Test: Opdateret Mercedes-Benz GLB med plads til både børn og betjente
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Af: Simon Hallenslev / d. 16. august 2021
Man kan sagtens diskutere, hvilken relevans det har, når bilproducenterne sætter banerekorder i egen kategori på Nürburgring eller nye fantomtider i de såkaldte quarter mile drag races, hvor 402 meter skal tilbagelægges hurtigst muligt. Alligevel står bilverdenen med åben mund og polypper, når det sker.
Og nu er der minsandten sat ny rekord. Denne gang i den håndgribelige disciplin acceleration, hvor der køres et lige stræk på 402 meter. Bedst som Tesla for nyligt tog rekorden med deres Model S Plaid, har de kroatiske elbilbyggere fra Rimac overhalet den indenom med modellen Nevera.
Vi ser nærmere på Rimac Nevera samt på den nybagte titel som verdens hurtigste produktionsbil.
Motor: Fire elmotorer
Batteristørrelse: 120 kWh
Ydelse: 1.914 hk / 2.360 Nm
0-100 km/t: 1,97 sek.
Tophastighed: 412 km/t
Rækkevidde på el: 550 km
Startpris: ??
Som ovenstående infoboks afslører, er det nogle helt vilde tal, der er bag den nye Rimac Nevera. 1.914 hk og 2.360 Nm lyder i udgangspunktet som fantasital – men den er altså god nok. Med den slags vanvittige specifikationer, skal der naturligvis høre vanvittige præstationer, og det gør der.
Som Rimac beskriver det i en pressemeddelelse, var Rimac Nevera på vej til sin amerikanske debut og lancering ved en motorsportmesse i Californien, da de tog et smut forbi Famoso Raceway og deres drag strip. I juni tog Nevera den uofficielle verdensrekord, og nu var det på tide, at den skulle gøres officiel med personale fra Famoso Raceway og eksperter fra race-databasen DragTimes.
SE OGSÅ | Audi e-tron GT — den bedste elbil i verden?
Rimac Nevera linede op på den 65 grader asfalt i den californiske sol, aktiverede launch control med venstre fod på bremsen og højre fod plantet i gulvet, og tilbagelagde de 402 meter på 8,582 sekunder ved 269,5 km/t. Det er 0,66 sekunder hurtigere end den tid Tesla Model S Plaid tog den 24. juli.
Turen fra 0 til 97 km/t (60 mph) blev tilbagelagt på svimlende 1,90 sekunder, hvor Tesla Model S Plaid blev registreret til 1,98 sekunder ved deres forsøg den 24. juli. Begge biler er målt efter den omdiskuterede, amerikanske metode med såkaldt one-foot rollout, hvor den første fod (30 cm) må inddrages i accelerationen. Tiden fra 0 til 100 km/t efter europæiske standarder er ikke offentliggjort i hverken Nevera eller Model S Plaid.
Bilproducenterne er naturligvis altid interesserede i at gøre sig selv bemærket, når det kommer til omgangs- eller accelerationstider. Derfor har der gennem tiden været rekordforsøg, hvor der er sået tvivl om, hvorvidt det i virkeligheden var en produktionsbil, der slog rekorden.
På Nürburgring har der været tilfælde med bilproducenter, som har udstyret rekordbilen med semislickdæk og bur samt fjernet sæder for at spare vægt. Til rekorder i acceleration og quarter mile-tider, er der dog et sæt håndfaste kriterier og definitioner, der skal sikre lige konkurrence.
LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris
For det første skal der være en upartisk tredjepart og/eller videomateriale for rekordforsøget. Derfor teamede Rimac op med det førnævnte medie og race-database DragTimes, som også videodokumenterede accelerationen, og tjekkede om bilen var i almindelig gadekonfiguration uden drag-dæk og lignende.
Til et rekordforsøg som dette er en produktionsbil defineret som en bil, der er bygget specifikt til privatkunder, er lovlig som gadebil på de markeder den udbydes til salg samt at den produceres i mere end 25 eksemplarer. Derudover skal bilen være udstyret med almindelige gadedæk, hvorfor Rimac Nevera tog rekorden på de Michelin Pilot Sport 4S-dæk, der medfølger, når man køber den. Rimac vil blive produceret i 150 eksemplarer, og prisen anslås til at lande i omegnen af 15.000.000 kr., hvilket dog ikke er bekræftet af Rimac selv.
Bil | År | Tid |
Rimac Nevera | 2021 | 8,5 sek. |
Tesla Model S Plaid | 2021 | 9,2 sek. |
Bugatti Chiron Sport | 2018 | 9,4 sek. |
McLaren 765LT | 2021 | 9,4 sek. |
Porsche 918 Spyder | 2015 | 9,7 sek. |
McLaren P1 | 2015 | 9,8 sek. |
Bugatti Veyron Super Sport | 2010 | 9,9 sek. |
McLaren 720S | 2018 | 9,9 sek. |
Bugatti Veyron | 2006 | 10,1 sek. |
McLaren Senna | 2019 | 10,1 sek. |
Bil | År | Tid |
Rimac Nevera | 2021 | 8,5 sek. |
Tesla Model S Plaid | 2021 | 9,2 sek. |
Bugatti Chiron Sport | 2018 | 9,4 sek. |
McLaren 765LT | 2021 | 9,4 sek. |
Porsche 918 Spyder | 2015 | 9,7 sek. |
McLaren P1 | 2015 | 9,8 sek. |
Bugatti Veyron Super Sport | 2010 | 9,9 sek. |
McLaren 720S | 2018 | 9,9 sek. |
Bugatti Veyron | 2006 | 10,1 sek. |
McLaren Senna | 2019 | 10,1 sek. |
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Basisudgaven af X-Trail fås med 163 hk til 399.900 kr., men den overskygges af hybridudgaverne – og af den mere vellykkede Qashqai.
Når kørepengene skal tælles op, er det altså lidt sjovere at have tilbragt tid bag rattet af en af disse tre end i en kassevogn fra Iveco.
Godt og vel halvvejs gennem vores langtidstest, har vi fundet fem finurlige funktioner, der kan gøre hverdagen lidt sødere.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.