Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Skoda har i årtier finjusteret og filet på designet, men noget virkelig nyskabende er ikke kommet fra det tjekkiske mærkes designstudie i mange, mange år.
Selv den første bil udviklet 100 procent til eldrift, Enyaq, ser ud som en Skoda længe har gjort det – solid grill og bastante former.
Bilerne fra Skoda er gode. Rigtig gode. Men uden nytænkning i designet vil der være kunder, som stadig hænger fast i østblok-jokes og fortidens synder.
Skoda og deres designerne bevæger sig ud på ukendt land efter flere kunder, og den nye konceptbil Vision 7S skal vise os, hvad det er, de finder derude.
Vision 7S er det første kig ind gennem sprækken i døren til designstudiet. SUV’en er lig med det nye designsprog – den nye designlinje – hos Skoda, og mens den sædvanlige robusthed fra Superb, Fabia og co. ikke er smidt overbord, så er fronten helt ny.
Fronten har sågar et navn: Tech-Deck Face. Oversættelser er velkomne, for den direkte ord-for-ord-oversættelse giver ikke meget mening: Teknik-dæk-ansigt. Dæk som i øverste dæk på et skib…
LÆS OGSÅ | Første tur: Skoda Enyaq Coupé RS er fed – men ingen RS
Ingen spor efter den store grill med de forkromede ribber og det klassiske, men også lidt spøjse logo. Elbiler har ikke brug for en grill, så Skoda har valgt en sort bjælke, som huser bl.a. kameraer og sensorer.
Det er første gang i 30 år, at Skoda rigtig skubber til sin “virksomhedsidentitet”, som de så fint kalder det. Det giver først og fremmest det nye design, men også ny grafik til bogstaverne i Skoda-navnet på bilerne.
Konceptbilen Vision 7S kan ende med aldrig at blive til noget, men konceptet passer rigtig fint til Skoda som mærke: Vision 7S er en praktisk elektrisk SUV med plads til syv personer – og den har lang rækkevidde.
Med et batteri med kapacitet på 89 kWh reklamerer Skoda med en rækkevidde på den gode side af 600 kilometer. Ladekapaciteten er noget højere end i dagens Enyaq, så Vision 7S kan lades med op til 200 kW.
LÆS OGSÅ | Duel: VW T-Roc vs. Skoda Karoq – folkelige og faceliftede fætre
Men før Skoda en dag præsenterer den færdige SUV, klar til både trofaste og helt nye kunder, er en WLTP-rækkevidde på over 600 kilometer ikke andet end marketingsnak.
Sådan som Vision 7S tager sig ud med det nye designsprog, kan det kun gå for langsomt for Skoda med at sætte den i produktion.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.