Lexus’ nye MPV er en hybrid med 250 hk og firehjulstræk, og den kommer til Danmark med fire eller syv sæder. Med fire sæder er der fuld luksus og storskærm til bagsædet.
Hvis kalenderen havde vist 1. april, ville vi have skudt historien ned som en aprilsnar: Lexus laver en stor MPV, som kommer til Europa. Men kalenderen viste altså 11. april, da nyheden dukkede op. Så den er god nok. Lexus laver en MPV til Europa – LM (Luxury Mover).
Den 11. april kunne vi ikke dele meget mere end detaljer om den eksisterende LM, som i nogle år har været solgt i Asien. Nu er der verdenspremiere på den nye generation LM, som er den model, der i slutningen af 2023 kommer til Danmark.
Det giver sig selv, at Lexus LM er en hybridbil. Det er Lexus’ (og moderselskabet Toyotas) standardmåde at lave biler på, og LM har en 2,5-liters benzinmotor og elektrificering. Ydelsen er 250 hk og 239 Nm, så i LM er drivlinjen 28 hk stærkere, end den er i blandt andet Toyota RAV4 Hybrid med firehjulstræk.
Firehjulstræk har Lexus LM også, og bagtil er det elmotoren, der skaber træk på hjulene. Det gør, at fordelingen mellem træk på hjulene kan varieres – automatisk – mellem 100 procent på forhjulene til 20 procent på forhjulene og 80 procent på baghjulene.
For en gang skyld nævnes brændstoføkonomi ikke med et eneste ord i en pressetekst fra Lexus. Der er grænser for, hvor langt man kan få en MPV med form som et krydstogtsskib til at køre på literen, men Lexus vil helt sikkert få en udmærket økonomi ud af hybridsystemet.
Biograf for to i udgaven med fire sæder
Det helt store pièce de résistance i Lexus LM er bagsæderne. Det er her, LM viser sit sande jeg som luksus-MPV. Den store MPV fås med syv individuelle sæder, hvor man vil føle sig hensat til business class med god sidestøtte og aflastende opbygning, men med konfigureringen med fire sæder går der første klasse i den.
To store multifunktionssæder og plads til at strække benene er bare starten. En skillevæg giver privatliv mellem chaufføren og de to bagsæder. Væggen er af glas og kan tones, så chaufføren ikke kan se ind – og både sideruder og bagrude kan, med et tryk på en knap, tones, så ingen kan se ind.
Foran de to sæder sidder en 48″ storskærm i HD-opløsning. Skærmen har tre forskellige indstillinger: Fuldskærm til de store film i bredformat, en biografindstilling og en indstilling hvor skærmen deles ligeligt mellem højre og venstre, så der kan vises forskelligt indhold på de to sider. Skærmen kan enten bruges til afslapning og film – eller som skærm til forretningsmøder.
Lexus-ingeniørerne er gået efter det lave støjniveau, som man finder i den store sedan LS. Lexus sammenligner det med at gå gennem en stille skov. Hvis man bliver træt af skoven, har LM et surround-anlæg fra Mark Levinson med 23 højttalere.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.