Ny Mercedes-AMG E 53 får 603 hk fra strøm og seks cylindre
Bare rolig! Den nye Mercedes-AMG E 53 får lov at fortsætte med seks cylindre, som med hjælp fra lidt strøm nu kommer til at yde 603 hk.
TEKST Rasmus Christiansen FOTO PR
Den gamle E 53, baseret på den forrige generation af E-Klassen, blev introduceret i 2016 og var midterbarnet mellem husmands-AMG’eren, E 43, og topmodellen E 63. Nu sløjfes husmandsmodellen, og efterlader E 53 og E 63 som eneste muligheder for at få AMG til sin E-Klasse.
Efter fadæsen med Mercedes-AMG C 63 S, der fik halveret antallet af cylindre, har Mercedes-folk og bilentusiaster i det hele taget ventet i spænding på de hårdkogte AMG-udgaver af E-Klassen. Med den nye Mercedes-AMG E 53 kan de ånde lettet op. For selvom der er strøm involveret, så får man stadig seks cylindre.
Imponerende performance
Den nye E 53 producerer 443 hk fra sin rækkesekser alene, hvilket er 8 hk mere end forgængeren. Tag dertil, at man nu får hele 161 hk oven i hatten fra en elektrisk motor, og så får man en samlet ydelse på 577 hk. Derudover kan man med “Race Start”-modus aktivere yderligere 26 hk, så den kortvarigt leverer hele 603 hk.
Det fører til en acceleration fra 0-100 km/t på 3,8 sekunder, hvilket kun er 0,4 sekunder langsommere end den forgangne topmodel E 63 S. Kraften sendes i asfalten via en ni-trins gearkasse og firehjulstræk.
Sammenlignet med en almindelig E-Klasse kører Mercedes-AMG E 53 med stivere karosseri, større bremser og aktiv baghjulsstyring som standard.
Mulighed for elektrisk kørsel
Mercedes hævder, at den nye E 53 kommer til have en ren elektrisk rækkevidde på op til 100 km, hvilket ikke er noget, vi normalt forbinder med AMG modeller. Det klares med et 21,2 kWh stort batteri, der kan lades fra 10-80% på omkring 20 minutter.
Udvendigt har E 53 AMG fået et mere sportsligt design i forhold til standard E-Klasse med flere nye AMG-specifikke designelementer. Dette inkluderer bredere forskærme, sort frontgrill med AMG-logo, større luftindtag foran, sort diffuser og to gange dobbelt udstødningsrør.
Indvendigt er det en mindre drastisk makeover. Det er utvetydigt en E-Klasse med mange af de samme designtendenser, som man får i de seneste C- og S-Klasser. Mercedes’ massive Hyperscreen er derfor naturligvis tilgængelig som ekstraudstyr.
Af AMG-lir tæller en hulens masse kulfiber samt et aggressivt alcantara-rat, hvorfra de køreoplevelsen kan fintunes med to drejeknapper.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.