På overfladen kan det se ud som om, at VW ID. Buzz og Mercedes-Benz EQV henvender sig til samme målgruppe. Det er to lange, praktiske og elektriske busser med store batterier og smarte skydedøre. Virkeligheden forholder sig dog noget anderledes.
For mens de VIPs, der hentes i en ID. Buzz, er udstyret med flyverdragt og figenstang, er det slips og Rimowa-kuffert, der karakteriserer bagsædepassagererne i en EQV. Det er en kendsgerning, som prisen blandt andet dikterer, og den er ikke blevet lavere i forbindelse med det seneste facelift.


Hvilket facelift?
Det er et ganske bogstaveligt facelift, der er foretaget af Mercedes-Benz EQV. Her er en ny, blank kølergrill, en let revideret forkofanger, nye for- og baglygter med forbedret LED-teknologi samt nye fælgdesigns at købe sig til. En ren optisk opdatering.
Rent strukturelt er der ikke ændret noget ved EQV. Den kører på en uændret platform med uændret drivlinje, der har haft sin gang i Mercedes’ modelprogram siden 2020. Det betyder 90 kWh batteri, elmotor med 204 hk på forakslen og en rækkevidde på op til 351 kilometer.



Indvendigt er der også sket lidt. Nærmere bestemt er EQV kørt ind i Mercedes’ moderne tidsalder, så man nu får de to 12,3” skærme til instrumentering og infotainment, som kører med det herlige MBUX-system. Det er nydeligt at se på, let at finde rundt i og står som en massiv opgradering fra den grovkornede varevognsskærm, man fik før.
Integrationen af det nye skærm-setup betyder også, at man naturligt har genbesøgt instrumentbordet. Her er nu træ eller aluminium, der, igen, rykker EQV længere væk fra varevognssegmentet.
Eneste negative ved kabinemanøvren er, at man også får det nye rat fra Mercedes. Nok er det pænere at kigge på, men touchknapperne er irriterende at benytte – præcist som det er tilfældet i nu snart alle Mercedes-modeller.





Altid rigelig plads
Mercedes-Benz EQV fås med enten seks, syv eller otte sæder og bestilles i enten en lang udgave som testbilen, der måler 5,14 meter, eller en ekstra lang udgave på 5,37 meter.
Anden sæderække kan let forskydes, mens tredje sæderække kræver lidt mere grundig baksen rundt. I hvert fald hvis man vælger en bænk med plads til tre, som i testbilen. Uanset hvordan man skruer det sammen, er der altid rigeligt med plads.
Hvis man kører med virkeligt vigtige kunder, bør EQV vælges med seks sæder, da man her får individuelle pilotsæder med høj komfort. I testbilen bliver bænken på tredje række lidt som i skolebussen, hvilket kan være praktisk, men ikke føles udpræget luksuriøst.



Bagagerummet rummer op til 1.030 liter bag tredje sæderække, men i virkeligheden nok lidt mindre, hvis der skal sikres optimalt med benplads mellem sæderne. Uanset hvad bør man dog kunne finde fint med plads til kufferter – også med bilen fuld af VIPs.
Den vigtigste plads i bilen er selvfølgelig førerpladsen, hvor man heldigvis kommer hurtigt til rette. Den længdejusterbare sædehynde er guld værd, når man bruger mange timer i stolen, og sammen med det bløde armlæn sikres en position, der må give grønt lys fra Arbejdsmiljøtilsynet.
I testbilen savner jeg sædeventilation, der kan tilkøbes for 8.106 kr., men som reelt set burde følge med i en Mercedes i dette prisleje. Det samme kan siges om eljusterbart førersæde, der alene koster 22.906 kr.

EQV kæmper med kampvægten
Hvis ikke de mere end fem meter i totallængde giver dig en forståelse af, at Mercedes-Benz EQV er en stor bil, gør kampvægten på over 2,8 tons det måske. Det er ikke langt fra en klassificering som lastvogn, og det mærkes, når man kommer bag rattet.
Et let styretøj sikrer, at EQV ikke opleves som et klodset skrummel under snævre manøvrer. Det er rart i storbyen samt i parkeringshuse, hvor den skjuler sin højde og drøjde fint. Storbyen har dog en anden udfordring, som EQV har sværere ved at tøjle.
Små ujævnheder mærkes altid. Ikke som ildevarslende stød gennem kabinen, men i stedet som en nervøs dans, hvor de mange kilo altid er lidt i bevægelse.


Som VIP-kunde er det næppe noget, man bider mærke i fra lufthavn til hotel, men som chauffør eller familiefar kan det vise sig en større prøvelse. Til sammenligning kører en ID. Buzz langt mere uniformt og mere som en almindelig personbil, hvilket måske skyldes den knap 200 kilo lavere vægt. Og det faktum, at den er baseret på MEB-platformen, som stammer fra Volkswagens elektriske personbiler.
Støjisoleringen er der stadig rigtig fint styr på i Mercedes EQV, og det er ikke givet i store, kassede biler, hvor lyden har det med at blive kastet rundt i kabinen. Vind- og vejstøj beherskes her med overbevisning, og man hører kun vinden omkring sidespejlene i dieselmotorens fravær.
En anden ting, der udfordres af vægt, højde og drøjde, er naturligvis rækkevidden. Med samme aerodynamiske kvaliteter som en legoklods og en aldrende batteripakke er de 350 kilometer, den er opgivet til, svært opnåelige. Her er der altså bare mere at give af i en lang ID. Buzz, hvor udgangspunktet er 460 kilometer på en opladning.

Hvad koster den?
Der er ingen pæn måde at pakke det ind på. Mercedes-Benz EQV 300 Lang Avantgarde starter i 915.508 kr. Det er lige over 400.000 kr. mere end en VW ID. Buzz Lang Style+ med flere kræfter, længere rækkevidde og sågar et højere udstyrsniveau.
Der er nemlig en forholdsvis lang liste af udstyr, som man skulle tro var standard i en stor Mercedes-Benz – men ikke er det. Og vil du have det, bliver det hurtigt dyrt. Meget dyrt.
Vil du have en anden lakering end hvid, rød eller blå? 25.000 kr. Vil du have elektriske skydedøre og bagklap? 34.000 kr. Her kan højre og venstre skydedør dog gøres separat elektriske for henholdsvis 10- og 17.000 kr. Elektrisk justering af førersædet koster knap 23.000 kr., og passagersædet det samme.

DEN ENDELIGE DOM
Det er ikke familien, der er målgruppen for Mercedes-Benz EQV. Det er firmaerne, der fragter de fine folk fra lufthavnen og til hotellet, konferencecenteret eller den røde løber. Udfordringen for EQV er, at den siden første lancering har fået konkurrenter, der ligner den i formen – og som faktisk også kan befordre familien.
Af den årsag slipper Mercedes-Benz EQV ikke så let. For i alle andre henseender end fornem persontransport i professionelt regi får den rockerprygl af VW ID. Buzz og enhver anden elbil, der rummer syv personer i øvrigt.
Udformningen af kabinen og den oplevede kvalitet er med opdateringen en Mercedes-Benz værdig, pladsen er rigelig, og så er den musestille. Men med aldrende batteripakke og dertil tvivlsom rækkevidde samt en tårnhøj pris har EQV ikke rigtigt noget at skyde med som elbil til den store familie.
Mercedes-Benz EQV 300 Lang Avantgarde
Motor: Elmotor (fortil) Ydelse: 204 hk/365 Nm 0-100 km/t: 12,1 sekunder Tophastighed: 140 km/t Forbrug: 28,4 kWh/100 kilometer Rækkevidde: 351 kilometer Batteristørrelse: 90 kWh Ladekapacitet: 110 kW Mål (L/B/H): 514/192/190 cm Køreklar vægt: 2.873 kilo Trækvægt: 0 kilo Bagagerumsvolumen: 1.030 liter Pris: 915.508 kr. (EQV fås fra 768.710 kr.) Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 40.000/8.995 kr. (EQV fås fra 40.000/5.595 kr.) Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst