Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Den første rigtige hybrid fra Suzuki, hvor bilen har potentiale til at køre et par kilometer på strøm af gangen, kom fra Toyota. Swace Hybrid, stationcar i Golf-klassen, er intet mere end en Toyota Corolla med S-emblemer.
Suzuki er klar med sin helt egen hybrid, hvor både bil og drivlinje kommer fra producentens egne skuffer: Vitara S-Hybrid.
Den nye drivlinje erstatter den eksisterende 1,4-liters turbomotor med 6-trins traditionelt automatgear (129 hk), og det samme sker i den nye S-Cross fra efteråret. Finten er især, at man i den nye S-Hybrid især i bytrafik kan køre på strøm meget af tiden.
Den helt nye hybriddrivlinje i Vitara S-Hybrid er interessant af to grunde. For det første er brændstoføkonomien, hvis tallene fra Suzuki passer, langt bedre. 30 procent lavere forbrug end den tidligere 1,4’er med 6-trins automatgear.
Gennemsnitligt skal Vitara S-Hybrid kunne køre 18,9 km/l i basisversionen Active. – Det er en marginalt bedre brændstoføkonomi, end man får med den traditionelle 1,4 med turbo og manuel gearkasse, som fortsætter i salg.
LÆS OGSÅ | Første tur: Suzuki S-Cross er ærlighed i bilformat
Den anden grund til, at hybriden gør sig bemærket, er gearkassen. 1,5-liters benzinmotoren (med 102 hk, kendt fra Jimny) og el-motoren med 33 hk mødes nemlig gennem en manuel gearkasse. Suzuki vil endnu ikke ud med systemydelsen – de to motorers samlede ydelse. Men den bliver næppe så høj som for turbomotoren.
Den er automatiseret med en skifterobot, som er en mere simpel og vægtmæssigt lettere løsning end en automatgearkasse. Gearkassen skifter automatisk, men den kan også betjenes manuelt ved at vippe med gearvælgeren.
Vitara S-Hybrid finder vej til forhandlerne om få dage, nemlig i starten af april. To udstyrsversioner – og altså mulighed for at bygge på med firehjulstræk. Det er muligt på begge udstyrsversioner.
Den eksisterende Vitara 1,4 med turbomotor og 129 hk, koblet til en manuel gearkasse, koster fra 224.990 kr. med Club-udstyr. Den nye 1,5 S-Hybrid starter et udstyrsniveau højere, med Active, som er medvirkende til en startpris på 289.990 kr.
LÆS OGSÅ | Duel: Kia Ceed SW PHEV og Suzuki Swace Hybrid er strømførende stationcars på et stramt budget
Det er en merpris på 40.000 kr. i forhold til 1,4 med manuel gearkasse, som er en høj merpris i forhold til mange konkurrenters.
Med Active-udstyr følger LED-lygter, alufælge, adaptiv fartpilot, automatisk klimaanlæg, nøglefri betjening, blind vinkel-system og infotainment med 7″ touchscreen. I Vitara 1,5 S-Hybrid Adventure til 309.990 kr. får man også panoramasoltag, indtræk i læder/ruskind, p-sensorer for og bag og navigation.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.