Enyaq Coupé RS har 299 hk, firehjulstræk og coupé-design. Nu kommer muligheden for at få samme drivlinje i den almindelige Enyaq, som har mere traditionelt design.
Her på Bilbasen er vi mildest talt ikke overbevist om, at Skoda bør bruge sin RS-betegnelse på en stor crossover, som vejer 2,25 tons.
I Simon Hallenslevs test af den nye Enyaq Coupé RS viste elbilen med 299 hk og firehjulstræk sig som ekstremt komfortabel – men meget langt fra det sportslige, som vi forbinder RS-navnet med.
Måske Skoda burde lære noget af Volkswagen. I stedet for at stille op til tæsk ved at kalde de hurtige elbilsmodeller for GTI, har tyskerne valgt GTX. Som i ID.4 GTX, ID.5 GTX og snart ID.3 GTX og ID Buzz GTX.
Det lyder sportsligt, men ingen forbinder det med det legendariske GTI-navn, så VW slipper for den tiltale, Skoda må stå model til.
Og nu sker det igen. Den rigtige bil med det forkerte navn. Den almindelige Enyaq, altså den som ikke hedder noget med coupé, skal selvfølgelig også have en RS-version.
Komfortmester med 299 hk og god rækkevidde
Som i Enyaq Coupé RS (og søstermodeller fra Audi og VW) installerer Skoda to elmotorer i Enyaq RS. En foran, en bagtil. På den måde opnår tjekkerne firehjulstræk og øget vejgreb i forhold til baghjulstrukne versioner.
Med to elmotorer bliver det til 299 hk og 460 Nm – 0-100 km/t bliver det til efter 6,5 sekunder. Det er nok til at opfylde de flestes hede drømme om en hurtig elbil, men i et stormomsust selskab, hvor konkurrenter som Tesla Model Y og Kia EV6 GT tilbyder op mod dobbelt så mange hestekræfter, er denne RS en meget mild brise.
Batteriet i den nye RS har en kapacitet på 82 kWh (kan lades med op til 135 kW), og kan man finde en passende lynlader, kan man gå fra 10 til 80 procent opladning på 36 minutter. Rækkevidden ligger på den gode side af 500 kilometer.
På den forkerte side af 500.000 kr., men godt udstyret
Som Simon konkluderede i sin test af Enyaq Coupé RS, så er den semi-hurtige elbil fra Skoda en dyr model. Den koster 538.995 kr., og dermed er den 70.000 kr. dyrere end VW ID.5 GTX.
Den almindelige Enyaq RS bliver næppe meget billigere. Men det er værd at dykke ned i prisen, før man afgør, om RS’eren virkelig er dyr. Den er nemlig meget veludstyret, hvor ID.5 GTX mangler meget standardudstyr.
Udover “sportsundervognen” har Enyaq RS 20″ alufælge, matrix-LED-forlygter, bakkamera, el-betjent bagklap, el-førersæde med hukommelse, panoramaglastag, nøglefri betjening og meget andet.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den faceliftede BMW 1-serie står lige nu for et af de bedste tilbud på privatleasing. Versionen 120 med 170 hestekræfter fås på 12 måneder kontrakt til 3.495 kr. om måneden.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.