For sent? – Peugeot E-208 koster nu 199.990 kr.
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Bilbasen var inviteret til Portugal af Mercedes
Mercedes har en solid elbils-portefølje. EQB, EQC, EQE, EQS og EQV. Men ingen af de modeller har fristet det ultimative mærke under stjernen – Maybach. Mercedes-Maybach, som den guldbelagte afdeling hedder i hele sin pragt, har valgt at vente på en stor elektrisk SUV fra moderfirmaet, før de slog til. Det gør de nu med deres opgraderede udgave af EQS SUV.
LÆS OGSÅ | Med Mercedes-EQ EQS når elbilerne et foreløbigt højdepunkt
Den første elbil fra Mercedes-Maybach er opulent, en SUV med luksus og hestekræfter i overflod: EQS SUV 680 er en af de første elektriske SUV-modeller til de rigeste i samfundet.
Med Maybach-navnet følger mere af det hele. Mere udstyr, mere præcision, flere hestekræfter og mere rigelighed. Mercedes-Maybach EQS SUV 680 har grundformen fra den almindelige EQS SUV, men meget er justeret og perfektioneret i den elektriske SUV. De rigeste forventer det bedste.
Før verdenspremieren har Bilbasen kigget nærmere på den nye Mercedes-Maybach ved et event i Portugal.
En Mercedes-Maybach adskiller sig mere i designdetaljen end i de store træk. Hvor en almindelig EQS SUV har en stor stjerne midt i “grillen”, har Maybach-udgaven en stor indsats med vertikale ribber, som fortsætter ned i luftindtaget længere nede. Alle sensorer og radarsystemer er perfekt integreret, helt usynligt, bag fronten.
I indsatsen under forlygten sidder små Maybach-emblemer, og over “grillen” sidder noget, der for en SUV fra Mercedes-stalden er helt usædvanligt: Stjernen. Ingen anden SUV før EQS SUV 680 har haft stjernen siddende der.
LÆS OGSÅ | Test: Mercedes EQS SUV er suveræn
Før jeg hopper ind på bagsædet, kører jeg hånden blidt henover lakeringen, hvor de to farver mødes. Det er ikke en folie, men en lakering lavet med to separate farver, som har fået mange lag klar lak for at gøre resultatet perfekt.
Bilen i det bevogtede rum, hvor jeg er blevet lukket ind sammen med to ansatte i Mercedes-Maybach, er udstyret med First-Class Rear. Midterkonsollen fortsætter mellem forsæderne og flyder op gennem bagsæderne. Træet på konsollen er mere yacht end bil, og overfladen er silkeblød. Det er ikke kun, hvad jeg kan se, der er vild luksus (champagneglas, læder så blødt som silke, massage), men også hvad jeg kan høre – og ikke høre.
LÆS OGSÅ | Første tur/video: Mercedes EQE SUV smyger sig af sted
Dolby Atmos-lydsystemet prøver jeg med en tilpasset film med lydbilleder fra regnskov og bjerge. Jeg har aldrig oplevet et lydanlæg, der virkelig lyder som det bedste, der findes i biograferne. Mange har lovet det, men det her er som at blive pakket ind i ren, gennemtrængende lyd.
Det man ikke kan høre, når man sidder på bagsædet, er ingeniørernes arbejde med at støjisolere yderligere i forhold til Mercedes EQS SUV. Der er puttet ekstra støjdæmpning ind, men også en detalje som hattehylden, der lukker komplet af for lyd fra bagagerummet, er ny.
Mercedes laver den originale EQS SUV med 360, 449 og 544 hestekræfter. Det skulle, i alle tilfælde, være en tilstrækkelig ydelse, selv om SUV’en er 513 cm lang og vægten er over 2,6 tons.
Mercedes-Maybach EQS SUV 680 byder på mere, og man skal ikke til at vælge mellem forskellige drivlinjer. Der er en variant, og den har masser af det hele. 658 hk, 950 Nm, firehjulstræk. 0-100 km/t på udmærkede 4,4 sekunder, og topfarten, er typisk for en elbil, ikke voldsom: 210 km/t.
LÆS OGSÅ | BMW i5 er din nye og 100 procent elektriske 5-serie
Luftaffjedring og aktivt styrende baghjul, enten 4,5 eller 10 grader, øger selvfølgelig komfort og manøvredygtighed, men Mercedes-Maybach har også givet EQS SUV 680 et særligt køreprogram – Maybach – som skal give optimal komfort for bagsædepassagererne.
Ladepauser skulle blive forholdsvis sjældne, for EQS SUV 680 har en rækkevidde på cirka 600 kilometer. Skulle der være brug for et længere ophold i strømmens navn, er de fantastiske omgivelser – og den fantastiske lyd – i den elektriske Mercedes-Maybach et af de bedre steder at slå tiden ihjel.
Brugte elbiler fra Mercedes til salg på Bilbasen
Se flere brugte elbiler fra Mercedes til salg på Bilbasen
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
Den nye E 53 AMG er hurtig, ser hamrende godt ud og lyder lækkert, men den egner sig bedre til motorvej end snoede landeveje.
For andet år i træk er Tesla Model Y den mest solgte bil i de nordiske lande. Kun i Finland er den elektriske amerikaner ikke at finde på førstepladsen.
Toyota-elbilen bliver nu lidt mere attraktiv. Priserne ryger 30.000 kr. ned på flere udgaver, så BZ4X starter på 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.