Det er mere en usynlig overhaling end et egentligt facelift, når Mazda forfiner sine modeller – som den let fornyede Mazda 3, der har større infotainmentskærm på 10,25″.
Hellere gør det rigtigt fra starten end at skulle lave det om senere. Mazda har tiltro til langtidsholdbarheden af sine biler, og derfor er ordet facelift svært af bruge i forbindelse med det japanske mærke.
Mazda-designerne laver ikke store ændringer, hverken ude eller inde, bare for at gøre det, og nye motorer kommer ikke bare lige til, hvis der ikke er tale om en helt ny model. Et facelift hos Mazda er typisk en teknisk opgradering og lidt designmæssig forfinelse, som vi nu ser det med den kompakte 3’er.
“Faceliftet” er endnu ikke officielt for biler til det europæiske marked, men når Mazda strømliner modellerne i Japan, følger de europæiske varianter oftest med.
Skærmen vokser fra 8,8″ til 10,25″
Ændringer af designet? Dem er der ingen af, med mindre en ny lakering altså tæller. Ceramic Metallic er en ny metalfarve til Mazda 3. Mens den ikke rokker ret meget ved båden, så er der tale om en bil, som Mazda løftede sløret for i slutningen af 2018, hvor designet stadig holder 100 procent.
I kabinen er de største ændringer at se. Den gamle skærm på 8,8″ til infotainmentsystemet er erstattet af en ny på 10,25″. Der er stadig tale om en skærm uden touch-funktion, hvor det er drejehjulet ved gearvælgeren, man styrer det hele med.
Mazda har også endelig fundet plads til trådløs mobilopladning, som vi har savnet i den nuværende 3’er. En ny sensor overvåger føreren og holder øje med, om man bliver distraheret.
Hvornår den let fornyede Mazda 3 kommer til Danmark, ved vi endnu ikke.
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.