For sent? – Peugeot E-208 koster nu 199.990 kr.
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
TEKST Simon Hallenslev FOTO Colourbox
**[Artiklen her er Bilbasens bud på en aprilsnar – vi håber, vi fik dig!]**
Har du en benzin- eller dieselbil holdende? Den vil EU gerne købe og skrotte den for dig, så du får plads til en elbil i carporten. Bilen skal have været indregistreret og kørende i løbet af det sidste år, ligesom brændstoføkonomien skal være under 20 km/l.
Opfylder din gamle bil disse kriterier, kan du score 15.000 euro, hvilket svarer til 111.858 kroner med valutakursen i skrivende stund. En hidtil uset økonomisk håndsrækning, der skal sætte skub i den grønne omstilling af vognparken i Europa.
Vi ser nærmere på den overraskende nyhed lige her.
Det europæiske salg af nye elbiler er gået i stå. Den ellers flotte kurve har i 2024 nået et plateau, og det er på et kritisk tidspunkt, hvor salget af benzin- og dieselbiler ikke står stille. Et hovedbrud af dimensioner for EU Kommissionen, der nu tager drastiske midler i brug.
EU Kommissionen har taget inspiration i de milliardhøje subsidier, som den kinesiske stat yder til landets elbilproducenter. I Europa springer man blot producentleddet over og giver pengene til forbrugerne, som så selv kan formidle dem til elbilproducenterne i Europa. Det er mere socialt ansvarligt, lyder det.
Det forventes desuden, at den store stigning i antal skrottede biler vil give flere arbejdspladser på skrotpladserne. Der bliver behov for langt flere hænder, når benzin- og dieselbiler, der kører under 20 km/l, skal skilles ad og genbruges i sofaer og sodavandsdåser.
Kun de biler, der er produceret efter 2015, skal eksporteres og sælges til lande uden for Europa. Her er der en forventning om, at både afrikanske og asiatiske lande vil købe de nyere biler til ordentlige priser, så noget af udgiften til de store skrotpræmier bliver dækket.
Det kan kun gå for langsomt med at få benzin- og dieselbilerne af vejen. Derfor lægges der af EU Kommissionen også et vist tidspres på de europæiske borgere. Den forhøjede skrotpræmie kan derfor kun opnås, hvis bilen skrottes mellem den 1. April og den 31. August 2024.
Hvert medlemsland vil i de følgende dage selv sørge for at tilsende den skrotblanket, der skal udfyldes, når man afleverer bilen hos den lokale ophugger. I Danmark bliver blanketten sendt gennem e-Boks til alle danskere, der har en personbil indregistreret. Med over 2.000 biler til salg på Bilbasen, der som udgangspunkt opfylder kriterierne, er der en ekstra lønningsdag i sigte.
Som et led i afstemningen af den forhøjede skrotpræmie var det også på tale, at et andet kriterium skulle være, at de 15.000€ ikke måtte bruges på en kinesisk elbil. Med frygt for en handelskrig med Kina blev dette dog ikke stemt igennem.
Bilbasen ønsker alle en fremragende 1. April(snar)!
Peugeot E-208 har indtil nu været prissat, som var den lavet af guld. Nu er der prisfald på helt op til 50.000 kr. på den franske elbil, men er det nok til at få kunder i butikken?
Den nye E 53 AMG er hurtig, ser hamrende godt ud og lyder lækkert, men den egner sig bedre til motorvej end snoede landeveje.
For andet år i træk er Tesla Model Y den mest solgte bil i de nordiske lande. Kun i Finland er den elektriske amerikaner ikke at finde på førstepladsen.
Toyota-elbilen bliver nu lidt mere attraktiv. Priserne ryger 30.000 kr. ned på flere udgaver, så BZ4X starter på 299.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.