3x vilde varebiler, der gør livet lidt sjovere
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Jeg trækker på skulderen over beskeden om at Opel Insignia udgår af produktion allerede i løbet af 2022. Måske du gør det samme. Det var i en anden tid, at den store Opel var en betydningsfuld model. Og den er så også allerede droppet i Opels danske program, hvor den til sidst, i starten af 2022, endte som en uhyggeligt dyr “topmodel” til en halv million.
Men betydningen af Insignia skal man ikke tage for let på. Gennem mere end fem årtier har der altid været en mellemstor Opel – først Ascona, så tre generationer Vectra og til sidst to generationer Insignia.
Den mellemstore bil har været uvurderlig for Opel (og i de rigtig gode dage lagde den teknik til Saab 9-3 – og ad den vej også Cadillac BLS).
LÆS OGSÅ | Første tur: Stabilitet og gode takter i ny Opel Astra
Det med at være uvurderlig har kunderne ikke været med på i de seneste 10 år. Først blev det federe at have en Audi A4 som firmabil, fordi den alligevel kostede det samme og aldrig blev betegnet som en bil til ældre mennesker – dem med blød hat.
De ældre mennesker, og det samme gør firmabilisterne, elsker nu SUV’er og crossovers. Og elbiler. Insignia er ingen af de ting, selv om Opel i en periode smurte den til i ekstra plast og kaldte den Country Tourer. Med smag af crossover. Den måtte de længere ud på landet med.
For fem-seks år siden kørte jeg i kortege gennem Taunus-bjergene og de store skove udenfor Frankfurt. I en kamufleret Opel Insignia i den nye og endnu større, mere avancerede og mere lækre udgave.
LÆS OGSÅ | Når enden er god for Opel Astra
Avanceret firehjulstræk, lækker affjedring, fyrstelige pladsforhold. Meget avancerede LED-forlygter, sportssæder med godkendelsesstempel fra den tyske organisation for fremmelse af en sund ryg (Aktion Gesunder Rücken). Den nye Insignia var en imponerende bil. Eller var den egentlig imponerende?
Efter kamuflagen faldt, og jeg testede den nye Insignia i Danmark fik jeg den værst tænkelige følelse: Sikke en stor skude uden rigtig nytænkning og stærke salgsargumenter.
Den nye Insignia kom aldrig til bare at sælge mere end en brøkdel af det, den første Insignia solgte. For slet ikke at tænke på de store Vectra-dage.
Platformen i Insignia stammer fra en tid, der ikke kommer tilbage. Absolut ingen elektrificering mulig. Ingen plug-in hybrid, ingen 100 procent elektrisk Insignia. Derfor udgår Insignia og dens platform endegyldigt, og det sker endda før tid.
LÆS OGSÅ | Manta er tilbage! Opel viser sin elektriske fremtid
Planen var vist egentlig, at Insignia skulle være med frem til en ny elektrisk mellemklassebil fra Opel, måske en crossover-Manta-ting (mere om den i linket herover), kommer i 2024 eller 2025. Det var planen, som ikke holder, så efter årtier med mellemstore Opel’er er der dømt pause.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Hvad er større end Renault Captur, men mindre end Renault Austral? – Den nye Renault Symbioz, der er en fornuftig hybridbil med god plads og 145 hk. En konkurrent til Nissan Qashqai.
Der er ikke længere nogen tvivl: XPeng G6 bliver en storkonkurrent til Tesla Model Y med skarpe priser og en lang liste af standardudstyr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.