Langtidstest: Xpeng G9 har fuldstændig styr på campingvognen
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Af: Esben Skrumsager / d. 30. januar 2019
Tesla har i årevis været blandt de fremmeste bilproducenter, når det handler om selvkørende teknologi. Som du eksempelvis kan se i vores video-test af Tesla Model X, er bilen udstyret med både teknik og software, der i praksis gør den nærmest selvkørende, og ambitionen hos den amerikanske elbil-producent er da også entydigt at kunne gøre føreren overflødig.
Men netop den moderne teknologi i Tesla har fået de svenske myndigheder til at true med at sende mærkets modeller i skammekrogen:
– Vi har en artikel 29-procedure på Tesla. Det betyder, at vi undersøger, om Sverige bør stoppe Tesla fra at sælge biler i seks måneder, hvis der er en alvorlig trafiksikkerhedsrisiko, siger Anders Gunneriusson fra Transportstyrelsen i Sverige til Svenska Dagbladet.
Artikel 29 referer til en EU-regel, som tillader medlemslande at stoppe salg af bilmodeller, hvis de udgør en sikkerhedsrisiko. Også selv om bilerne er godkendte i EU.
Problemet består i, at Tesla løbende opdaterer sine styresystemer trådløst. Og det sker udenom myndighedernes kontrol. Derfor har Transportstyrelsen i Sverige frygtet, at der lige pludselig kan rulle selvkørende biler på vejene, der kan udgøre en alvorlig sikkerhedsrisiko.
De svenske myndigheder har efterfølgende kontaktet både hollandske myndigheder – hvor Tesla-modellerne er typegodkendt – og EU om problemstillingen. Men det er der ikke kommet noget ud af.
I en mail, som det svenske dagblad har fået indsigt i, skriver den svenske Transportstyrelsen til hollandske myndigheder, at Teslas autopilotsystem “ser ud til at være (…) nærmest selvkørende”, og at styrelsen ikke mener, det overholder gældende lovgivning.
Transportstyrelsen åbnede sagen mod Tesla helt tilbage i 2015, og siden da har man altså arbejdet på et midlertidigt forbud.
Men ifølge Teknikens Värld har Transportstyrelsen nu indstillet sagen. Foreløbigt i hvert fald:
– Det er en sag, som vi har fulgt i tre år, og som vi nu afslutter, eftersom risikoen for ulykker med autopilot-systemet ser ud til at være mindsket, siger Anders Gunneriusson til det svenske medie.
Han understreger dog, at “…sker der én ulykke i Sverige, som har med det her at gøre, vil vi gribe ind og åbne sagen igen”.
Nærmer sig enden, men ikke uden en vigtig opgave: kan den trække noget? 1.500 kilo.
Målet med denne Ugens fund var simpel: At bygge verdens hurtigste firedørs sedan. Det lykkedes, og nu kan den blive din!
Seat Leon kører stadig parløb med Cupra Leon, men faceliftet af Cupra-modellen gør det trods alt muligt at se forskel. Leon er nu også opdateret med nye motorer og nyt infotainment, men uden designændringer.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.