Test: Nissan X-Trail gør sig bedst som hybrid
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Af: Simon Hallenslev / d. 3. november 2021
Det bliver ikke mere højaktuelt end en elektrisk SUV-Coupé. Derfor er det selvfølgelig sådan en, VW netop har præsenteret. Den nye VW ID.5 tapper ind i et globalt marked med bilkøbere, der er sultne efter SUV’er i alle afskygninger – her særligt hvis det kan være en smart coupé-afskygning.
Udvidelsen af den elektriske ID.-familie fra VW er derfor en coupé-version af VW ID.4, der som bekendt er landet solidt på det danske såvel europæiske marked efter lanceringen i starten af i år. VW ID.5 er med andre ord en lettere modificeret variant af VW ID.4, der alene har tronet på toppen af VWs elektriske kransekage siden lanceringen.
LÆS OGSÅ | TEST: VW ID.4 GTX – Potent, elektrisk topmodel uden markant merpris
Fordi den nye VW ID.5 tager direkte udgangspunkt i VW ID.4, er der ingen ændring platformen. VW ID.5 vil blive lanceret med tre forskellige motorvarianter: Pro med 175 hk og Pro Performance med 204 hk er udstyret med en elmotor på bagakslen, mens ID.5 GTX med 299 hk er udstyret med elmotor på både for- og bagaksel. Altså, samme valgmuligheder som VW ID.4.
Alle ID.5-motorvarianter er koblet sammen med et 77 kWh-batteri, der giver en rækkevidde på op til 520 km i ID.5 og 480 km i ID.5 GTX. Den smarte, hældende coupé-taglinje hælder naturligvis, hvilket æder 12 mm af loftshøjden på bagsædet. Herudover er pladsforholdene uændret inklusive i bagagerummet, hvor VW ID.5 fortsat pakker 549 liter.
Herunder kan du se billederne af den nye VW ID.5, der lander tæt ved VW ID.4 i toppen af den elektriske ID.-familie hos VW.
Hvis der er noget, kritikerne har været efter VW med, er det software og systemer. Bilbasens Anders Berner oplevede under sit første møde med VW ID.4, at infotainmentskærmen gik i baglås. Se hvordan det gik til i videotesten af VW ID.4 her.
Den kritik vil VW øjensynligt ikke længere høre tale om. Derfor får den nye VW ID.5 den seneste software generation 3.0, ligesom en del af den supporterende hardware bag skærmen får en opdatering. Det betyder, at VW ID.5 kan få softwareopdateringer gennem sin internetopkobling, ligesom man har set det hos Tesla.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.