Første tur: BMW i5 Touring er den første elektriske stationcar, der – næsten – kan det hele
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
Af: Morten Bek / d. 22. december 2021
Maserati er kronjuvelen i den gigantiske Stellantis-koncern med Peugeot, Fiat, Opel og Jeep som nogle af de bærende mærker. Maserati var i mange år fanget som en art luksusdivision under Ferrari, men Ferrari har været ude af billedet siden 2016.
Maserati er derfor fri til at blomstre og tage den opmærksomhed, mærket fortjener. Mens der skal kradses mange penge ind med SUV’er, Levante og den kommende Grecale (konkurrent til Porsche Macan), så er Maserati fri til igen også at lave rigtige sportsvogne.
LÆS OGSÅ | Første tur: Holder hybrid og fire cylindre i Maserati Ghibli?
Supersportsvognen MC20, komplet med kulfiberramme, lav vægt og V6-turbomotor med 630 hk, har allerede vist, at Maserati hurtigt er ved at finde sig selv.
Efter årtier med overvægtige store biler har MC20 fået stor ros for sine formidable køreegenskaber og sin vidunderlige V6-motor. Og helt i tidens ånd vil den også komme som 100 procent elektrisk.
Meget skal da også gå galt, hvis ikke der bliver ros til udvidelsen af MC20-modelprogrammet. Maserati ved godt, at rigtig mange kunder verden over sætter pris på deres supersportsvogn med kaleche. Så 2022 byder ikke kun på en elektrisk MC20, men også en åben MC20.
MC20 Convertible er ikke mere officiel, end at de første billeder er af en let kamufleret version. Italienerne fortæller indtil videre så godt som intet om den åbne superbil. Maserati kalder den en tidlig prototype, der som den lukkede MC20 har kulfiberramme og karrosseri i kompositmaterialer.
Kalechens konstruktion nævnes ikke med et eneste ord i pressemeddelelsen. Blot at kamuflagen, inspireret af skyer, er passende for en cabriolet.
LÆS OGSÅ | 3x gange chefslæde fra 90’erne med millionbesparelse
Den åbne sportsvogn får samme nyudviklede Nettuno-motor som den lukkede, og udover de 630 hk er der også tale om en topfart over 300 km/t og 0-100 km/t omkring 3 sekunder.
Med så få oplysninger fra Maseratis side er det også for tidligt at snakke om elektrificering af den åbne model. Om MC20 Convertible kommer som elbil, er det for tidligt at sige.
Det er ikke for tidligt at sige, at MC20 Convertible skal etablere Maserati overfor kunder, som har et godt øje til McLaren, Porsche og – selvfølgelig – Ferrari.
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
En rigtig Jeep har firehjulstræk, og nu har den lille Avenger endelig fået træk på alle fire. Med benzinmotor og to elmotorer kan den lidt af hvert i terrænet, lover Jeep.
Ny Suzuki Swift er mere økonomisk og mere komfortabel, men den er også dyrere end forgængeren. Basismodellen Upgrade har fuld sikkerhedspakke, men mangler et par andre ting for at være helt skarp.
Kia EV3 er elektrisk, kompakt, har lang rækkevidde – og et design, der skiller sig ud fra mængden. EV3 lanceres med to batteristørrelser, 204 hk og rækkevidde op til 600 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.