Opel Astra 2020 test
marts 26, 2020

Test: Fornuftig Opel Astra med friskt facelift og nye motorer

’Ikke alle er fornuftige nok til en Opel’ – sådan lyder Opels slogan. Alligevel har de formået at lave en bil, der ikke kun har noget til de fornuftige. Her er også lidt til de friske! Men der er skår i glæden.

Af: Simon Hallenslev / d. 26. marts 2020

”Den er sgu egentlig meget fiks” tager jeg mig selv i at tænke.

Skal der virkelig ikke mere til end et beskedent facelift, en lynhurtig rød lakering og et par mørke 18-tommer alufælge, for at Opel bryder ud af det konservative image, de efterhånden har båret rundt på i et årti?

Opel laver biler til Hr. og Fru Danmark; solide men også lidt kedelige biler. Det afspejler sig i deres slogan; ’ikke alle er fornuftige nok til en Opel’. Jovist, den opdaterede Opel Astra er stadig overvejende fornuftig. Men med nye motorer og lidt nye udvendige detaljer er der fundet plads til lidt friskhed. I jagten på en all-round opdatering, har Opel dog begået ét selvmål. Læs hvilket, i vores test af den faceliftede Opel Astra.

Specifikationer

Opel Astra 1,4T Elegance

Motor: 3-cylindret turbobenzin

Ydelse: 145 hk / 236 Nm

0-100 km/t: 9,9 sek.

Tophastighed: 210 km/t

Forbrug: 17,5 km/l

Startpris: 254.990 kr.

Knap så konservativt eksteriør

Det er muligt, det er mig, der blændes af den Ferrari-røde lakering og mørke 18-tommer alufælge. Men som testbilen står, får den opdaterede Opel Astra en topplacering i min bog, når man bedømmer den på eksteriør mod storkonkurrenter som VW Golf 7, Skoda Scala og Renault Mégane i den lille mellemklasse.

Det er til trods for, at der faktisk ikke er sket særligt med designet på faceliftet. Astra har fået en ny frontgrill og ny forkofanger. Det er mere eller mindre dét – men det klæ’r den.

Desværre skal vi bare huske, at størstedelen af Opels klientel kommer til at gå en bue udenom den røde lakering og vælge 16-tommer fælge for komforten. Men hvis der alligevel skulle sidde en potentiel Opel-køber derude, der er villig til at lægge Opel-fornuften lidt på hylden, kan du med blot to ekstra krydser på ekstraudstyrslisten få en bil, der skiller sig ud fra mængden. Farven Peperoncino Red koster 7.000 kr. og de 18-tommer fælge 12.000 kr.

Et interiør du kender

Kabinen er et rart sted at være og er gennemsyret af Opel-fornuft. Der er en masse no-bullshit-løsninger, hvilket betyder, at du får en 7-tommer infotainmentskærm med høj opløsning, men stadig en god håndfuld fysiske knapper. Opløsningen på skærmen og bakkameraet er desuden den bedste kvalitet, jeg længe har set.

LÆS OGSÅ | Test: Toyota C-HR liver op med ny motor

Et sæt søgende fingre kan sagtens finde plastik fra den lidt billigere skuffe, men det virker godt skruet sammen. Og så kan det tilgives, når man sidder så godt, som man sidder i forsæderne. Kørestillingen er god, og selv efter 4-5 timer bag rattet, føler du dig ikke radbrækket.

Hvordan kører den?

Undervognen er den samme som på forrige model. Alligevel har PSA-koncernen fortaget nogle småændringer. Blandt andet en anden støddæmpning. Taget de forholdsvist store 18-tommer fælge i betragtning, gør Opel Astra et hæderligt arbejde med at udjævne bump og huller i vejen, trods den stadig er til den hårde side.

Styretøjet er derimod til den lette side, hvilket er en fryd under bykørsel. At styretøjet er let betyder ikke, det er slapt. Det er nemlig netop i styringen, der er lidt friskhed at ane. Bilen føles let og agil, mens styringen er præcis. Er du mere til en tungere styring, skal du kigge i retning af Ford Focus – det er et præferencespørgsmål.

Motoren i testbilen er den største 1,4-liters turbobenziner med 145 hk og 237 Nm, som også bidrager til den mere friske fremfærd. Med en acceleration fra 0 til 100 km/t på 9,9 sekunder er den ingen raket, men den føles kvik og klarer en motorvejsacceleration med bravour. Noget så specifikt som bremsepedalen blev jeg også svært fornøjet over – virkelig velafbalanceret!

Benzinmotoren på 1,4 liter fås kun med en 9-trins automatgearkasse. En CVT-gearkasse – også kaldet en trinløs gearkasse eller ’milliongear’. Og det er desværre her, at kæden springer helt af for den opdaterede Opel Astra.

Et CVT-selvmål

Det er første gang nogensinde, at Opel spænder en CVT-gearkasse til deres populære Astra-model – og jeg begriber det ikke. Det skal ikke være en hemmelighed, at jeg generelt ikke er fan af CVT-gearkasser.

Men selv hvis jeg lægger denne forudindfattede modstand til side, er der stadig tale om et selvmål fra Opel. Den er nemlig ikke særlig veludført eller veltilpasset Astras ellers glimrende 3-cylindret motor, og gør sig ganske klodset til i flere hverdagssituationer.

SE OGSÅ | Peugeot 2008 – bilen ALLE danskere vil ha’ lige nu. Men er den god nok?

Når du skal accelerere fra en lyskurve, og du har start/stop-funktionen slået til, så føles det som om, at CVT-gearkassen vågner fra en dyb søvn, når du flytter fod fra bremse til speeder. Med et uforsigtigt puf hopper bilen i gang, og det er rent ud sagt drøn-irriterende. Generelt er det ikke svært, at fange gearkassen på det forkerte ben på den måde.

Ved lave hastigheder uden brug af speeder, som når du kryber op til en rød lyskurve, føles det som om, at gearkassen holder fast i tredje eller fjerde gear for længe. Som en nyudklækket bilist, der glemmer at koble ud, laver bilen nogle små hop, inden den endeligt kobler ud: Også irriterende.

Hvilken skal du vælge?

Den nye Opel Astra fås med tre benzinmotorer: 1,2 liter med 110 hk, 1,2 liter med 145 hk og en 1,4-liters med 145 hk som kun fås med automatgearkasse. Der er ligeledes tre dieselmotorer: 1,5 liter med 105 hk, 1,5 liter med 122 hk og en 1,5-liters med 122 hk som kun fås med automatgearkasse.

Med andre ord kan du få billigere motorvarianter, der har samme output som de to største, der kun fås med CVT-gearkassen. Benzinmotoren på 1,2 liter og manuelt gear har omtrent samme acceleration som 1,4-liters motoren med CVT-gear og kører endda længere på literen!

LÆS OGSÅ | Første test: Opel Corsa, den førstefødte

Så det er dét, du skal gøre. Spare pengene på de største motorer, vælge benzinmotoren på 1,2 liter med 145 hk og manuelt gear eller dieselmotoren på 1,5 liter med 122 hk og manuelt gear. De penge, du sparer, skal du bruge på en fed lakering og 18-tommer fælge!

Prisen på testbilen sniger sig lige over 300.000 kr., men er også spækket med ikke uvæsentligt ekstraudstyr som førnævnte fælge, fuld LED-pakke og den store multimedia-pakke, der giver dig Apple CarPlay og Android Auto. Med 1,2-liters motoren kan prisen godt holdes under 300.000 kr. En Ford Focus med tilsvarende motor og udstyr bliver dyrere. Prisen er i omtrent samme leje som en veludstyret Skoda Scala – og der ser Astra altså noget mere spændende ud!

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS