Første tur: BMW i5 Touring er den første elektriske stationcar, der – næsten – kan det hele
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Motorhjelmen er lakeret sort, og letvægtsfælgene i 19″ er inspireret af hjulene på konceptbilen Manta GSe. Den nye Opel Grandland GSe mangler ikke krydderi for at skille sig ud fra den almindelige Grandland, og også under motorhjelmen er der skruet op for styrken.
Grandland GSe er medlem nummer to i den nye GSe-familie, som for kun en måned siden blev lanceret med Astra GSe. GSe-navnet bruges på elektrificerede Opel-modeller med en særligt sportslig side.
LÆS OGSÅ: Astra GSe indleder sportslig strøm hos Opel
Mens både Astra GSe og Grandland GSe er kraftigt motoriserede plug-in hybrider, så er det bare et spørgsmål om tid, før Opel lancerer en 100 procent elektrisk GSe. Det kunne være sjovt med en Corsa-E GSe med to elmotorer, firehjulstræk og 200 hk…
Hvis nogen skulle have undret sig over, at den faceliftede Grandland – da SUV’en gik fra Grandland X- til Grandland-navnet – som plug-in hybrid kun findes med 225 hk og ikke, som tidligere, med 300 hk, så er GSe forklaringen.
Opel har sparet den stærke version med 300 hk, to elmotorer og firehjulstræk til GSe-versionen. Grandland GSe leverer samme kraft som den gamle Grandland X Hybrid4. 0-100 km/t på 6,1 sekunder, mens topfarten tilsyneladende er faldet fra 235 til 225 km/t.
LÆS OGSÅ: Test: Opel Grandland forsøger at følge med tiden
Samme kræfter, samme bil? Nej, Opel lover at Grandland GSe bliver en sjovere køreoplevelse. Undervognen er strammere og har nye dobbeltaktive Koni FSD-støddæmpere, som uden at være elektronisk styrede skal kunne variere dæmpningen efter forholdene, og et ændret styretøj.
Den sorte motorhjelm, som i øvrigt også kunne fås til den gamle Grandland X Hybrid4, kommer til at koste ekstra, mens alle bilens logoer, sidespejlene og fælgene (delvist) som standard kommer i sort. Indendøre er der GSe-brandede sportssæder og rat med flad bund.
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
En rigtig Jeep har firehjulstræk, og nu har den lille Avenger endelig fået træk på alle fire. Med benzinmotor og to elmotorer kan den lidt af hvert i terrænet, lover Jeep.
Ny Suzuki Swift er mere økonomisk og mere komfortabel, men den er også dyrere end forgængeren. Basismodellen Upgrade har fuld sikkerhedspakke, men mangler et par andre ting for at være helt skarp.
Kia EV3 er elektrisk, kompakt, har lang rækkevidde – og et design, der skiller sig ud fra mængden. EV3 lanceres med to batteristørrelser, 204 hk og rækkevidde op til 600 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.