Mazda forstærker sin 8 år gamle roadster til endnu nogle år på markedet. Små designændringer, mere sikkerhed og forfinede køreegenskaber er klar til sommeren 2024.
Nogle gange er det rart at lade som om, alt bare er, som det var for længe siden. Dengang det var sjovt og uskyldigt at brænde benzin af ved at køre en lang omvej – og dengang ingen kunne vide, at elbiler pludselig var på vej til at blive de eneste biler. Dengang Mazda MX-5, som en fantastisk folkesportsvogn, ikke var under pres for også at blive elektrificeret.
Godt så. Sådan er livet, og presset er der, og der er intet, vi kan gøre ved det. En dag, og der er ikke mange år til, vil Mazda-roadsteren også blive elektrisk. Vi håber, det bliver rigtig godt. Vi håber, den ikke bliver tung og træls.
Hvad vi ikke engang havde turdet håbe på er, at den nuværende MX-5, født i 2015, som vi elsker her på Bilbasen, skulle blive forbedret endnu engang med et facelift. Men Mazda har overrasket mange gange før, og derfor toner MX-5 nu frem i en forbedret udgave, der forhåbentlig er klar til den danske sommer i 2024. Det behøver ikke blive varmt, bare vi kan få lov at køre MX-5.
Luppen skal frem for at se designændringerne
Tænk, hvis Mazda havde gjort noget med designet på MX-5, der så helt skævt ud. Sådan er Mazda da heldigvis (næsten) aldrig, og de nye design-delikatesser skal findes med en lup – og det ser vi som et stort plus.
LED-kørelysene var før små enkeltstående dioder i kofangeren, og nu er de på elegant vis integreret i forlygterne. Et mere rent udtryk til den køreglade roadster. I grillen sidder nu en sort plade, som huser radaren til den adaptive fartpilot. Ja, sådan en MX-5 kan næsten køre selv, hvis man skal slæbe sig af sted i en kø på motorvejen.
Baglygterne er nu også LED-lygter, og hvis man skal kende den fornyede MX-5 fra siden, kan det ske ved hjælp af nyt design på alufælgene, som igen fås i størrelse 16″ eller 17″. Udvendigt rundes ændringerne af med muligheden for en ny farve: Aero Gray Metallic.
Et infotainmentsystem, der ikke længere er fra 2015
Det kan godt være, Mazda for nogle år siden gav folket en meget bedre og meget stærkere 2-liters motor med 184 hk, og det kan godt være, at der med tiden er kommet nye farver til kalechen og lidt nyt udstyr. Men japanerne har stædigt holdt fast i et infotainmentsystem, som man også er uheldig at møde i en brugt Mazda 3 fra 2012. Systemet i MX-5 er sløvt og sløjt.
Endelig er det system væk og borte. En skærm på 8,8″ i bredformat, som det der sidder i en ny Mazda 3, er rykket ind med langt mere processorkraft, moderne layout og klarere skærm. Dreje-tryk-hjulet til betjening, som sidder mellem forsæderne, har Mazda ikke pillet ved. Moderne og klassisk på samme tid.
Man kan se på billederne, at MX-5 nu også fås med automatisk nødopkald (SOS-knap), rammeløst bakspejl med automatisk nedblænding, men ikke med digital instrumentering. Det er noget, Mazda skal have stor ros for ikke at have givet MX-5.
Hvad de har givet den er lidt mere i motorrummet. Basismotoren på 1,5 liter får lidt ekstra hestekræfter, mens 2-liters motoren skulle reagere mere prompte på speedertryk. Et nyt asymmetrisk differentialespærre og en (bane-)indstilling til ESC-systemet, som først får ESC-systemet til at træde til, når føreren mister kontrollen over bilen, er andre gode nyheder for MX-5.
Med så mange opdateringer er MX-5 klar til at tage et par somre eller tre mere, før der igen skal ske store ting. Det er med at nyde både sommeren og MX-5, mens man kan.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Er du på udkig efter en elbil med syv sæder? Så er dine muligheder stærkt begrænsede! Der er heldigvis Mercedes EQB, der med et 2024-facelift er et rigtig fint valg.
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.