Hvis der er noget, VW kan finde ud af, er det at bygge solide biler, hvor man ved, hvad man får. Der er sjældent noget, der stikker af i en eller anden outreret designretning – men der er også sjældent noget, der falder helt igennem.
Det er præcist den oplevelse, jeg har med Golf GTE. Den kan rigtig meget, uden at gøre det helt store væsen af sig, og jeg har fundet tre ting i den, som er lette at hade og elske på samme tid. Hør hvilke, når jeg kører VW Golf 8 GTE lige her.
1: Elsker modernitet
Det var med Golf 8, at VW for alvor trådte ind i den moderne tidsalder, hvilket mærkes tydeligst i kabinen. Herinde er det moderne minimalisme, der præger udtrykket. Det var noget, der kom bag på folk ved lanceringen i slutningen af 2019, men som i dag blot betyder, at Golf 8 ingenlunde føles udateret.
De to 10” skærme, der ligger i forlængelse af hinanden, er krystalklare i opløsningen, mens infotainmentskærmen lystrer præcist. I foråret fik systemet tilmed en større softwareopdatering, hvorfor det glider afsted uden tøven.
Det er langt fra alle materialerne, man er helt oppe at ringe over i VW Golf 8 GTE og alligevel, så spiller det bare, som det skal. Det føles solidt, og når man som chauffør er pakket pænt ind af de to, moderne skærme, føler man fuldstændigt, at den er fulgt med tiden trods to år på bagen.
… hader touchknapper
Moderniteten er ramt så godt, at Golf 8 ikke er aldret en tomme på to år. Det er en flot bedrift – men det er ikke uden ofre. I jagten på modernitet er alle fysiske trykknapper skrottet og erstattet med touchknapper, der bare er bøvlede.
Tag eksempelvis touchbar-slideren under infotainmentskærmen: Den er uoplyst og uden haptisk feedback, hvorfor man ikke har en jordisk chance for at se, om man skruer op for lydanlægget eller klimaanlægget. Touchknapperne på rattet er med haptisk feedback, men stadig syv gange mere besværlige at benytte end en dreje- eller trykknap. Dumt!
2: Elsker sportssæder
Hvis jeg må have lov at blive i kabinen for en stund, så er forsæderne i VW Golf 8 GTE ganske at blive blød i knæene over. Det er sportslige stole i ‘cup’-stil, der følger med, når man bestiller sin Golf i enten GTE eller GTI-trim.
Man kan tilføje nok så mange elektriske justeringsmuligheder til en stol, men hvis ikke grundformen er lige i øjet fra begyndelsen, er den slags lige meget. I VW Golf 8 GTE sidder man godt, fra man sætter sig ind, og så er manuelt håndsving til justering mere end fint for mig.
… hader dårligt udsyn
Det er dog kun passagererne på forreste række, der sætter pris på de store sportsstole i Golf GTE. De optager nemlig meget plads med deres brede skuldre, hvorfor man som bagsædepassager reelt ikke kan følge med i trafikken foran.
3: Elsker hurtig hybrid
Når der står ‘GTE’ på VW Golf 8, blandes fornuft med ufornuft. For på den ene side får man et batteri på 13 kWh og en elektrisk motor med 110 hk, der sammen giver omkring 45 km på ren strøm i virkelighedens verden. Luften holdes ren i lokalområdet og man kan trille på job med ren samvittighed.
På den anden side får man en samlet systemydelse på 245 hk og 400 Nm, der skubber en fra 0 til 100 km/t på kvikke 6,2 sekunder. Det er nøjagtigt så hurtigt som VW Golf 8 GTI. De 83,3 km/l, som Golf 8 GTE er opgivet til, er selvfølgelig ren fantasi. Alligevel er økonomien ganske garanteret bedre end den, man kan præstere med den halvtørstige 2-liters kværn, som man får i GTI.
Det er dét, der er let at elske. I VW Golf 8 GTE får man GTI-dynamik i form af en stram undervogn, et tungt styretøj og en kvik acceleration. Alt imens kan man stadig minimere benzinforbruget ved at klare småturene på ren strøm. Batteri og elmotor kan hive bilen til 130 km/t, og selv når førstnævnte er fladt, er benzinmotoren på 1,4 liter nogenlunde nøjsom.
… hader dårlig plads
Hybridpakken både vejer en del samt optager en del plads. Mervægten på 176 kg sammenlignet med GTI tager naturligt spidsen af dynamikken, men det er næppe noget, som os dødelige uden professionel racerlicens mærker til.
Mere kritisk er det med pladsen, hvor batteriet er monteret i bagagerummets bund og optager hele 100 liter sammenlignet med GTI. Der er i alt 273 liter til rådighed i VW Golf 8 GTE, og det er altså tanden for lidt, hvis man pønser på at medbringe en barnevogn.
Elsker eller hader man VW Golf 8 GTE?
Alle gode ting kommer med kompromisser og aber dabeis, og i VW Golf 8 er de ganske overskuelige. VW Golf 8 GTE er først og fremmest en Golf, hvorfor at grundproduktet er lige så solidt, som man forventer det.
Tilførelsen af hybridsystemet er som at smide lidt jalapeño i den sammenkogte gryderet om onsdagen. For hvor lidt chili både er et spicy twist til retten, man kender, samt godt for forbrændingen, er hybridsystemet i Golf GTE både godt for miljøet samt for humøret, når man tager den kringlede bagvej hjem.
VW Golf 8 GTE er svær at være sur på og har fulgt særdeles godt med tiden, hvorfor man naturligt er mere tilbøjelig til at elske end at hade. Og endnu mere nu, hvor det er blevet officielt, at VW Golf 8 bliver den sidste traditionelle Golf, der kan fås med forbrændingsmotor.
VW Golf 1,4 TSI GTE
Motor: R4, 1.395 cm3 + elmotor Ydelse: 245 hk / 400 Nm 0-100 km/t: 6,2 sekunder Tophastighed: 225 km/t Forbrug: 83,3 km/l Batterikapacitet: 10,4 kWh (brutto 13 kWh) Elektrisk rækkevidde: 62 kilometer Mål (L/B/H): 428/178/148 cm Køreklar vægt: 1.549 kilo Bagagerumsvolumen: 273-1.129 liter
Pris: 414.995 kr. (Golf 8 fås fra 318.995 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst Beskatningsgrundlag, firmabil: 399.998 kr.
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye Ford Explorer spiller i en vigtig klasse, og vores første test viser, at Ford med hjælp fra Volkswagen har lavet en velkørende elbil med lang rækkevidde.
Den faceliftede BMW 1-serie står lige nu for et af de bedste tilbud på privatleasing. Versionen 120 med 170 hestekræfter fås på 12 måneder kontrakt til 3.495 kr. om måneden.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.
I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.