Auto China i Beijing er vild og forvirrende
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
På Autódromo de Algarve har Audi indbudt os til at prøve deres nye supersportsvogn R8 og ikke mindst dens laser-forlygter.
Teknologien er, ligesom så meget andet på den nye R8, hentet fra Audis motorsportafdeling. Den Audi R18 e–tron quattro, der kørte på Le Mans tilbage i juni måned benyttede sig også af laser-forlygter, for at gøre nat til dag.
Og jeg skal da lige love for, at der er smæk for skillingen. Bag rattet af en blå R8 V10 Plus bygger jeg langsomt lyssystemet op, så jeg kan se systemets forskellige indstillinger. Det alm. kørelys kaster næsten ingen kegle på asfalten. Næste trin er nærlys, som leveres af LED-pærerne. Vejen lyses nu fint op i et hvidt område med et letblåt skær. Næste trin er fjernlys, som både kan være med laserlys eller med LED-lys, hvis laserlys ikke er tilkøbt. Systemet tilpasser sig selv efter omgivelserne, men der går ikke længe før en meget klar stråle skyder ud af bilens næse. Laserkeglen er tydeligt højere placeret end de andre LED-lygter, og når derfor langt ud i horisonten. Den kan bedst sammenlignes med de lygter bl.a. politiet har monteret på deres biler, når de søger i mørke områder. Lyskeglen er så skarp og ren, at omgivelserne rundt om nærmest forsvinder hen i, ja, mørket. Så snart jeg forlader de øde landeveje her i Portugal, og belysningen langs vejene bliver bedre, blænder systemet selv ned.
Hvordan fungerer systemet?
Systemet er ekstraudstyr til de i forvejen avancerede LED-lygter på den hurtige Audi. Hver forlygte rummer 37 separate LED’er, og med laserlys-pakken suppleres de af fire laserdioder i hver forlygtehus. Disse dioder måler 300 mikrometer i diameter, og genererer et blåt lys, der har en bølgelængde på 450 nanometer. Fordi det menneskelige øje arbejder bedst med neutralt eller hvidt farvet lys, har ingeniørerne sat en gul fosfor–adapter, eller konverter om man vil, ind for at gøre lyskeglen lys og behageligt – farvetemperaturen er efter en tur i adapteren 5.500 Kelvin. Til sammenligning er LED på ca. 5.000 Kelvin, og Xenon er i en endnu ”varmere” farvetemperatur på ca. 4.000 Kelvin.
Systemet er så kraftfuldt, at det kun er aktivt uden for byen og tæt bebyggede områder. Audi R8 skal også køre 60 km/t, før systemet bliver aktivt. Men herfra tager automatikken så også over. Et hav af sensorer og kameraer holder øje, og sikrer, at laser-forlygterne ikke er til gene for modkørende og trafikken generelt.
Audi selv påstår, at laser-lygterne fordobler rækkevidden af lys og derved udsyn for føreren i sammenligning med de standard LED-forlygter. Uden at give statsgaranti mener Audi, at laserlygterne kan lyse klart op til 600 meter frem foran R8’eren, mens LED–lygterne klarer 300 meter.
Prisen for laserlygterne ligger endnu ikke klar hos den danske importør, men i Tyskland koster de 3.380 EUR.
Af Frederik T. Frey
Biludstillingen Auto China, som i år foregår i Beijing, er voldsom i størrelse og folkemængde – og fyldt med bilmærker, man aldrig har hørt om.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.