Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Esben Skrumsager / d. 24. september 2018
Kender du også det? Du sætter dig bag rattet, begiver dig ud i myldretiden, og så kommer du bare alt for hurtigt på arbejde, fordi trafikken bare glider som smurt uden antydningen af kø-kørsel eller røde lydskryds… I så fald har du vundet i livets Lotto, og så er der ingen grund til at læse videre. Bye bye.
Hvis du derimod har det som de fleste af os andre, så vil det måske komme bag på dig, at bilisterne i den københavnske morgentrafik kom hurtigere fra A til B i 2017, end hvad et flertal af Københavns politikere havde ønsket.
Målet var, at bilisters rejsetid på en række strækninger i snit skulle være 14,6 minutter i 2018, men i 2017 brugte bilisterne 13,9 minutter, og det er altså ikke meningen i en by, hvor flere skal motiveres til at vælge cykel, kollektiv trafik eller gang over familiens firehjulede følgesvend.
– Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at bilister som de eneste kommer hurtigere igennem byen. Lige nu ligner det ikke, at vi når vores servicemål for cykler og busser, og for mig er det de vigtigste mål at nå. De pladseffektive transportformer skal være de nemmeste, bedste og hurtigste i en by med trængselsproblemer, og man fylder bare mindre på en cykel end i en bil, siger teknik- og miljøborgmester i København Ninna Hedeager Olsen (EL) til Berlingske.
Ifølge borgmesteren har kommunen forskellige knapper at skrue på for i højere grad at tilgodese cyklisterne i den københavnske trafik.
LÆS OGSÅ: Se kortet: Her er de nye strækninger med øget hastighed
Det kunne eksempelvis være at indsnævre vejbaner og få bredere cykelstier.
– Så nu skal vi kigge på, om vi kan optimere noget for busserne og cyklerne – også på bekostning af bilisterne. Når det er koldt eller regner, er det rarere at sidde i en bil end på en cykel, så der er nødt til at være nogle andre fordele, hvis folk skal vælge og fortsætte med at vælge cyklen, siger Ninna Hedeager Olsen til avisen.
Uanset tiden kan de fleste hovedstadstrafikanter formodentlig godt blive enige om, at trafikken er træg. Det oplevede jeg (igen, igen, igen) i den forgangne uge, da jeg forsøgte at passere Rådhuspladsen i myldretiden. Det var mere, end en mor i en Punto kunne håndtere, og det fik mig til at skrive denne klumme.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.