Alting var bedre i gamle dage, er der nogen der siger. Generelt er det nok ikke rigtigt – nye biler er i hvert fald hurtigere og mere sikre end for år tilbage. Og mens man kan diskutere om elektronikken har taget for meget over, så er der i hvert fald ét punkt, hvor fortiden indiskutabelt havde mere af det sjove. Det gælder i Formel 1, og det gælder også i de familiebiler der bærer slet skjulte hentydninger til Formel 1. Vi taler om lyden – lyden af Formel 1 stoppet ned i en familiebil, der er til salg i Horsens.
Bilen står til 459.900 kr. hvilket er ca. det samme som en ny VW Golf GTI med under det halve antal heste og under det halve antal cylindre. Driftøkonomien skal du nok ikke sammenligne, men lyden. Lyden af en V10-motor er bare noget helt specielt.
Hør bare her:
Bilen i videoen har en Meisterschaft-udstødning, hvilket nok ville være for meget af det gode i hverdagen, men det er de samme toner, du får glæde af – bare i mere moderate mængder med standardudstødningen.
Færre cylindre og mindre spændende lyd
I dag har både BMW M5 og Formel 1-motorerne fået reduceret antallet af cylindre og fået en roterende lyddæmper i udstødningsrøret – en turbo.
En turbo er godt for trækkraften og i nogle tilfælde for økonomien, men den lægger også en kraftig dæmper på de toner, der gør en mangecylindret motor speciel. Ja, faktisk dæmper den også lyden fra indsugningen, der også normalt bidrager til symfonien. >>Se BMW M5 til salg på BilBasen<<
For ti år siden var det anderledes.
BMW M5 V10 fra 2005 til 2010 og med 507 hk er bare et bæst. Bygget med en sekventielt skiftende gearkasse kaldet SMG er den faktisk en racerbil i forklædning – en tung racerbil. Til bykørsel kunne systemet godt skifte lidt blidere. Men når du sætter speederen i gulvtæppet, så vågner det hele op til dåd. Hvert nyt gear er som et revolverskud, mens motoren igen får lov til at synge op til over 8.000 o/min – den nye BMW med V8 og turboer – kan kun tage 7.200 o/min. Motoren har fortjent vundet Engine of the Year i sin klasse flere år. Og ja – det er naturligvis ikke en rigtig Formel 1-motor – sådan en ville aldrig kunne holde – men den har samme opbygning.
At den nye V8 med 580 hk så er klart hurtigere til at reagere og komme ud af starthullerne, må man tage med – det er dig med V10, der har den ultimative lyd. Dig der har lyden af Formel 1 – altså den rigtige lyd – fra før de fik fjernet fire cylindre og fik lyddæmper i udstødningen.
Yaris Cross har ikke fået et egentligt facelift, men en mindre opdatering med nyt infotainmentsystem og mulighed for en stærkere hybrid med 130 hk. Basismodellen Essential er udgået, men laveste pris er alligevel holdt nede.
Vil du have det sjovt i hverdagen, men har ikke pengene til at privatlease en Mercedes-AMG? For kun 2.345 kr. om måneden kan du køre den sjove VW Polo GTI med 207 hk.
I 2021 blev denne Mclaren F1 solgt for lige over 142 millioner danske kroner. Nu er den til salg igen, men kilometertælleren er kun steget med 21 kilometer siden sidst.
Mercedes-Benz GLB er nu diskret opdateret til at tackle fremtidens pladsbehov med enten børn eller forbrydere på bagsædet. Vi kører Mercedes-Benz GLB 220 d.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.
Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.
Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.