ID.4 GTX.
Motor: Elektrisk
Batteristørrelse: 82 kWh (77 kWh brugbar)
Ydelse: 299 hk / 460 Nm
0-100 km/t: 6,2 sek.
Tophastighed: 180 km/t
Rækkevidde: 480 km (WLTP)
Startpris: 409.995 kr.
(ID.4 starter fra 294.995 kr.)
Hvordan adskiller ID.4 GTX sig fra en almindelig ID.4? Det spørgsmål skal først og fremmest besvares på teknikfronten, fordi ID.4 GTX har to elektriske motorer i stedet for én. Det betyder intelligent firehjulstræk frem for baghjulstræk og 299 hk, hvilket er godt 100 hk mere end den næstkraftigste ID.4 Performance.
Udadtil er GTX også nødt til at illustrere med tydelighed, at der er tale om en sportslig variant. Derfor har ID.4 GTX for- og bagkofangere i et andet og mere sportsligt design. LED-baglygterne er også revideret i design, og så starter ID.4 GTX på 20-tommer sutter som standard med mulighed for tilkøb af 21-tommer for 4.995 kr.
På den mere subtile side får GTX også indfarvede dørpaneler, mens tag og hækspoiler er sort med en antracitgrå liste der løber fra C-stolpen og frem. Kabinen er den, der er ændret mindst i GTX, hvor man får et mørkeblåt indlæg i instrumentbordet og røde stikninger igennem hele kabinen.
VW ID.4 er en voluminøs bil, og det klæder den med noget potens i form af flere kræfter. De to elektriske motorer barberer accelerationen ned til 6,2 sekunder, hvilket er på niveau med VW Golf GTI. ID.4 beholder i GTX sin baghjulstrukne bias, da motoren på bagakslen leverer 310 Nm mod 162 Nm på forakslen.
Faktisk kaster ID.4 GTX kun forhjulene ind i ligningen, når du har brug for det, og trækker primært på baghjulene til hverdag. Det er også den bagerste motor, der trækker det tungeste læs i forhold til regenerering. Først når man står på bremsen, giver den forreste motor et nap med til at høste energi.
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
Trykker man ID.4 GTX på maven, kommer firehjulstrækket til sin ret. Det er intelligent, hvilket i grove træk betyder, at systemet konstant bremser og fordeler kræfterne på tværs af hjulene, når man kaster den ind i et sving. Systemet trækker bilen ud af sving som en boomerang og giver alle hjul et vedholdent greb i asfalten.
Den ekstra vægt fra motoren foran får dog ID.4 GTX til at klatre over 2,2 tons i køreklar vægt, hvilket den ikke kan løbe fra. Hurtige retningsskifte minder en om, at man danser med en fedladen fætter trods sportsundervogn, større fælge og det lave tyngdepunkt.
Det kan godt være, at ID.4 GTX er en my hurtigere fra 0 til 100 km/t end en Golf GTI, men vægten gør, at ID.4 vil blive efterladt i støvet på en snoet landevej. Misforstå mig ikke: Sportsundervognen og de større fælge gør en forskel, og GTX vil alle dage være mere potent end en almindelig ID.4. Men den legesyge og agile GTI-følelse besidder den ikke.
LÆS OGSÅ | TEST: Ny Tesla Model 3 er bygget i Kina og fortsat i front
Det er dog ikke kun skidt, at GTX ikke er GTI. For hvor GTI typisk betyder en streg i komfortregningen, opfører ID.4 GTX sig eksemplarisk og komfortabelt ved normal kørsel. Testbilen er udstyret med 21-tommer fælge, hvilket normalt spolerer enhver form for komfort. I komfort-modus flyder GTX fortsat ret komfortabelt afsted, hvilket er en flot bedrift med den størrelse rør.
En anden ting ved ID.4 GTX, der ikke er så GTI-agtigt, er prisen. For hvor en VW Golf GTI koster over 100.000 kr. mere end den næststørste VW Golf med 2-liters TSI-motor, koster VW ID.4 GTX bare 35.000 kr. mere end VW ID.4 Performance med den store 82 kWh batteripakke.
SE OGSÅ | VIDEO: Den nye Tesla Model 3 eller VW ID.3 – hvad skal du vælge?
GTX er med andre ord ikke dyrere end hvad en håndfuld ekstraudstyr til ID.4 Performance koster. 35.000 kr. er i min optik en beskeden sum for firehjulstræk, en ekstra motor og en dertilhørende mere potent køreoplevelse. Med 480 km i opgivet rækkevidde kører GTX på papiret kun 37 km mindre på en opladning end VW ID.4 Performance, hvilket også er et beskedent kompromis.
Selv forventer VW Danmark, at ID.4 GTX kommer til at sparke døren ind og sætte sig på en stor procentdel af ID.4 salget. En spådom der er til at forstå, fordi man for kun en lille merpris får en mere potent bil med skarpere præstationer og med en stadigt solid rækkevidde. GTX kan allerede bestilles hos VW i dag.
Polestar har brug for en succes, og Polestar 4 kan meget muligt være vejen til den.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.