Første kig: Polestar 4 har ingen bagrude men en pæn pris
Polestar har brug for en succes, og Polestar 4 kan meget muligt være vejen til den.
Af: Esben Skrumsager / d. 24. september 2018
Kender du også det? Du sætter dig bag rattet, begiver dig ud i myldretiden, og så kommer du bare alt for hurtigt på arbejde, fordi trafikken bare glider som smurt uden antydningen af kø-kørsel eller røde lydskryds… I så fald har du vundet i livets Lotto, og så er der ingen grund til at læse videre. Bye bye.
Hvis du derimod har det som de fleste af os andre, så vil det måske komme bag på dig, at bilisterne i den københavnske morgentrafik kom hurtigere fra A til B i 2017, end hvad et flertal af Københavns politikere havde ønsket.
Målet var, at bilisters rejsetid på en række strækninger i snit skulle være 14,6 minutter i 2018, men i 2017 brugte bilisterne 13,9 minutter, og det er altså ikke meningen i en by, hvor flere skal motiveres til at vælge cykel, kollektiv trafik eller gang over familiens firehjulede følgesvend.
– Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at bilister som de eneste kommer hurtigere igennem byen. Lige nu ligner det ikke, at vi når vores servicemål for cykler og busser, og for mig er det de vigtigste mål at nå. De pladseffektive transportformer skal være de nemmeste, bedste og hurtigste i en by med trængselsproblemer, og man fylder bare mindre på en cykel end i en bil, siger teknik- og miljøborgmester i København Ninna Hedeager Olsen (EL) til Berlingske.
Ifølge borgmesteren har kommunen forskellige knapper at skrue på for i højere grad at tilgodese cyklisterne i den københavnske trafik.
LÆS OGSÅ: Se kortet: Her er de nye strækninger med øget hastighed
Det kunne eksempelvis være at indsnævre vejbaner og få bredere cykelstier.
– Så nu skal vi kigge på, om vi kan optimere noget for busserne og cyklerne – også på bekostning af bilisterne. Når det er koldt eller regner, er det rarere at sidde i en bil end på en cykel, så der er nødt til at være nogle andre fordele, hvis folk skal vælge og fortsætte med at vælge cyklen, siger Ninna Hedeager Olsen til avisen.
Uanset tiden kan de fleste hovedstadstrafikanter formodentlig godt blive enige om, at trafikken er træg. Det oplevede jeg (igen, igen, igen) i den forgangne uge, da jeg forsøgte at passere Rådhuspladsen i myldretiden. Det var mere, end en mor i en Punto kunne håndtere, og det fik mig til at skrive denne klumme.
Polestar har brug for en succes, og Polestar 4 kan meget muligt være vejen til den.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.