december 18, 2022

Test: Fint forbrug i velkørende Honda Civic

Der er mindre rumskib over den ny Civic. Der er også hybrid uden kabel, 184 hk og godt med udstyr – er dét nok til få Honda tilbage på sporet?

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Honda Civic har en lang og glorværdig historie. I sommer kunne modellen fejre 50-års fødselsdag og med næsten 30 millioner solgte eksemplarer kender alle mindst én, der har ejet en Civic. Min far havde en Honda Civic som første bil – det samme havde jeg.

Selvom mit Civic-ejerskab sluttede i 2015, er det en model, jeg har fulgt tæt. Et følgeskab præget af vemod. På et tidspunkt i 00’erne, omkring ottende generation, begynder kæden at springe af, og for hver generation herefter er Civic blevet mere outreret, mens salget herhjemme er dykket i takt.

Indtil nu, måske? Den 50 år gamle Civic kører nu på 11. generation, der, foruden et design med væsentligt mindre banjo, lover dynamik og avanceret hybridteknologi. Er Honda tilbage med den ny Civic?

Håb til hybrid

I 2020 solgte Honda 698 personbiler i Danmark. Et lavt tal, der blev halveret i 2021 med et totalsalg á 336 biler… Det er over 100 biler mindre end Dacia solgte af deres Sandero samme år. Honda har med andre ord brug for en revolution.

Til revolutionen har Honda forhåbninger til hybridsystemet, der udgør den eneste tilgængelige motorpakke i den ny Civic e:HEV. Det lugter lidt af Toyota uden helt at være det. For mens det rigtigt nok er et lukket kredsløb, der ikke kan oplades, er den 2-liters benzinmotor i Civic sjældent mere end en generator.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota Corolla Cross er ren fornuft fra ende til anden

Honda Civic drives hovedsageligt af to elmotorer, der er koblet op på et 1,05 kWh batteri. Det er et lille batteri, og derfor skaber benzinmotoren strøm for at holde juice på, når man kører. Kun ved større kraftanstrengelser hvor elmotoren taber pusten, eksempelvis ved motorvejshastigheder, tager benzinmotoren over.

Kræfterne fra benzinmotoren formøbles af en e-CVT-enhed, der altså ikke er en CVT-gearkasse, selvom navnet antyder det. Enheden sender kræfterne rundt i systemet: Fra benzinmotor, til batteri, til elmotor og siden til forhjulene. Den elektriske CVT-enhed har indlagte trin, til når omdrejningerne sættes i sving. 

Hybridsystemet er en avanceret sag, der, i følge Honda, skal sikre, at man får en Civic med en fuld hybridoplevelse, ren elektrisk fremdrift og høj effektivitet – uden opladning. En effektivitet med op til 20 km/l, 108 gram CO2 pr. km. og en rækkevidde på op til 840 km.

En fed form for fornuft

En fuld hybridoplevelse med høj effektivitet ligger ret langt fra det, jeg forbinder med Civic. Heldigvis er Honda gået en ekstra mil for at få den ny Civic til at køre som en rigtig Civic og formår at integrere de fornuftsbetonede hybridtiltag i bilens dynamik.

LÆS OGSÅ | Test: Prisen ødelægger turen i Audi A3 Sportback

For det første er en systemydelse på 184 hk pænt, og når disse kræfter tilmed leveres af to elmotorer, opleves et kvikt, elektrisk skub, når man vil hurtigt ud af starthullerne. Dertil er de indlagte trin i e-CVT-enheden ganske veludførte og giver oplevelsen af en god, gammeldags benzindrevet Civic. Kun i Sport modus opleves disse trin som kunstige.

Kører man friskt, opleves en tyngde, der understøttes af en kontant undervogn samt et kødfuldt styretøj, der er dejligt tungt, men som mangler lidt følelse. Selvom Civic ikke viser skyggen af krængning, er den ikke helt så sjov som Ford Focus eller Seat Leon i snævre sving. I stedet får man en tillidsvækkende stabilitet, når man kaster den rundt.

Generelt virker chassis og undervogn virkelig velsammensat, hvilket i al sin enkelthed gør køreoplevelsen i Civic til en sikker fornøjelse. Selvom undervognen er til den kontante side, administrerer den ujævnheder udmærket – og det er trods 18” sutter på testbilen.

LÆS OGSÅ | Test: Der er stadig noget, Ford Focus er bedst til

Stabiliteten fra landevejen følger med ud på motorvejen, hvor Honda Civic ligger plant, som den skal. Eneste minus her er, at et ellers lavt støjniveau stiger, da benzinmotoren her er på arbejde konstant mens de store fælge kaster en pæn mængde vejstøj ind i ligningen.

Det fine forbrug

Apropos motorvej, så er det dér, jeg bruger størstedelen af min tid med Honda Civic. Faktisk tilbagelægger jeg 1.100 km i løbet af ugen, jeg tester den, og her er mindst 800 af dem på motorvej, hvor jeg er en ivrig ydersporsbilist med tung speederfod og lav tålmodighed.

Trods dét præsterer Honda Civic en gennemsnitlig benzinøkonomi på næsten 17 km/l, hvilket en downsizet benzinmotor med mild hybrid ikke kan hamle op med. Desuden kan forbruget sagtens snige sig tæt på de 20 km/l, da hybridsystemet overrasker positivt med mængden af elektrisk kørsel i byen trods et småt batteri.

Kabine og genfunden kærlighed

Ved første øjekast ligner det arketypen på en japansk kabine. Der er mørkt, dunkelt og som udgangspunkt ikke særligt spændende indvendigt i Civic. Det er dog kun indtil, man kratter i overfladen. Honda har nemlig tænkt over tingene og hentet plastmaterialer fra øverste hylde.

Kabinen byder på et dedikeret klimapanel med lækre drejeknapper og et generelt intuitivt, no-bullshit-layout, hvor alle funktioner nås og forstås fra førerpositionen. Luftdyserne er integreret i instrumentbordet og pakket væk bag et honeycomb-gitter, der strækker sig på tværs af kabinen, hvilket bidrager til et rent og moderne look.

LÆS OGSÅ | Duel: Hvor ens er Peugeot 308 Hybrid og DS 4 E-Tense?

Pladsforholdene på bagsædet er udmærkede uden at være prangende. Den hældende hatchback-bagrude tager lidt af højden og påkræver passagerer over 1,85 meter at bøje nakken. Til gengæld pakker bagagerummet flotte 404 liter med en stor og overskuelig åbning, hvilket er bedre end konkurrenterne.

Selvom kabinen er fed, er det det udvendige design, der gør mig gladest. Jeg kommenterer sjældent på design, da det altid vil være smag og behag, men jeg er nødt til at påpege, at min følelse af vemod og væmmelse er pist forsvundet – erstattet af genfunden kærlighed.

Den ny Honda Civic er mere nedtonet uden et virvar af plastikgæller og falske luftindtag. Civic er igen ‘bare’ en klassisk, stilren hatchback, og det klæder den! Tag så den hvide lakering med 18” sorte fælge, der følger med i Advance-udstyrsniveau, og så ser den faktisk kæk ud – præcist som i gamle dage.

Der er potentiale

Den ny Honda Civic er bundsolid. Hybridsystemet fungerer sømløst og giver et flot forbrug, køreegenskaberne er velafstemte og stabile, kabinen er moderne og velbygget, mens det udvendige design ikke længere er kvalmeinducerende.

Der er potentiale for, at Civic får Honda ind i kampen igen herhjemme – særligt fordi startprisen er pæn. Basisudgaven Elegance starter i 355.900 kr. med udstyr som LED-forlygter, 17″ alufælge, klimaanlæg, varme i forsæderne, 9″ infotainment, trådløs CarPlay, bakkamera, nøglefri betjening og adaptiv fartpilot.

LÆS OGSÅ | Duel: Peugeot 308 vs. 3008 – Stationcar eller SUV?

Testbilen er topudgaven Advance, der starter i 439.900 kr med adaptive LED-forlygter, digital instrumentering, panoramasoltag, varme i rattet, Bose-lydanlæg, el-justerbare forsæder og indtræk i sort læder. Lækre sager, men også til en pris, der er for høj til, at det rigtigt giver mening.

Den veludstyrede basisvariant Elegance er mere relevant at holde op mod konkurrenterne, hvor Toyota Corolla Hybrid står først for med et tilsvarende hybridsystem. Den står i øjeblikket uden priser, fordi der er en ny model på trapperne. Den startede dog små 10.000 kr. med et tilsvarende smart hybridsystem dog uden samme udstyrsniveau som Civic.

Er mild hybrid nok til at dulme klimasmagen i munden, fås Focus til 365.540 kr. og en dårligere udstyret Leon til 326.320 kr. I recessionstider med benzinøkonomi for øje er det dog mere relevant at sammenligne med PHEV’ere som 308 og Astra, der starter i henholdsvis 389.990 kr. og 339.990 kr.

Den ny Honda Civic lander således lige i smørhullet, da den er mere økonomisk end de milde hybrider og giver hybridfølelsen uden at kræve ladeboks, -kabel og -abonnement. Om det er nok til at få Honda tilbage på ret køl herhjemme, må tiden vise – men sikkert er det, at Civic er tilbage i flot form.


Honda Civic E:HEV Advance

Motor: R4, 1.993 cm3 + elmotor
Ydelse: 184 hk / 315 Nm
0-100 km/t: 8,1 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 20 km/l
CO2-udledning: 
114 gram/km
Mål (L/B/H): 
455/180/140 cm
Køreklar vægt: 
1.533 kilo
Bagagerumsvolumen: 
410-1.220 liter
Startpris: 
439.900 kr. (Civic fås fra 355.900 kr.)

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS