Skoda Enyaq Coupé er den tjekkiske pendant til Volkswagen ID.5. Der er mere smæk på designet end på den almindelige Enyaq, og topmodellen RS iV stiller med 299 hk og firehjulstræk
Skoda står for det fornuftige og det praktiske, og det designmæssige har aldrig første prioritet. Men tjekkerne har smidt det normale over bord og sat designet forrest med coupéversionen af den elektriske Enyaq.
Enyaq Coupé er, i mangel af bedre ord, en coupé-SUV, og den repræsenterer en mere designfokuseret side af Skoda. Mindre fornuft, mere følelse.
Den nye coupé-SUV har frontkofanger med ændret design og indfarvede sideskørter, men hovedattraktionen er det, der foregår bag B-stolpen. For skønhedens skyld falder taglinjen hurtigt mod bagklappen. Det er samme designfilosofi, VW har penslet ud på søstermodellen ID.5.
På Enyaq Coupé ender det hele i en harmonisk integreret spoiler, hvor den almindelige Enyaq har en opretstående afslutning med en separat tagspoiler. Bagklappens overkant er toppen af det “indhug”, som rummer baglygterne, og det får bilen til at se mere harmonisk ud end den almindelige Enyaq.
Der er sparet lidt på pladsen. Men kun lidt
Der bliver lyst og luftige i kabinen, for den nye Enyaq Coupé har som standard et stort glastag, som strækker sig over det meste af interiøret. Skoda lover samme loftshøjde ved bagsædet som i en Octavia stationcar, og bagagerummet modtager op til 570 liter – kun 15 liter mindre end i Enyaq.
Som i den almindelige Enyaq er der ingen separate udstyrslinjer, men i stedet interiørtemaer. Farvekoordinerede og med forskellige indtræk – såkaldte Design Selections. Forskellige navne som Loft, Lodge og EcoSuite betyder forskellige farver og materialer, men alle Enyaq Coupé har som standard 13″ touchscreen.
Sportline og topmodellen RS kommer med egne interiørlinjer og mere sportsligt ydre.
Op til 299 hk
Den nye Enyaq Coupé kan forudbestilles i Danmark fra marts, og de første biler som lander i Danmark, bliver RS’ere. Topmodellen Enyaq Coupé RS har to elektriske motorer og en samlet ydelse på 299 hk – præcis som VW’erne ID.4 GTX og ID.5 GTX. Med en accelerationstid fra 0-100 km/t er der ingen fare for, at Tesla-ejere kommer i klemme. 6,5 sekunder tager det i Enyaq Coupé RS.
Når de mere adstadige Enyaq Coupé-modeller dukker op, bliver det baghjulstrukne varianter (med en enkelt elmotor) med 179 og 204 hk, men også en udgave med firehjulstræk (to elmotorer) med 265 hk indfinder sig under RS-versionen.
To batteristørrelser går igen fra Enyaq, som vi allerede kender den. Batteriet i 60-versionen med 179 hk har en nettokapacitet på 58 kWh, mens 80-versionerne med 204 og 265 hk, samt RS’eren, har batteriet på 77 kWh. I den optimale konfiguration, som er Enyaq Coupé 80 med 204 hk, er rækkevidden i følge WLTP på 545 kilometer.
Skoda Danmark har endnu ingen priser på den nye Enyaq Coupé, men de lander før der åbnes for bestillinger i marts. Søstermodellen ID.5 koster hos VW cirka 15.000 kr. mere end den ikke-coupé-iserede ID.4.
Leapmotor har indgået partnerskab med Stellantis, og i løbet af 2024 kommer to af mærkets modeller på ni europæiske markeder. Mikrobilen T03 har en rækkevidde op til 265 km – og formentlig en lav pris.
Tre år efter lanceringen er Kia EV6 ved at være klar med et omfattende facelift. Fronten står til massive ændringer, og der er nyt batteri på 84 kWh, nyt infotainment og mere luksus.
KGM er det nye navn for Ssangyong, og det markerer en ny start for det sydkoreanske mærke. I Danmark sælger KGM sin VW ID.4-konkurrent Torres EVX til priser fra 359.900 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.