Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Elektrificering kan gradbøjes. Hvornår en hybrid er en hybrid og en plug-in hybrid er en plug-in hybrid, er et bøjeligt begreb. En Suzuki Swift Hybrid er 10 procent så meget hybrid som en Toyota Yaris Hybrid, men i Suzukis øjne er den stadig en hybrid.
Både Toyota RAV4 Plug-in Hybrid og Mercedes-AMG GT 63 S E Performance er plug-in hybrider. Men bortset fra porten til ladekablet og et batteri har de intet til fælles. Intet. RAV4 er en plug-in hybrid som 99 procent andre plug-in hybrider. Den kan køre på strøm, ret langt faktisk, og den gør det for at spare benzin.
LÆS OGSÅ | Helligbrøde eller på høje tid? Mercedes-AMG C 63 S er en firecylindret PHEV
AMG GT 63 S E Performance, som jeg for nemheds og mine hårdt skrivende fingres skyld herefter kalder GT 63 SEP, er en plug-in hybrid, fordi den skal være så stærk som mulig. Så stærk at vi er i de luftlag, hvor 20, 30 eller 40 hk ikke gør noget som helst udslag.
GT 63 SEP er den første hybrid fra AMG, kabel eller intet kabel. Den har sin smukke V8-motor fra GT 63 S i behold, og så har den elmotor til ekstra overflod og vulgaritet til baghjulene. Den har, og her er tallet præcist, 843 hk.
Jeg kan huske, hvor frustreret jeg var over min brors røde monstertruck, da jeg var lille. En radiostyret, fjernbetjent en med store gummihjul. Legen var først lige gået i gang, når batteriet fik plast-pickup’en til at strande i havejunglen.
Frustrationen har jeg smidt, og det er mere et indre fnis jeg laver, når jeg ser på batterikapacitet og elektrisk rækkevidde i GT 63 SEP. 6,1 kWh i batteriet, op til 12 kilometer på vejen. Den store AMG er som mange andre plug-in hybrider på punktet rækkevidde. Den lover 8-9 kilometer på en opladning, smider strømmen dobbelt så hurtigt. Så 5-6 kilometer måske.
LÆS OGSÅ | Test: Superlynet fra AMG
Den kan oplades, fordi det giver mulighed for et større batteri end i en hybrid, der kører med lukket system og uden kabelopladning. Der gemmes mængder af strøm, cirka en fjerdedel af kapaciteten, til at man altid kan lave supersportsvognsnarrestreger.
For mit vedkommende ikke den pinlige slags. Ikke noget med at køre 80 km/t i 2. gear gennem midtbyen i Aarhus. I byen kører jeg hellere 2 km/t for langsomt i et monster som GT 63 SEP. Jeg kunne, hvis jeg ville, være vild, men det er kun tåber, der leger sådan med ilden.
Heldigvis for mig falder testugen sammen med en præsentation i Berlin, og den tyske Autobahn har plads til at lade V8’eren med 639 hk ånde frit og lade elmotoren med 204 hk suge elektroner ud af det lille batteri hurtigere end politiet tillader.
LÆS OGSÅ | Første C-Klasse AMG med fire cylindre
Når man kommer fra den danske grænseovergang, er man tæt på freie Fahrt, og muligheden for at teste den elektronisk begrænsede topfart. Begrænset til 316 km/t, ikke 250 eller 270 km/t. Nedbremsninger fra bare 200 km/t, når tyskernes ikke mere så gennemtænkte overhalinger i ydersporet kræver det, giver strøm til næste brutale acceleration.
Elmotorens grund til at være med i AMG-konstellationen er kræfterne, men de kommer i realiteten i anden række. Ikke så meget i realiteten, for på Autobahn er de det første, jeg udnytter og holder øje med. I ønskesituationen, som er den GT’eren er lavet efter, er et sænket forbrug det bærende princip.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Mercedes-AMG SLS er den første rigtige AMG
12,7 km/l og 180 gram CO2 for hver kilometer i et monster med 843 hk? Hvis bare det var præcis sådan. Den næsten halverede udledning i forhold til GT 63 S uden elmotor og batteri, hvor kun V8’erens 639 hk kræver foder, kan opladning og yderst elskværdig kørsel føre til.
Men hvem kører på den måde? Tanken i GT 63 SEP er som en endeløs dyb brønd. Bare med modsat fortegn. Det er en brønd, der tager og ikke giver. Jeg tør ikke måle forbruget, men med marchfart på 230 km/t mod Berlin, tilsat nogle vilde accelerationsryk, er der dømt hyppige besøg am Tankstelle.
V8’eren sørger for dramatik og lydorgier på et niveau, som er os mindre og mindre forundt i den elektrificerede tid. Er standardindstillingen for lidt på lydsiden, kan man skrue op for tonerne og dramatikken, men GT 63 SEP er et muskelmonster, ingen sportsvogn, og jeg falder hver eneste gang hurtigt tilbage til normaltonen.
LÆS OGSÅ | BMW XM er den første rene M-model siden M1
Den store GT gør det perfekt med lyden fra mekanikken, kontakt med underlaget og tung, solid styring på motorvejen. Der står GT på pakken, grand tourer, og der er GT i pakken. 230 kilo mere end GT 63 S med 639 hk vejer GT 63 SEP, og det gør den til en kolos på enhver anden type vej.
Jeg har aldrig prøvet den ikke-elektrificerede GT med 639 hk, så hvor meget det betyder for bilen som hele, at den er svagere, men også meget lettere, ved jeg ikke. Men jeg kan læse data på et stykke papir, og de ekstra 204 hk fra elmotoren giver kun en 0-100-tid, som er 0,3 sekunder lavere.
LÆS OGSÅ | Test: Audi RS 6 Avant er en af verdens hurtigste og fedeste stationcars
2,9 sekunder er fedt at kunne prale med. Det er alt under 3 sekunder. I virkeligheden er 3,2 sekunder ikke spor langsommere end 2,9 sekunder, men folk elsker at sammenligne tal, og hvis det er alt, hvad man går op i, får man mere af det hele i GT 63 SEP. Flere kræfter, mere fart – mere vægt.
Med elektrificeringen som noget, der skal skabe bro til de fuldelektriske AMG-modeller er GT 63 SEP både værdifuld og ligegyldig. Elmotoren sparer lidt, giver monsterkræfter at prale af, men det er en stor teknisk opgradering med hvad der ligner en meget lille gevinst.
SPECIFIKATIONER
Mercedes-AMG GT 63 S E Performance
Motor: V8, 3.982 cm3 + elmotor (bag)
Ydelse: 843 hk/1.470 Nm
0-100 km/t: 2,9 sekunder
Tophastighed: 316 km/t
Forbrug: 12,7 km/l
Batterikapacitet: 6,1 kWh
Elektrisk rækkevidde: Op til 12 kilometer
Mål (L/B/H): 505/195/149 cm
Køreklar vægt: 2.380 kilo
Bagagerumsvolumen: Ikke oplyst
Pris: 3.900.100 kr. (AMG GT fås fra 2.606.098 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.