Salget af kinesiske elbiler brager frem i Danmark
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Af: Morten Bek / d. 23. maj 2020
Mercedes-Benz G-Klasse, måske bedre kendt som Geländewagen, er den rene Dr. Jekyll og Mr. Hyde. Når det er lyst udenfor, og alle går på arbejde, er G-Klassen på job som skovhugger, terrænmester og trailertrækker. Når mørket falder på, skifter den kantede firehjulstrækker karakter og bliver en gemen gangster, provokatør og pralrøv.
SE OGSÅ | 3 hurtige familiebiler til under 100.000 kr.
Da Geländewagen blev født i 1979, var den 100% den arbejdsomme og flittige Dr. Jekyll. En firehjulstrækker til militært brug og virkelig grove opgaver. Men som årtierne er rullet over den, er den arbejdsduelige Benz blevet mere og mere lyssky – mere og mere Mr. Hyde, som hænger ud med rigmænd, oliemilliardærer og rappere på boulevarder, badet i neonlysets skær.
Ikke så underligt, at G-Klassen derfor får mest opmærksomhed i AMG-versionen. G 63, som den hedder, med V8, 585 hk og lyd som en tunet fiskekutter, er dén alle taler om. Med det ikoniske design, tilsat kæmpe hjul, meget tonede ruder og den pralende motorlyd, vender alle sig om efter AMG G 63.
Motor: R6 diesel, 2.925 ccm
Ydelse: 330 hk / 700 Nm
0-100 km/t: 6,4 sek.
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 9,1 km/l
Startpris: 2.590.103 kr.
Men G-Klassen er, ikke ret langt nede under overfladen, stadig et virkelig specialiseret stykke værktøj, som du kan udsætte for ekstremer i terræn og som trækhest. Den er stadig i den helt nye udgave fra 2018 bygget op på en ramme og med robusthed i alt hvad den har, selv om den er indrettet som en luksusbil og fyldt med mere udstyr end nogensinde før. Derfor har den grå testbil heldigvis også en stor dieselmotor på 3 liter med 700 Nm – ikke en (hysterisk) benzinmotor med otte cylindre og 586 hk.
Den første dieselmotor i G-Klassen, i modellen 240 GD fra 1979, på 2,4 liter, havde en ydelse på 72 hk. Nu har den svageste dieselmotor 245 hk (G 350 d), og testbilens 3-liters motor har meget, meget respektable 330 hk. Langt flere hestekræfter, end der er brug for til at trække en kæmpe trailer eller mose sig gennem tungt mudder. Hvordan drejningsmomentet falder, gearingen er lagt og om dækkene er grove nok (til terræn, ikke mudder), er meget vigtigere end høje tal for hestekræfter.
Men mange hestekræfter er rare at have til de store veje, dem med asfalt, og de er også rare i en bil, som er designet med vindmodstand som en kummefryser med en anden kummefryser stablet ovenpå. G 400 d flytter sig med hurtighed, som ingen rigtig tiltror den. Meget langsommere end G 63, men her kan hjernen nå at følge med og nyde kræfterne. AMG’ens 586 hk rykker den i sports-SUV-ligaen, hvor den slet ikke hører hjemme, så de store dieseloverarme her i G 400 d passer simpelthen meget bedre.
SE OGSÅ | Video: Vanvittig – og åndssvagt dyr SUPER-GTI
En nærmere forklaring på den udmelding: G-Klassen er virkelig tung og klodset, og selv om den er langt, langt bedre end gamle G-Klasse, så er den stadig tung, høj og kluntet. AMG eller ej. Og de dynamiske præstationer findes kun i det faktum, at det går hurtigt, når det går lige ud. AMG eller ej. Så hellere den nogenlunde sparsommelige bjørnestærke 3-liters diesel end V8-benzineren, som skal tankes alt for ofte.
Den nye generation G er meget anderledes end den gamle, selv om de ligner hinanden. Der er kommet en række aktive sikkerhedssystemer, infotainmentsystem og digital instrumentering med store skærme, mere plads i bredden og mere komfortabel siddeposition til – og der er uendeligt mange muligheder for farver, lædertyper og ekstraudstyr. Testbilen er specialversionen Edition Stronger Than Time, som Mercedes-Benz fejrer Geländewagens 40 års jubilæum med. Opgraderingen med 40-års pakken koster lige under 400.000 kr., mens den Monzagrå-matlakering står til yderligere 80.000 kr.
Jeg har lært af ret dårlig erfaring, at man ALDRIG skal køre ud i terræn værre end en skovvej med en firehjulstrækker, hvis man bare er sig selv og ikke har en anden firehjulstrækker (eller traktor) til at hjælpe med at trække fri. En grøn plet lige ved siden af asfalten kan gemme på dybt mudder, og den slags graver en bils dæk sig hurtigt ned i, hvis der da ikke er tale om specialdæk til terrænkørsel. Så ikke andet end leg i sandet på stranden ved Løkken til mig.
LÆS OGSÅ | 3 hurtige familiebiler til under 100.000 kroner
Så er det jo godt, jeg kan fortælle om at køre den nye G-Klasse til den internationale pressepræsentation i 2018 i Sydfrankrig. Kyndigt vejledt af eksperter fra G-fabrikken i østrigske Graz, eksperter i terrænkørsel og alle mulige andre kloge og hjælpsomme mennesker, kunne jeg kravle over veje, hvor store sten stod i vejen, stigninger gjorde det umuligt at se andet end himmel og grus og sand lå løst. Jeg kørte benzinudgaven G 500, udstyret med de almindelige dæk, som sidder på ab fabrik, og G-Klassen med sin gode frihøjde, solide chassisramme og korte udhæng gjorde et voldsomt godt indtryk. De tre spær, blandt meget andet, som der så prominent sidder knapper til i midterkonsollen, gør firehjulstrækkeren immun overfor terræn.
G-Klassen kan køre meget længere ud, end 99 procent af kunderne vil prøve. Det er ærgerligt at svine den til, men det er langt mere ærgerligt aldrig at udfordre G-Klassen.
Ikoniske firehjulstrækkere er alt andet end billige. Toyota Land Cruiser koster minimum 850.000 kr., den nye Land Rover Defender eller en ny Jeep Wrangler koster omkring 1 mio. kr. i de billigste varianter. Mercedes-Benz G-Klasse er i en prisklasse, som gør at meget få danskere har råd til den som en “fritidsbil” – eller til noget som helst andet, for den sags skyld.
G 350 d, med 3-liters dieselmotoren med 245 hk, koster, i runde tal, 2 mio. kr. Den testede G 400 d er kun opført på den danske prisliste som jubi-modellen Edition Stronger Than Time til 2,6 mio. kr., og G 63 AMG topper listen med 3,03 mio. kr.
LÆS OGSÅ | Stor undersøgelse: Her er de mest – og mindst – pålidelige brugte biler
G-Klassens meget lange produktionstid (og dens soliditet og fanskare) gør, at der er et solidt udvalg. Men de bliver aldrig billige, for alle versioner har ikonstatus ligesom mange af de tidligere modeller er klassikere og veteraner. De er meget efterspurgte. Skulle det være den tidligere generation G-Klasse, finder jeg på bilbasen.dk en årgang 2016 – AMG G 63 med 571 hk. 88.000 km, cirka 650.000 kr. uden afgift. En cabrioletversion fra 2005 med V8-dieselmotor og 250 hk, 194.000 km på tælleren, koster 900.000 kr. inkl. afgift. Værdifast? I den grad.
En langsom start er forvandlet til et bragende salg for de kinesiske bilmærker, der viser tænder i årets første kvartal.
Den elektriske SUV Voyah Free sælges i meget få eksemplarer, og importøren har taget konsekvensen og igen skrællet noget af prisen. Denne gang sænkes prisen med 200.000 kr. til 399.990 kr.
Der er flere kilowatttimer at gøre godt med i den nye Mini Cooper Electric, og det er helt uden at pille ved karakter eller køreglæde.
Opel har løftet sløret for mere information om den nye Frontera. Som elektrisk Frontera Electric kommer den med 300 eller 400 km rækkevidde, og i Tyskland vil priserne starte fra under 220.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.