Mercedes EQS er den fjerde fuldt elektriske model fra Mercedes-Benz. Det hele startede med SUV’en EQC – herefter kom MPV’en EQV og netop landet på de danske veje er den elektriske crossover Mercedes EQA.
Men der er ingen tvivl om, at Mercedes EQS bliver den absolutte spydspids, når det kommer til den elektriske flåde hos Mercedes-Benz. Fyldt til randen med luksus og fremtidsagtige funktioner svæver den nye elektriske luksussedan mod Danmark.
Specifikationer
Mercedes EQS 450+
Motor: Elmotor
Batteristørrelse: 107,8 kWh
Ydelse: 333 hk
0-100 km/t: 6,2 sek
Tophastighed: 210 km/t
Rækkevidde: 770 km
Opladning: AC / DC: 22 kW / 200 kW
Bagagerum: 610 – 1.770 liter
Startpris: Ukendt
Specifikationer
Mercedes EQS 580 4MATIC
Motor: Elmotor
Batteristørrelse: 107,8 kWh
Ydelse: 525 hk
0-100 km/t: 4,3 sek
Tophastighed: 210 km/t
Rækkevidde: Ukendt
Opladning: AC / DC: 22 kW / 200 kW
Bagagerum: 610 – 1.770 liter
Startpris: Ukendt
Verdens mest aerodynamiske bil i produktion
Lad os starte med det åbenlyse: 770 km på en opladning! Det er efter WLTP-målemetoden og gælder altså ikke, hvis man kører 130 km/t på motorvejen. Men i teorien kan man køre fra Århus til København og tilbage igen uden at skulle lade op på vejen. Eller køre fra København til Oslo og fortsætte yderligere 170 km. Det er langt!
Den lange rækkevidde hjælpes blandt andet på vej af det ekstremt glatte design på Mercedes EQS. Faktisk er EQS verdens mest aerodynamiske bil i produktion med en Cd-værdi på bare 0,20. Mercedes kalder designet for one-bow, der betegner den buede form fra snude til bagende. Om det er pænt eller ej må du bedømme, men det adskiller sig i hvert fald fra den almindelige Mercedes-Benz S-klasse.
EQS med 333 eller 525 hk
Til en start kommer Mercedes EQS i to varianter. Den med den lange rækkevidde kaldes EQS 450+, som kommer med baghjulstræk fra en enkelt elmotor på bagakslen, 333 hk og altså en rækkevidde på 770 km. Storebror kaldes EQS 580 4MATIC og har to elmotorer – en på forakslen og en på bagakslen. Det betyder firehjulstræk og hele 525 hk.
I begge varianter er det et 107,8 kWh stort batteri, der driver værkerne. Det kan lades med op til 22 kW AC hjemme i carporten eller offentlige ladestandere og helt op til 200 kW DC med lynopladning. Kan du finde en ladestander, der kan levere den slags power kan der lades til 300 km kørsel på bare 15 minutter i EQS 450+.
Hyberscreen er juvelen i kabinen
I virkeligheden er det tre skærme, der tilsammen strækker sig fra den ene side af bilen til den anden henover instrumentbordet. Men Mercedes har samlet dem, så at de visuelt synes som én enkelt skærm, der næsten strækker sig fra A-stolpe til A-stolpe.
Forsædepassageren har endda sin egen 12,3” OLED-skærm, som gør det muligt at styre et udvalg af komfort- og underholdningsfunktioner, der specifikt henvender sig passageren. Det kunne være et gammel afsnit af TV-serien Friends? Men hvis kabinens intelligente kamera-teknologi registrerer, at føreren ser med på passagerdisplayet under kørslen, dæmpes displayet automatisk, så at føreren ikke kan se med under kørslen.
Som ekstraudstyr kan man bruge skærmen til at åbne og lukke alle døre i bilen helt elektrisk. Men selv hvis man nærmer sig udefra popper dørhåndtagene ud selv. Træder du endnu nærmere åbner dørene automatisk uden at du skal røre en finger.
Forlygterne projicerer symboler på vejen
Lygterne på bilen er naturligvis med LED for og bag, men som ekstraudstyr kan tilkøbes ‘Digital Light’. Her assisteres tre kraftige LED-pærer i forlygterne med 1,3 millioner mikro-spejle i hver lygte. Det er pænt mange – og de må være rimeligt små for allesammen at kunne være inde i en forlygte. Ved hjælp af spejlene kan lygterne eksempelvis automatisk skyde to linjer ned på asfalten ved vejarbejde. Linjerne svarer til bilens bredde og det bliver derved nemmere at navigere igennem vejarbejdet, hvor pladsen kan være trang.
Lygterne kan også spotte og kommunikere med fodgængere i mørke. Hvis der eksempelvis står en fodgænger i vejkanten bliver personen lyst op, så at du nemmere kan se ham, men der kan også blive pojiceret et fodgængerfelt ned på asfalten, så at fodgængeren er klar over, at du holder tilbage. Om teknologien bliver tilgængelig på det danske marked vides endnu ikke.
Vi ved, at EQS kommer til Danmark i år. Desværre kender vi hverken den specifikke dato eller prisen endnu.
VW California rykker fra varevogn over til personbil, og omstillingen til den nye generation giver mulighed for PHEV-drivlinje med firehjulstræk. California er også større end før og kommer i fem varianter.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.
Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå, så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.
Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.