På Mini-fabrikken i britiske Oxford kan benzinmotoren i klassiske Mini Cooper-modeller nu skiftes ud med en elektrisk motor og et batteri – den lille brite har 122 elektrificerede hestekræfter og en rækkevidde på 160 kilometer
Det er ikke kun nye biler, der elektrificeres. Flere og flere ældre bilmodeller, typisk eftertragtede klassikere, kan modificeres og elektrificeres – som eksempelvis Jaguar E-Type og Porsche 911. Nogle konverteringer fra benzin til el sker direkte hos producenten, mens andre klares hos kreative specialister uden tilknytning.
Mini hører nu til producenterne, som fører fortid og nutid sammen. Den klassiske Mini, som den blev produceret fra 1959 frem til 2000, kan ombygges til elbil på Mini-fabrikken i Oxford. Navnet er Recharged, Mini Recharged.
En gruppe entusiastiske medarbejdere lavede prototypen Classic Mini Electric allerede i 2018, og stor opmærksomhed har gjort, at gruppen af Mini-folk arbejdede videre på projektet. Det har resulteret i en komplet konvertering, som er standardiseret og kan bruges på de klassiske Mini-hatchback-modeller.
Mini Recharged – 160 kilometer på en opladning
De er seriøse, folkene på Mini-fabrikken. Ikke blot foregår konverteringen i Minis eget regi, men benzinmotoren og alle tilhørende dele bliver passet godt på. Alle dele mærkes og opmagasineres, så processen altid vil kunne vendes. Bliver en Mini-ejer ikke dus med sin elektrificerede bil, kan den uden problemer igen laves om til en benzinbil. Konverteringen kræver, i hvert fald i England, ingen ny typegodkendelse for bilen.
Der er tale om en kraftig elmotor med en ydelse på 122 hk – langt flere end de omkring 34 hk, den originale Mini var udstyret med. 0-100 km/t klares på respektable 9 sekunder.
Batteristørrelsen skilter Mini ikke med. Men rækkevidden i Mini Recharged skulle ligge på cirka 160 kilometer, og opladningen foregår med maksimalt 6,6 kW. Da batteriet næppe er meget mere end på samlet 20-25 kWh, vil opladningen alligevel kunne overstås på få timer.
Hvor meget det koster at få elektrificeret den klassiske Mini fortæller briterne ikke noget om.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.