3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
I starten af marts blev det stærkt beskadigede fragtskib Felicity Ace bugseret mod en havn, men i stedet for at ende der, endte det 200 meter lange skib på bunden af Atlanterhavet.
Det anslås, at Volkswagen-gruppen, som har op mod 4.000 biler i lastrummet på Felicity Ace, har mistet produkter for tæt på 3 mia. kr. (de første meldinger lød på et tab omkring 1 mia. kr.). Bilerne vil næppe nogensinde igen komme op til overfladen – der er ikke bare hundredevis af meter ned til skibet, men flere kilometer.
LÆS OGSÅ | Op mod 4.000 biler fra Bentley, Lamborghini og Porsche på havets bund
Forsikringen dækker. Men det er sørgeligt at tænke på, at de eneste som får glæde af de cirka 4.000 biler – og fragtskibet – er fiskene, som kan bruge Felicity Ace som skjulested.
De mange amerikanske kunder, som skulle modtage de nye biler fra VW, Porsche, Audi, Bentley og Lamborghini, står heldigvis ikke på bar bund (på bunden af havet.
Bossen for Bentley, Adrian Hallmark, har for nylig udtalt til engelske og amerikanske medier, at der er fundet en løsning. En løsning som gør, at mindst halvdelen af 189 mistede Bentley’er erstattes inden for kort tid. Resten erstattes af nyproducerede biler inden slutningen af 2022.
LÆS OGSÅ | Første billede af Purosangue – den første SUV fra Ferrari
Værre ser det ud for Lamborghini. Sportsvognsmagerne fra Sant’Agata Bolognese mistede 85 biler, da Felicity Ace gik til bunds. De fleste biler er Urus, SUV’en, men 15 af bilerne er topmodellen Aventador. Problemet? Aventador udgik af produktion i 2021.
De sidste eksemplarer af den sidste Aventador, udløbsversionen LP 780-4 Ultimae med 780 hk, blev samlet i slutningen af 2021. Men Lamborghini-chef Stephan Winkelmann har ved en rundbordsamtale med engelske og amerikanske journalister afsløret, at produktionen startes op igen.
Det er en kompliceret affære, da produktionen sandsynligvis allerede er ved at blive omstillet til efterfølgeren til Aventador. Den nye model, en hybrid, ventes at få premiere i løbet af 2022. Men først skal de 15 amerikanske kunder altså have deres lovede Aventador Ultimae.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.