3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Kinesiske MG arbejder hurtigt. I dag viser MG sin nye MG4 Electric, en elektrisk hatchback, og allerede om få måneder er den nye bil klar til udrulning hos de danske forhandlere.
MG4 Electric er den nyeste satsning fra det kinesiske firma, og den dukker op i et segment med stort potentiale: VW ID.3-klassen (som går helt tilbage til den første Nissan Leaf fra 2010) – elektriske biler i Golf-klassen.
LÆS OGSÅ | VW ID.3 og ID Buzz på vej som GTX med 299 hk
Vi har at gøre med en rummelig hatchback, kompakt med 429 cm i længden og 150 cm i højden, som kører på en helt ny platform. Den lander i Danmark med to forskellige batteristørrelser med rækkevidde op til WLTP-målte 450 kilometer.
Den nye MSP-platform, Modular Scalable Platform, er forskellig fra platformen i modeller som MG ZS EV og MG5 på mange måder. Den største forskel er, at elmotoren i MG4 Electric sender kræfterne til baghjulene i stedet for forhjulene. Hjulspind er uundgåeligt i de forhjulstrukne MG-modeller, så allerede der er der et plus.
Vægtfordelingen skulle også give bedre balance i køreegenskaberne. Den er 50 procent for, 50 procent bag i MG4 Electric. Basisudgaven har en elmotor med 170 hk og batteri på 51 kWh – nok til en WLTP-rækkevidde på 350 kilometer.
LÆS OGSÅ | Test: MG Marvel R har (næsten) fået styr på det
For at udløse rækkevidden på 450 kilometer skal man op til den stærkere version med 204 hk. Den kører med et batteri på 64 kWh. Hvor mange kW MG4 Electric kan lade med, oplyser MG Motors endnu ikke.
One Pack-batteriteknologien (“en pakke”) er ifølge MG Motors med til at give batteriet med den tyndeste konstruktion i klassen. Batteripakken er 11 cm høj, og meget effektiv køling skulle give batteriet meget lang levetid.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.