Nu kan du købe Ayrton Sennas Honda NSX
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Tekst: Jacob Dalby | Foto: Mazda | d. 25. februar 2019
Startprisen på den nye Mazda 3 er godt 50.000 kr. højere end forgængeren. Det kan virke af meget, men der er en god forklaring. Samtidig er modelprogrammet skåret ind til benet og blevet yderst overskueligt.
Den nye Mazda 3 fås enten som hatchback eller sedan til samme pris. I dem kan du vælge mellem to motorer; en benzinmotor eller en dieselmotor, som begge kan vælges med manuelt- eller automatgear. Vi guider dig til det rigtige valg.
Det er først og fremmest i kabinen, at de 50.000 kr. får sin berettigelse. Mazda vil være premium og det kan mærkes. Bløde tekstiler på instrumentbordet og knapper der er lækre at røre ved som samtidig har dén tyngde, der giver lyst til at betjene dem.
TIL SALG | Søg efter brugt Mazda 3 på Bilbasen
Og så er der al standardudstyret. Selv med laveste udstyrsniveau får du head up-display, adaptiv fartpilot og den 8,8” infotainmentskærm med navigation og Apple Car Play / Android Auto – som standard!
Førersædet er samtidig placeret helt rigtigt, så ergonomien er på plads, og alt er indenfor rækkevidde. Jeg sidder med følelsen af, at der er tænkt grundigt over tingene, og ingeniørerne har været omhyggelige – en fornøjelse.
Det korte svar er nemt. Køreoplevelsen er helt klart til den komfortable side, og den ødelægges ikke af de 18” fælge, som testbilen er monteret med. Mazda 3 føles solidt plantet, den styrer præcist, og kun et minimum af støj slipper igennem til kabinen. Med det sagt er det ikke den mest involverende oplevelse. Ikke mindst takket være styretøjet, der føles en smule dødt, men især på grund af motorerne.
LÆS OGSÅ | 10 biler med latterlige navne
Benzinmotoren med 122 hk skal have rigtig mange omdrejninger, før der sker lidt. Det er en egenskab, der taler til mig personligt, men mange vil desværre nok opleve motoren som lidt gammeldags sammenlignet med turbomotorerne hos mange af konkurrenterne. Også selvom den har mild-hybrid-system og kan deaktivere to af de fire cylindre for at spare brændstof.
Dieselmotoren fungerer lidt bedre takket være sit højere moment og bundtræk, men de 116 hk føles stadig lidt svage. Under alle omstændigheder bør du kombinere begge motorer med manuelt gear. Det er præcist og en fornøjelse at bruge – og så sparer du samtidig 22.000 kr. for automatgearet, der heller ikke gør noget godt for forbruget.
Senere i år bliver en kraftigere motor med omkring 180 hk præsenteret, der samtidig tilbyder helt ny teknologi. Kort fortalt er målet at lave en benzinmotor med bundtræk og brændstofforbrug som en dieselmotor. Til gengæld er der ingen planer, hvad vi ved af, om hverken plug-in hybrid eller en fuldt elektrisk variant.
Designet på den nye Mazda 3 er vellykket, og især med de 18″ fælge står den sportsligt med den lave snude og skarpe lygter både for og bag.
De store fælge følger i øvrigt med, hvis du vælger ”sky”-udstyr til 12.000 kr. Kabinen med de lækre materialer og sæderne, der ergonomisk er placeret helt perfekt, er vi også ret vilde med.
Motorprogrammet er svagt, og Mazda 3 skriger efter flere kræfter. Vi glæder os til at prøve kræfter med den nye motor, der efter alt at dømme bliver præsenteret til Mazda 3 engang i efteråret. Hvis prisen ikke eksploderer, kan det gå hen og blive det helt rigtige valg.
Den nye Mazda 3 står klar hos de danske forhandlere den 23. marts 2019. Sedanudgaven bliver først præsenteret engang i maj måned.
Den billigste variant er den 2-liters benzinmotor med 122 hestekræfter til 250.000 kroner. Er du mere til diesel, skal du slippe 274.000 kr. med manuelt gear. Selvom Mazda 3 er fyldt godt ud med standardudstyr betaler du mellem 6.500 og 8.500 for metallak.
Der er ingen tvivl om, at Mazda 3 er nem at leve med. Men der mangler lidt sjov i gaden til den yngre målgruppe.
Komforten er der ikke en finger at sætte på, og Mazda 3 gør i virkeligheden ikke meget forkert. Vi håber alligevel, at Mazda med den nye motor kan sparke lidt mere liv i den lidt tamme oplevelse med de nuværende motorer.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.