Ny Renault Symbioz er en kompakt og rummelig hybridbil
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Af: Redaktionen / Senest opdateret d. 27. november 2019
Vores eksemplar af C4 Cactus er en tidlig udgave af den facelifede model af den oprindelige Cactus fra 2014 – bilen som en af Citroën i et svagt øjeblik kaldte “knald-eller-fald-bilen”, fordi den måtte slå igennem i markedet for at sikre Citroën overlevelse.
Desværre gik det ikke helt som håbet for Citroën med C4 Cactus, men Citroën-mærket har da i det mindste overlevet… Det vender jeg tilbage til. Først lidt facts om bilen:
Citroen C4 Cactus kom til verden i 2104 med udgangspunkt i en idé om, at Citroën skulle skille sig ud fra hoben af biler med en lille, let og billig bil, som på trods af sin simple opbygning skulle bringe nye ideer til fadet. Tanken var, at bilen skulle være billig og veje under et ton – hvilket heldigvis er to ting, som gik hånd i hånd.
LÆS OGSÅ | Citroën C5 Aircross: Sprød og blød Citroën er en fabelagtig familiebil
Konstruktionmæssigt er det det dog alligevel noget af en teknisk bedrift at holde sig under 1.000 kg i en tid, hvor de fleste biler i samme størrelse vejer et godt stykke over 1.100 kg. Den letteste model med en 1,2-liters motor og blot 82 hestekræfter fik lige svinget sig under de 1.000 kg: Med 985 kg vejede C4 Cactus hele 200 kg mindre end Citroëns mere konventionelle C4.
Citroën fiskede kløgtigt de mange kilogram ud overalt i bilens konstruktion, som du kan se på billederne herunder:
Men det, der i sidste ende gav det største bidrag til slankekuren, var en let grundkonstruktion med udbredt brug af aluminium og en grundforudsætning om, at bilen ikke skulle konstrueres til store motorer. Den største motor havde 110 hk – i dag har den dog fået 130 hk. Citroën håbede således, at de med den lille crossover kunne finde en ny niche med modigt design og smarte og billige tekniske løsninger.
Her på redaktionen var vi vilde med ideerne. Problemet var bare, at køberne ikke havde det på samme måde. Det første år solgte Citroen 82.000 eksemplarer af C4 Cactus, og i de følgende år små 60.000 biler – slet ikke nok til at leve op til forventningerne.
Køberne kunne ikke lide de såkaldte airbumps, som Citroen havde bygget på bilen. De særlige airbumps skulle dels give bilen karakter, men de skulle også fungere som praktisk beskyttelse mod Bilka-buler. Men den slags går de færreste købere tilsyneladende op i.
Til gengæld var bilen både komfortabel og ret sjov at køre som følge af sin lave vægt. Selv med den lille 82-hestes motor følte man sig ikke svigtet af den lille franskmand, når der skulle sættes fra land.
Men i 2017 følte Citroën sig kaldet til at gøre noget ved det skrantende salg. De stak piben ind og strømlinede C4 Cactus, så den ikke længere stak så meget ud i gadebilledet. Det er sådan noget, bilproducenter gør, når krisen kradser. Til beslutningen hører, at Citroen i mellemtiden havde bygget en C3 Aircross, som trods sin lavere placering i talrækken, var en del større end C4 Cactus – og samtidig var en bedre bil på stort set alle områder.
Citroen flåede de store airbumps af, VW-ficerede bagenden og fronten, men lod heldigvis kabinen uforandret. Lidt ekstra støjisolering tog det værste støj ud af kabinen, og dertil forsynede Citroën bilen med nye, ekstra komfortable sæder og en opfrisket affjedring, som forbedrede affjedringskomforten og gjorde den mere Citroënsk.
Udfordringen med C4 Cactus er dog i store træk, at C3 Aircross er en bedre bil på stort set alle områder. Men til gengæld er C4 en billig bil sin størrelse taget i betragtning. Skal du have en ukompliceret bil med god plads og fine hverdagsegenskaber, er C4 Cactus udmærket – især hvis du går mere op i komfort end gaderæs.
En ny Citroën C4 Cactus er skrivende stund til salg for 180.000 kr. med en 100-hestes diesel, femtrins manuel gearkasse, automatisk klimaanlæg, læderrat, diverse sikkerhedsassistent-systemer samt en 7-tommer infotainmentskærm, som supplerer det lille, digitale instrumenthus bag rattet.
TIL SALG | Søg efter Citroën C4 Cactus på Bilbasen
Er prisen i orden? Ja, det er i hvert fald markant billigere, end da C4 i sin tid blev lanceret i Danmark, hvor en 100-hestes dieseludgave stod i over 200.000 kr. Omvendt skal man huske, at C4 Cactus i praksis er både mindre end Citroëns egen C3 Cactus, som fås for blot 5.000 kroner mere.
Du kan se alle priserne på Citroën C4 Cactus her.
I de kommende måneder kan du følge med vores testholds erfaringer med Citroën C4 Cactus 1,6 HDI. Vær opmærksom på, at Citroën markedsfører to dieselmotorer med samme effekt – en ældre 1,6’er og en relativt nyudviklet 1,5’er – vores model er udstyret med den ældre 1,6’er, som stadig er til salg, men så småt er på vej ud af markedet.
Følg med i vores dagbog lige her:
Vi henter bilen i Glostrup hos Interdan, der er den danske importør af Peugeot, Citroën, Mitsubishi og senest også Opel. Første dag med bilen er en gensyn fra efteråret, hvor vi testede bilen i en uge: Det er en grønblå Citroën C4 Cactus med en 1,5-liters dieselmotor, 100 hestekræfter og manuel gearkasse. Og ja, det er den “gode” gamle 5-trins manuelle gearkasse, som Citroën burde ha’ skrottet for længe siden.
Der er umiddelbart meget støj i kabinen, men vi kommer fra en længere periode med en anden Citroen, nemlig C3 Aircross 1,2 benzin, som trods sit lavere nummer i rækken virker mere støjsvag.
En af vores testkørere bliver irriteret over den manglende omdrejningstæller. Men omvendt er det jo en af filosofierne bag Citroën C4 Cactus. Det er ikke bil for nørderne, men derimod en bil, som bare skal gøre livet så nemt som muligt for køberen.
Tilbagelænet komfort er nøgleordet. Og efter Anders Berners mening er den præmis opfyldt. C4 Cactus forsøger ikke at være sportslig – og tak for det. Der er nok af såkaldt “sportslige biler” med stenhård undervogn og aldeles ligegyldige køreegenskaber.
Bluetooth-opkoblingen til en af vores testkøreres iPhone er ikke problemfri. Det er dog ikke så overraskende. Der er ikke mange biler, som håndterer samtlige mobiler og deres styresystemer perfekt. Men iPhone burde altså virke. Hver gang! Der er trods alt kun ét styresystem til Apples mobiler.
Vi begynder at finde os til rette bag rattet i bilen. Vi lærer dog også mere om bilens små og større svagheder, og i dag har vi lige nej-hatten på for en stund.
Eksempelvis er sædevarmekontrollen et levn fra gamle dage, som Citroën og Peugeot har brugt i alt for mange år. Sædevarmen betjenes nemlig med en drejeknap på ydersiden af sæderne. Og den er ikke oplyst. Det vil sige, at man – særligt når det er mørkt – ikke har en chance for at se, om man har sædevarmen på niveau 0-1-2-3. Med mindre man altså holder ind til siden og finder sin lommelygte frem.
SE OGSÅ | Video: Tag med på smadretur i en Citroën C4 Cactus
Og så er der intet makeupspejl i passagersidens solskærm. Hvad sker der for det? Det er meget atypisk for franskmændenes fokus på praktik og komfort ikke at have den slags.
En sidste detalje for i dag; Blinklys-indikator-lyden er så lav, at det kan svært at høre blinkeren. Og det blinkende symbol er ekstremt diskret. Så tænder du for radioen, bliver du hurtigt en af de irriterende bilister, der kører og blinker uden intention om at dreje.
Nu har vi haft et par uger i bilen, så lad os lige se nærmere på, hvordan vores lille Citroen kører.
Citroën C4 Cactus er en bybil (ikke med dieselmotor, men som model). Lad det være sagt med det samme. Den er let at køre med et letgående styretøj, godt udsyn og en frisk motor, som intet problem har med at trække den lette bil.
LÆS OGSÅ | Tør jeg købe en bil med automatgear?
Gearkassen er dog både kantet og en smule uheldigt udlagt. Gearskiftene er lange, men det vænner man sig nu ret hurtigt til. Til gengæld kræver det lidt mere tilvænning, at især 2. gear er meget højt. Motoren går dog aldrig ud, når du kobler til i første gear, som man oplever det med alt for mange biler for tiden – især fra VW-koncernen. Slip koblingen, og bilen kører af sig selv uden brug af speederen – det er rart ved køkørsel og igangsætning.
I byen er C4 Cactus behagelig, og især affjedringen føles anderledes blød og Citroën-agtig. Det giver god mening på biler, som alligevel ikke skal bruges til at køre trackdays på racerbaner. Tak for det Citroën!
LÆS OGSÅ | 8 ting der var bedre i gamle biler
Til gengæld er C4 Cactus ret støjende, når du kommer op i fart. Den er muligvis ret god til at spare på brændstoffet – mere om forbruget i en senere opdatering – men motorveje er ikke bilens favorit. Under alle omstændigheder føles Citroën C4 Cactus som en anderledes bil – både i kraft af den udtalt bløde affjedring og dens instrumentering, som på trods af at den har snart fem år på bagen stadig virker frisk.
Pis altså. LPMS – Low Pressure Monitoring System. Det orange dæksymbol afslører, at et dæk taber luft. Ved nærmere eftersyn opdager vi en skrue, der har boret sig ind i mønsteret i venstre bagdæk. Fylder op til 2,3 bar et par gange om ugen – uden at fjerne skruen. Den virker jo som en prop, indtil vi får lappet skidtet …
Anden omgang “pis altså”. Kopholderen failede. Indrømmet – valget af kaffekop var ikke synderligt velovervejet. Heldigvis var kopholderen både vandtæt og nem at gøre ren…
Kopholderen er faktisk ikke meget værre end gennemsnittet, men nogle flere centimeter i dybden ville hjælpe gevaldigt.
Fastelavn. Bilen bliver naturligvis også testet som børnecontainer i hverdagen, og i dag er der en slangetæmmer med på passagersædet.
Esben Skrumsagers to-årige søn elsker at køre i “blå bil”, fordi passagersædet kan hæves tilstrækkeligt, så han i sin barnestol kan følge med i trafikken.
I dag skal det punkterede dæk lappes. Bedre sent end aldrig. Men der er kun tale om en sivepunktering, så vi har løbende fyldt luft på, når dæktrykindikatoren lyser igen.
Havde overvejet at køre den til et dækcenter for at få udbedret sive-punkteringen, men orker ikke at bestille tid. Smutter i stedet forbi Aagensen Biler i Virum nord for København, fordi vi fra tidligere ved, at de lapper dæk på stedet, uden at vi skal vente i kø med en kop halvlunken kaffe i et engangsplastkrus.
TIL SALG | Søg efter Citroën C4 Cactus på Bilbasen
Mekanikerne lapper dækket udefra på under fem minutter. Pris 200 kr.
I dag udsættes den stakkels Citroën for den hidtil største prøvelse. Den skal nemlig bruges som ’produktionsbil’. Fire fuldvoksne mennesker og en masse filmudstyr skal fragtes fra det københavnske til optagelser på Jyllandsringen – og det starter ikke godt ud.
Airconditionanlægget står af, før vi når broen. Temperaturen udenfor skriver omkring 25 grader, og pludselig bliver det kritisk, at Citroën har sparet rudehejset i bagruderne væk.
På motorvejen med fire småsvedende mænd, vokser savnet også til det manglende sjettegear. Turen frem og tilbage er derfor både lang, larmende og smålugtende. Bybilen er i den grad ude af sin komfortzone.
Efter den hårde prøvelse til Jyllandsringen og tilbage, får Citroën C4 Cactus nu en periode i sit rette element som bybil i København, hvor den hører hjemme. Selvom den har manuelt gear, bliver køkørsel aldrig rigtigt et irritationsmoment, fordi koblingspunktet er så let, som det er.
De københavnske huller i vejen er ej heller et problem. Den smørbløde undervogn absorberer alt! Styringen er så let, at den kan klares med en finger, og hvis du skal vende, kan du gøre det på en tokrone. Venderadius, let styring og bakkamera gør sammen parkeringen til en fryd.
Langtidstesten lakker mod enden, og det er derfor passende, at der laves en krølle på halen, og at livet som ’ejer’ af en Citroën C4 Cactus gøres op. I løbet af langtidstesten er bilen blevet brugt som lidt af hvert; familiecontainer, pendlerbil, genbrugsplads-om-søndagen-bil og sågar produktionsbil. Trods lidt småudfordringer undervejs, har Cactus klaret sig ret godt, og det er der én grund til.
Citroën C4 Cactus prøver nemlig ikke at være noget, den ikke er. Det er den blødeste bil i byen. Næsten så blød, at du efter en uges tid bag rattet glemmer at tage farten af, når du nærmer dig et fartbump. Det er forfriskende, at der i Cactus ikke er skyggen af påtaget ”sportiness”, men at Citroën i stedet har valgt at gå fuld Citroën med bløde sofasæder og bloksmør som affjedring.
Blødheden gør den dog ikke tung at danse med. Generelt er Cactus en meget let kørt bil – og det er dér, vi slipper den. Jovist, den manuelle gearkasse er intet at råbe hurra for, og der er et par småirritationer som for eksempel sædevarmekontrollen. Men den gør op for det ved at blød og nem at køre. Citroën C4 Cactus er en anderledes bybil og en oplagt bil nummer to.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den er veldesignet, kører eftersigende formidabelt og så lyder V8-motoren bare himmelsk. Nu kan den blive din.
Chery er den største eksportør af biler fra Kina, og i efteråret forventer man at introducere elbilen Omoda 5 EV i Danmark. Planerne er dog langt fra på plads.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.