Nissan er på vej ned ad en elektrificeret sti, som med danske øjne kan være lidt af et fejlskud. Japanerne introducerer til sommer Qashqai som hybrid, men ikke af slagsen med ledning og opladningsmulighed. Almindelige hybrider får man ingen afgiftsrabat på i Danmark.
Også den næste i hybridrækken, den lille crossover Juke, er en “lukket” hybrid (serielhybrid), hvor strømmen kommer fra drivlinjen selv. Fra regenerering, altså opsamling af energi fra nedbremsninger.
At Nissan i sit tætte samarbejde med Renault har adgang til en drivlinje, der kan lades op via et kabel, ser altså ikke ud til at imponere japanerne. De vælger almindelig hybrid eller fuld elektrificering. Den fuldelektriske Ariya er den store nye satsning fra Nissan, og den skulle lande i Danmark sidst på foråret.
Renault sender assistance
Den nye Qashqai e-Power, som den kompakte crossover hedder som hybrid, kommer med Nissans egen drivlinje med 1,5-liters turbomotor og 190 hk. Juke Hybrid er en mildere sag: 1,6-liters benzinmotor uden turbo (94 hk) og en elmotor med 49 hk. Samlet ydelse ender på 145 hk.
Selv om Nissan afviser plug-in hybrid-drivlinjer fra partner Renault, så modtager japanerne gerne en almindelig hybrid-drivlinje. Juke Hybrid får nemlig alt fra Renaults E-Tech-modeller (Clio, Captur og Arkana), og det gælder også den specielle automatgearkasse med gear til både benzinmotor og elmotor.
Med et batteri på 1,2 kWh starter Juke Hybrid altid ved hjælp af strøm, og den kan nå op på 55 km/t, før benzinmotoren kommer på banen. Nissans egne test viser, at Juke Hybrid kører på strøm 80 procent af tiden ved bykørsel.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Er du på udkig efter en elbil med syv sæder? Så er dine muligheder stærkt begrænsede! Der er heldigvis Mercedes EQB, der med et 2024-facelift er et rigtig fint valg.
Mercedes’ mindste elbil – EQA – er frisket op med små stjerner i grillen, længere rækkevidde og mere udstyr, men det får den ikke op i toppen af klassen.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.