Første tur: BMW i5 Touring er den første elektriske stationcar, der – næsten – kan det hele
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Affjedringskomfort som i en S-Klasse til en femtedel af prisen. Det er Citroën C5 X PHEV, vi taler om. Den franske flyder har en affjedring, som gør den unik i sin prisklasse – især nu hvor den store bil sættes 122.000 kr. ned.
2023 er de store prisnedsættelsers år, og vi har blandt andet set store prisfald hos Renault og Hongqi. Ved at sænke prisen på C5 X PHEV-modeller på lager i Danmark kan Citroën få tømt lageret og skubbet biler ud over rampen, inden afgiftsændringer træder i kraft og gør mange biler dyrere. Derfor gælder den nye pris også kun, til lageret er tømt – og med seneste indregistrering inden 31. december 2023.
C5 X PHEV er den største personbil, Citroën laver, og udover at være ekstremt komfortabel, har den meget fine pladsforhold og en god plug-in hybrid-drivlinje med 1,6-liters benzinmotor og en elmotor til i alt 225 hk. På en opladning kan den franske luksus-hatchback tilbagelægge op til 60 kilometer uden at bruge benzinmotoren.
Besparelsen hos Citroën er meget stor, og det er en usædvanligt stor del af den originale udsalgspris, der skæres væk. Kampagnetilbuddet gælder alle udstyrsvarianter i C5 X PHEV-modelprogrammet, men det er med basisudgaven Concorde, man sparer mest. Når ekstra udstyr og metallak regnes med, bliver det til de 122.000 kr.
Concorde-udgaven koster normalt 419.990 kr. med 10″ touchscreen, og for at den skal være udstyrsmæssigt i orden (med varme i forsæderne, adaptiv fartpilot, bakkamera mv.), skal den udstyres med Premiere Pack til 20.000 kr. Metallak koster 12.000 kr. Samlet pris på Concorde-udgaven er 451.990 kr., og det er den variant, Citroën sælger til 319.990 kr.
Byder Concorde ikke på nok udstyr, vælger man C5 X PHEV Palais til 384.990 kr. Så er den, i forhold til Concorde Premiere Pack, udstyret med 12″ touchscreen, stort head-up-display, el-betjent bagklap, indtræk i sort læder og 360 graders kamera. Skal det være den helt store luksusfest, venter Grand Palais-udgaven til 409.990 kr. med blandt andet panoramaglastag. Besparelsen er mindre – men 102.000 kr. sparet er også noget, der kan give en god fornemmelse, når man har skrevet under på den nye C5 X.
Hvis man går med C5 X PHEV i tankerne, så kan det lige nu slet ikke betale sig at købe den som brugt. 2022-modeller med Concorde Premiere Pack-udstyr og 6.-15.000 kilometer på tælleren står til salg på Bilbasen til langt over den pris, man lige nu får bilen til som fabriksny.
Den første elektriske stationcar fra BMW er lækker, har sublime køreegenskaber og masser af plads. BMW i5 Touring er tæt på at være en perfekt stationcar.
En rigtig Jeep har firehjulstræk, og nu har den lille Avenger endelig fået træk på alle fire. Med benzinmotor og to elmotorer kan den lidt af hvert i terrænet, lover Jeep.
Ny Suzuki Swift er mere økonomisk og mere komfortabel, men den er også dyrere end forgængeren. Basismodellen Upgrade har fuld sikkerhedspakke, men mangler et par andre ting for at være helt skarp.
Kia EV3 er elektrisk, kompakt, har lang rækkevidde – og et design, der skiller sig ud fra mængden. EV3 lanceres med to batteristørrelser, 204 hk og rækkevidde op til 600 kilometer.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.